Nabíjím elektromobil už jen z veřejné sítě ČEZ. Platím zhruba 1 Kč za kilometr

Luboš Srb
Nabíjení elektromobilu | foto: ČEZ
Nabíjení elektromobilu | foto: ČEZ

Kolik reálně platím za nabíjení elektromobilu, když využívám veřejnou síť nabíječek ČEZ? Náklady jsou nižší, než si možná myslíte.

Proč využívám už jen nabíječky ČEZ?

Dříve jsem měl čipy všech provozovatelů veřejných nabíječek v Česku, ale to je už dnes trochu zbytečné. Stačí se podívat, jaké nabíječky máte v místech, kde potřebujete nabíjet, a případně využít u jiného poskytovatele roamingové nabíjení.

V mém případě není možné dobíjet doma, ale musím se spolehnout jen na veřejnou síť dobíječek. Jelikož mám naproti přes ulici v práci nabíječku ČEZ, jezdím nakupovat do obchodního domu, kde je opět ČEZ a nakonec i po cestě mimo město se nacházejí ultrarychlé nabíječky ČEZ, stačí mi dnes jediný čip.

Všechna tato místa navíc kombinují všechny možnosti nabíjení – pomalé AC (11 kW), středně rychlé DC (22 kW) za stejnou cenu jako pomalé AC a v případě potřeby mohu využít i ultrarychlé nabíjení přes DC až 360 kW, kdy za 5 minut dobiju skoro 20 % baterie.

Nabíjení elektromobilu Tesla v zimě | foto: Luboš Srb
Nabíjení elektromobilu Tesla v zimě | foto: Luboš Srb

Čtěte také: Češi přicházejí elektromobilům na chuť. Nabíjení v síti ČEZ roste o 54 %

Kolik platím za nabíjení elektromobilu?

Nemám domácí nabíjení, takže se nedostanu na nižší cenu. Fotovoltaiku využívám jen při návštěvě rodiny, ale nezapočítávám ji do ceny nabíjení v tomto článku. To se týká opravdu jen toho, kolik platím u firmy ČEZ.

Jezdím s Teslou Model 3 (2024) se 60kWh LFP baterií, kterou je dobré alespoň jednou týdně dobíjet do 100% pro zachování životnosti. Jen málokdy přijedu s baterií vybitou pod 30 nebo 40 %, takže nepotřebuji nabíjet 0-100 % a nabíjení i cena jsou tedy nižší, než budu uvažovat dále.

Jelikož využívám v 99 % v případů pomalé AC nabíjení (11 kW) či DC nabíjení (22 kW), které stojí u všech tarifů ČEZ jen 8 Kč/kWh (případně 5,90 Kč/kWh u Kauflandu), nemám ani žádný placený tarif (Standard, Premium), ale stačí mi základní (Basic) za 0 Kč měsíčně.

Plné dobití (60 kWh) baterie mě přijde na 480 Kč (při ceně 8 Kč/kWh) a při reálném dojezdu 400 až 450 km na jedno nabití to dělá něco málo přes 1 korunu na kilometr. Pokud bych počítal dobíjení z fotovoltaiky, bezplatné kilometry od Tesly na Superchargerech, či případně i ze sítě za levnější tarif energie, pak by to bylo i méně, ale je to spíše výjimkou, proto s tím zde nepočítám.

Jakými způsoby a za kolik dobíjím elektromobil v síti ČEZ:

  • AC (11 kW) / DC (22 kW) – cena 8 Kč/kWh
  • DC (50 až 149 kW) – cena 13 Kč/kWh
  • DC (150 až 360 kW) – cena 18 Kč/kWh

TIP: Vyzkoušejte online kalkulačku pro zjištění ceny dobíjení u ČEZ

Tesla Model 3 (2024) alias Highland, interiér | foto: Luboš Srb
Tesla Model 3 (2024) alias Highland, interiér | foto: Luboš Srb

Chtělo by to více „průměrných“ rychlonabíječek

Pokud člověk stejně jako já nemá možnost domácího dobíjení, nebo jezdí delší trasy a potřebuje rychlé dobíjení na cestě, tak se samozřejmě dostává na vyšší částky za dobíjení elektromobilu. V Česku mi vadí, že ČEZ má opravdu hodně nabíječek o výkonu 50 kW a staví další o výkonu až 360 kW, ale mnohem užitečnější by byly nabíječky s výkonem 100 až 150 kW za nižší cenu někde kolem 10 korun za kilowatthodinu.

Každý si jistě dobře rozmyslí, jestli se mu vyplatí platit více než dvojnásobnou cenu za nejrychlejší možné nabíjení oproti standardnímu AC dobíjení. A je to škoda, protože ve finále nabídnout levněji rychlonabíjení by podle mě přilákalo více zákazníků, kteří by neváhali nad tím tolik přemýšlet a prostě dobít elektroauto kdykoliv a kdekoliv se to zrovna hodí. Protože nabíječky uděláte skoro všude, kdežto benzínku nepostavíte v garáži nebo obchodním centru.


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články