Největší konkurence Tesly na poli tahačů? Scania odhalila plně elektrické a plug-in hybridní modely
Severský výrobce nákladních vozidel Scania se svými vybranými partnery už řadu měsíců důkladně v reálných podmínkách testoval provoz nových elektrifikovaných modelů, které je možné externě nabíjet. A dnes je oficiálně představil a začal veřejně nabízet všem zákazníkům, kteří o ně budou mít zájem.

TIP: Scania dodá 75 elektrických nákladních vozidel společnosti ASKO
„S velkou hrdostí oznamujeme začátek dlouhodobého závazku společnosti Scania k elektrifikaci,“ řekl Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel společnosti Scania. „V nadcházejících letech budeme každý rok uvádět na trh elektrická vozidla pro celou produktovou řadu a za tímto účelem v současné době reorganizujeme naši výrobu. Obzvláště důležité je, že během pár let rovněž představíme dálková elektrická nákladní vozidla přizpůsobená pro rychlé nabíjení během povinných 45minutových přestávek řidičů.“
Tahač coby elektromobil, tedy plně elektrický
- Scania má svůj první komerčně nabízený plně elektrický nákladní vůz
Scania představila konkurenci pro Teslu Semi, taktéž plně elektrický tahač, který jezdí pouze na baterky a nabíjí se externě s pomocí rychlonabíjecí stanice.
Vůz je nabízen s kabinami řady L a P. Je vybaven sadou akumulátorů s kapacitou 165–300 kWh (na výběr verze, které mají 5 nebo 9 akumulátorů), což by mělo znamenat dojezd až 250 km na jedno nabití. O výkon se stará elektromotor s výkonem 230 kW (310 koní) a okamžitým točivým momentem 2200 Nm.

Baterie lze nabíjet na rychlonabíječkách s výkonem až 130 kW, a to pomocí evropského konektoru CCS. Doba nabíjení je méně než 55 minut u varianty s pěti akumulátory a méně než 100 minut u varianty s devíti akumulátory. Kromě toho se akumulátory rovněž průběžně nabíjejí během jízdy prostřednictvím rekuperace brzdné energie.
Plug-in hybrid
- Scania také představila vylepšenou, novou generaci plug-in hybridu
Plug-in hybridní nákladní vozidlo Scania nabízí možnost dálkové dopravy v režimu spalovacího motoru a následně v případě potřeby lze využít dojezd až 60 km v elektrickém režimu. Díky třem bateriím s celkovou kapacitou 90kWh. Výkon elektromotoru je 115 kW, spalovací motor má zde cca 205 až 265 kW. Za 35 minut se plug-in hybrid nabije z 0 na 80 %, nabíjí se i během jízdy rekuperací při brzdění.

TIP: V Norsku začínají jezdit první plně elektrické nákladní vozy Scania
Kromě běžné přepravy nákladu a přepravy zboží s řízenou teplotou mohou být elektrická nákladní vozidla efektivně používána s různými nástavbami jako hákové nakladače, sklápěče, autodomíchávače betonu, vozidla pro svoz odpadu a rovněž i vozidla pro hasičské a záchranné složky.
Autor článku

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.