Mercedes-Benz eCitaro G je zřejmě první elektrobus se solid-state baterií
- Mercedes-Benz eCitaro G je plně elektrický autobus připravený pro město zítřka
- Půjde zřejmě o první vyráběný elektrobus na světě vybavený novými solid-state bateriemi
- Díky o 25 % zvýšené energetické hustotě baterií činí dojezd 220 km
Německá společnost Daimler, která chce jít cestou elektrifikace nejen v osobní či nákladní dopravě, ale má v rukávu i například elektrické autobusy, představila již před dvěma lety plně elektrický autobus Mercedes-Benz eCitaro, což je elektrifikovaná verze nejprodávanějšího modelu. Tentokrát došlo na vylepšenou verzi, která mimo jiné dostala i nové, vylepšené solid-state baterie.
Přichází solid-state baterie konečně na scénu?
Nová verze nese označení Mercedes-Benz eCitaro G a disponuje 441kWh battery-packem, který využívá technicky vyspělejší solid-state baterie se zvýšenou energetickou hustotou. Konkrétně jde o 25% zvýšení kapacity baterií při zachování hmotnosti oproti současným lithium-iontovým (NMC) akumulátorům, takže ne nadarmo je tento nový typ označovaný za nástupce dnešních Li-Ion baterií, které jsou v mnoha ohledech tím nejlepším, co zatím máme.
Pokud jde o nejdůležitější specifikace, elektrický autobus vybavený novými solid-state bateriemi má stejný výkon jako klasická elektrická varianta, tj. spoléhá se na dvojici elektromotorů o výkonu 2x 125 kW/485 Nm. Nabíjení zvládá výkonem až 300 kW a to nejdůležitější – dojezd činí 220 km „za příznivých podmínek s průměrnými nároky na rychlost, topografii a zátěž spolu s přímočarými klimatickými podmínkami.“ V zimě s topením pak klesá na 170 km.
Co jsme se však zatím u speciální varianty elektrobusu nedozvěděli, jsou předpokládaná cena a dostupnost. Nicméně oficiální zařazení modelu se solid-state bateriemi do řady autobusů značky Mercedes-Benz naznačuje, že bychom se snad v příštích letech mohli dočkat sériové výroby těchto autobusů a výroby u jiných elektromobilů právě s vylepšenou solid-state baterií. Ale roky to určitě ještě potrvá…
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.