Mr. Bean se opřel do elektroaut. Zatím nejsou tak ekologické, jak si myslíme

Petr Bergmann
  • Rowan Atkinson zveřejnil stanovisko k zákazu prodeje spalovacích vozidel
  • Herec říká, že elektromobilita není tak ekologická, jak se tvrdí
  • Automobilový průmysl si musí zvyknout na řadu změn
Rowan Atkinson, herec Mr. Beana
Rowan Atkinson, herec Mr. Beana

Britský komik Rowan Atkinson, který je publiku nejlépe známý jako Mr. Bean, je také celoživotním automobilovým fanouškem. V reakci na navrhovanou legislativu Spojeného království, která by do roku 2030 zakázala prodej nových benzínových a naftových vozů, zveřejnil Atkinson své stanovisko.

Elektromobilita není zcela ekologická

„Elektromobily jsou možná trochu bez duše, ale jsou to úžasné mechanismy: rychlé, tiché a donedávna velmi levné na provoz. Ale čím víc o nich vím, tím víc se cítím být podveden. Když se totiž ponoříte do souvisejících faktů, nezdá se, že by elektromobilita byla takovým ekologickým všelékem, jak se tvrdí,“ uvádí Atkinson.

Herec, který získal titul v oboru elektrotechniky a elektroniky na Newcastle University a následně na oxfordské The Queens College, říká, že v navrhovaném zákazu nevidí jen pozitiva, uvádí server The Guardian. „Pokud jde o výfukové plyny, mají elektromobily samozřejmě nulové emise, což je zejména s ohledem na kvalitu ovzduší v centrech měst vítaný vývoj. Když se ale na celou problematiku podíváte komplexněji, zjistíte, že pokud jde o výrobu, je situace zásadně odlišná.“


Čtěte také: Na elektromobilech není snadné vydělávat. Překážkou je totiž obří baterie


Emisní stopu kazí výroba baterií

Atkinson citoval video zveřejněné společností Volvo v rámci přípravy konference o klimatu COP26 v Glasgow v roce 2021, které uvádí, že emise skleníkových plynů z výroby elektromobilů jsou o 70 % vyšší. Může za to především výroba lithium-iontových baterií, které se v současnosti v elektromobilech používají. Sice se pracuje na vývoji alternativ, například vodíkového pohonu, ale tyto technologie nejsou ještě připraveny pro masové využití.

Dalším problémem, který vidí Atkinson v rámci přechodu v elektromobilitě, je kultura prodeje „fast fashion“. Ta je zcela odlišná od obchodní šablony používané v automobilovém průmyslu desítky let a hovořící o tom, že „s láskyplnou péčí“ může nový vůz vydržet klidně 30 let.

Atkinson v žádném případě není proti elektromobilitě, přesto ale cítí, že její doba teprve přijde. „Když se mě jako automobilového fanouška ptají někteří z mých přátel, zda by si měli koupit elektromobil, mám tendenci rozlišovat. Pokud je vaše auto starý diesel a hodně jezdíte v centru města, měli byste zvážit změnu. Pokud je tomu jinak, klidně se zatím držte spalovacího motoru. Elektrický pohon se jednoho dne stane skutečným a globálním přínosem pro životní prostředí, ale ten den teprve přijde,“ říká Rowan Atkinson.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články