Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Největší konkurence Tesly na poli tahačů? Scania odhalila plně elektrické a plug-in hybridní modely

  |  Martin Skořepa  |  4 komentáře

Severský výrobce nákladních vozidel Scania se svými vybranými partnery už řadu měsíců důkladně v reálných podmínkách testoval provoz nových elektrifikovaných modelů, které je možné externě nabíjet. A dnes je oficiálně představil a začal veřejně nabízet všem zákazníkům, kteří o ně budou mít zájem.

Scania, nabíjení elektronáklaďáku

Nabíjení náklaďáku značky Scania | foto: Scania

TIP: Scania dodá 75 elektrických nákladních vozidel společnosti ASKO

„S velkou hrdostí oznamujeme začátek dlouhodobého závazku společnosti Scania k elektrifikaci,“ řekl Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel společnosti Scania. „V nadcházejících letech budeme každý rok uvádět na trh elektrická vozidla pro celou produktovou řadu a za tímto účelem v současné době reorganizujeme naši výrobu. Obzvláště důležité je, že během pár let rovněž představíme dálková elektrická nákladní vozidla přizpůsobená pro rychlé nabíjení během povinných 45minutových přestávek řidičů.“

Tahač coby elektromobil, tedy plně elektrický

  • Scania má svůj první komerčně nabízený plně elektrický nákladní vůz

Scania představila konkurenci pro Teslu Semi, taktéž plně elektrický tahač, který jezdí pouze na baterky a nabíjí se externě s pomocí rychlonabíjecí stanice.

Vůz je nabízen s kabinami řady L a P. Je vybaven sadou akumulátorů s kapacitou 165–300 kWh (na výběr verze, které mají 5 nebo 9 akumulátorů), což by mělo znamenat dojezd až 250 km na jedno nabití. O výkon se stará elektromotor s výkonem 230 kW (310 koní) a okamžitým točivým momentem 2200 Nm.

Elektromobil Scania, plně elektrický tahač

Plně elektrický tahač společnosti Scania, který jezdí jen na baterky | foto: Scania

Baterie lze nabíjet na rychlonabíječkách s výkonem až 130 kW, a to pomocí evropského konektoru CCS. Doba nabíjení je méně než 55 minut u varianty s pěti akumulátory a méně než 100 minut u varianty s devíti akumulátory. Kromě toho se akumulátory rovněž průběžně nabíjejí během jízdy prostřednictvím rekuperace brzdné energie.

Plug-in hybrid

  • Scania také představila vylepšenou, novou generaci plug-in hybridu

Plug-in hybridní nákladní vozidlo Scania nabízí možnost dálkové dopravy v režimu spalovacího motoru a následně v případě potřeby lze využít dojezd až 60 km v elektrickém režimu. Díky třem bateriím s celkovou kapacitou 90kWh. Výkon elektromotoru je 115 kW, spalovací motor má zde cca 205 až 265 kW. Za 35 minut se plug-in hybrid nabije z 0 na 80 %, nabíjí se i během jízdy rekuperací při brzdění.

Plug-in hybrid Scania, elektrický tahač

Elektrický tahač společnosti Scania, plug-in hybrid | foto: Scania

TIP: V Norsku začínají jezdit první plně elektrické nákladní vozy Scania

Kromě běžné přepravy nákladu a přepravy zboží s řízenou teplotou mohou být elektrická nákladní vozidla efektivně používána s různými nástavbami jako hákové nakladače, sklápěče, autodomíchávače betonu, vozidla pro svoz odpadu a rovněž i vozidla pro hasičské a záchranné složky.

ŠTÍTKY:, , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
1 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
HobitVencaLuděk Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Venca
Venca

Těch 100 minut do “plna” je bráno asi 10-80 %, jinak si nedokážu představit, jak by nabili 300 Kwh výkonem jen 130 KW v tomhle čase. DC nabíjení 130 KW je vzhledem k 300 Kwh baterii opravdu málo a Tesla Semi bude mít 2-4 krát větší dojezd, takže si moc konkurovat nebudou, protože každý je pro jiný segment trhu.

Luděk
Luděk

No ono je to prý tak, že pokud má 5 baterií, tak se nabíjí pěti kabely. Takže doba nabíjení se tím zkracuje.
Jinak všude čtu – Bude lepší než Tesla… Překonáme Teslu… Má se Tesla začít bát? atd atd… Až nám jakákoli automobilka ukáže něco, co se prodává v desítkách tisících kusech, řeknu ANO a smeknu… Do té doby jakoukoli informaci beru jako PíÁr anebo reklamní kusovku … Nikdo netvrdí, že Tesla je to Absolutní špička, ale zatím….. je.

Venca
Venca

Teď úplně nechápu, jak to myslíte. Jak jako pěti kabely? Co jsem pochopil, tak těch 5-9 baterií jsou jednotlivé moduly. Přece nebudu nabíjet každý modul zvlášť jedním kabelem. :)

Píšou, že u verze s 5 moduly (165 Kwh) je doba nabíjení 55 minut a u verze s 9 moduly (300 Kwh) je doba nabíjení 100 minut. Z toho vyplývá, že to maximální nabíjení 130 KW je nezávislé na počtu modulů. Ale i pro těch 165 Kwh je těch 130 KW poměrně málo.

Samozřejmě pro popelářské auto nebo krátké transporty to dostačuje, ale nemůže být moc řeč o dálkové dopravě.

Hobit
Hobit

Přesně tak.
Pro takhle velké baterie by měli mít nabíjení 250-350 kW jako minimum, tedy to co nabízí už postavené současné nabíječky IONITY.
Pro 300 kWh by bylo samozřejmě lepší i víc, ale to už je asi nad technické síly Scanie.

Mobilní zobrazení