Nasadí Tesla do aut ekologické baterie? Zdá se, že vyřešila největší problém

  • Baterie v elektromobilech obvykle obsahují vzácné kovy
  • Třeba kobalt je braný jako zlo, ale u nových typů už se bez něj dá obejít
  • Příkladem jsou manganové baterie, které jsou levnější a také více ekologické
Strukturální baterie

Strukturální baterie využívající články Tesla 4680

Tesle se zřejmě podařilo vyřešit problém katodových aktivních materiálů u baterií bohatých na mangan. Ty jsou již dlouho považované za zajímavou možnost pro svou nízkou cenu, vysoké napětí a relativně nízký dopad na životní prostředí. Pro použití v elektromobilech se ale o nich až dosud vážně neuvažovalo kvůli tendenci k rychlé degradaci. To by se ale nyní mělo změnit.

Nové baterie si lépe drží kapacitu

Americká společnost Tesla si nechala patentovat nové „dopované katodové aktivní materiály bohaté na mangan“. V patentové přihlášce píše, že její „dopování“ materiálů zvyšuje životnost těchto bateriových článků. V porovnání s běžnými katodami bohatými na mangan vykazují při 50 cyklech lepší hodnoty udržení kapacity.

„Dopování katodových aktivních materiálů bohatých na mangan může pomoci snížit rozpouštění manganu z katodového aktivního materiálu bohatého na Mn, jako je spinel oxidu lithného a manganatého (“LiMn2O4”), a snížit následnou degradaci článků a vyblednutí kapacity,“ uvádí Tesla v popisu patentu.

Podle zveřejněných výsledků si tyto baterie zachovávají po 50 nabíjecích cyklech 94 % své původní kapacity. Jedná se tak zatím spíše o příslib do budoucnosti než již použitelné řešení. Takových 50 cyklů představuje pro dnešní elektromobily nájezd přibližně 19 000 kilometrů. I tak je to dobré znamení. Degradace se často zpomaluje, proto by si baterie mohla uchovávat slušnou kapacitu i při mnohem vyšším počtu cyklů.

Tesla logo

Tesla | foto: Unsplash


Čtěte také: Svět se mění a Česko s tím nic neudělá. Benzín zdraží na 50 Kč za litr


Ceny baterií padají

S různými dnes nepoužívanými materiály však neexperimentuje pouze Tesla, ale i další automobilky a výrobci baterií. Právě baterie totiž stále představují výraznou část ceny každého elektromobilu a nové druhy baterií by je mohly dále zlevnit a tím zvýšit poptávku po nich.

Jak jsme nedávno psali, výrazně začaly padat ceny i dnes používaných baterií pro elektromobily. Ještě před rokem vycházela cena 1 kilowatthodiny u bateriových článků vyrobených v Číně na 95 dolarů (2 210 korun). Nyní však stojí 1 kWh už jen 53 dolarů (1 233 korun), což představuje meziroční pokles o 51 %. A nezdá se, že by se měl tento trend opět otočit.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Nasadí Tesla do aut ekologické baterie? Zdá se, že vyřešila největší problém

  • Baterie v elektromobilech obvykle obsahují vzácné kovy
  • Třeba kobalt je braný jako zlo, ale u nových typů už se bez něj dá obejít
  • Příkladem jsou manganové baterie, které jsou levnější a také více ekologické
Strukturální baterie

Strukturální baterie využívající články Tesla 4680

Tesle se zřejmě podařilo vyřešit problém katodových aktivních materiálů u baterií bohatých na mangan. Ty jsou již dlouho považované za zajímavou možnost pro svou nízkou cenu, vysoké napětí a relativně nízký dopad na životní prostředí. Pro použití v elektromobilech se ale o nich až dosud vážně neuvažovalo kvůli tendenci k rychlé degradaci. To by se ale nyní mělo změnit.

Nové baterie si lépe drží kapacitu

Americká společnost Tesla si nechala patentovat nové „dopované katodové aktivní materiály bohaté na mangan“. V patentové přihlášce píše, že její „dopování“ materiálů zvyšuje životnost těchto bateriových článků. V porovnání s běžnými katodami bohatými na mangan vykazují při 50 cyklech lepší hodnoty udržení kapacity.

„Dopování katodových aktivních materiálů bohatých na mangan může pomoci snížit rozpouštění manganu z katodového aktivního materiálu bohatého na Mn, jako je spinel oxidu lithného a manganatého (“LiMn2O4”), a snížit následnou degradaci článků a vyblednutí kapacity,“ uvádí Tesla v popisu patentu.

Podle zveřejněných výsledků si tyto baterie zachovávají po 50 nabíjecích cyklech 94 % své původní kapacity. Jedná se tak zatím spíše o příslib do budoucnosti než již použitelné řešení. Takových 50 cyklů představuje pro dnešní elektromobily nájezd přibližně 19 000 kilometrů. I tak je to dobré znamení. Degradace se často zpomaluje, proto by si baterie mohla uchovávat slušnou kapacitu i při mnohem vyšším počtu cyklů.

Tesla logo

Tesla | foto: Unsplash


Čtěte také: Svět se mění a Česko s tím nic neudělá. Benzín zdraží na 50 Kč za litr


Ceny baterií padají

S různými dnes nepoužívanými materiály však neexperimentuje pouze Tesla, ale i další automobilky a výrobci baterií. Právě baterie totiž stále představují výraznou část ceny každého elektromobilu a nové druhy baterií by je mohly dále zlevnit a tím zvýšit poptávku po nich.

Jak jsme nedávno psali, výrazně začaly padat ceny i dnes používaných baterií pro elektromobily. Ještě před rokem vycházela cena 1 kilowatthodiny u bateriových článků vyrobených v Číně na 95 dolarů (2 210 korun). Nyní však stojí 1 kWh už jen 53 dolarů (1 233 korun), což představuje meziroční pokles o 51 %. A nezdá se, že by se měl tento trend opět otočit.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."