Podnikající osoby přihlášené k platbě DPH a společnosti mají při nákupu výhodu odpočtu DPH z ceny pořizovaného vozidla. Taková možnost existuje již dlouhou dobu a umožňuje kupujícím ponížit cenu. Podle současných podmínek není výše hodnoty vozu nijak limitována a vždy si tak můžete zažádat o vrácení celé části DPH ve výši 21 %. Od roku 2024 se ale podmínky mění.
Spousta podnikatelů se přitom milně domnívá, že možnost odpočtu DPH se vztahuje pouze na nové vozy. Není tomu tak, o tuto část lze snížit cenu i ojetých vozidel. Podle prodejců ojetých aut je o tuto možnost stále velký zájem. Ceny lehce ojetých modelů dokáží totiž pořizovací cenu oproti novým kouskům snížit o desítky procent. Spolu s odečtem DPH pak již může jít i o třetinu z celkové ceny.
Podmínky stanovují, že kromě nutnosti pořízení osobou či firmou přihlášenou k plátcovství DPH je nutné vůz alespoň částečně provozovat pro pracovní činnost. Na základě poměru se kupujícímu vrací část nebo celé DPH. Takové podmínky zůstanou v platnosti i od roku 2024.
Nově se k nim ale přidají i další dvě podmínky. První se váže jak na nová, tak i ojetá vozidla. Nově při žádosti o odpočet půjde vrátit maximálně 420 tisíc korun. Pokud tedy budete pořizovat vůz do hodnoty 2 milionů korun, stále můžete mířit na nejvyšší možnost částku.
U elektromobilů, zvláště těch výkonnějších a luxusnějších ovšem není problém částku 2 milionů korun přesáhnout. Takovým zájemcům lze doporučit pouze vůz pořídit ještě v roce 2023. I nákup ojetých vozidel ale čeká drobné úpravy. Abyste jako nový majitel mohl o odpočet DPH požádat, musí být i minulý majitel přihlášený jako plátce DPH a vůz v tomto režimu provozovat.
Čtěte také: Tesla Model Y si podmanila už i trh ojetých elektromobilů. Prodává se jako rohlíky na krámě
Možnost odpočtu až 21 % z pořizovací ceny je zajisté velkým lákadlem pro mnoho podnikajících osob. Stát se nicméně v rámci úsporného balíčku rozhodl podporu mírně snížit, což se jistě nebude příliš líbit těm, kteří si pořizují dražší a luxusnější vozy a na nové pravidlo tedy brzy doplatí. Je podle vás hranice dvou milionů rozumná, nebo měla být alespoň o něco vyšší, či naopak ještě nižší?
I nadále platí, že největší zájem bývá o typická flotilová vozidla typu Škoda Octavia, Volkswagen Passat nebo Hyundai i30. Kromě osobních vozidel je také velmi zájem o užitkové vozy. Zatím stále přetrvává větší zájem o spalovací vozy, ty elektrické si ale pomalu čím dál více ukrajují větší podíl. Lídry jsou v tomto směru především velké národní i nadnárodní společnosti.
Podnikající osoby přihlášené k platbě DPH a společnosti mají při nákupu výhodu odpočtu DPH z ceny pořizovaného vozidla. Taková možnost existuje již dlouhou dobu a umožňuje kupujícím ponížit cenu. Podle současných podmínek není výše hodnoty vozu nijak limitována a vždy si tak můžete zažádat o vrácení celé části DPH ve výši 21 %. Od roku 2024 se ale podmínky mění.
Spousta podnikatelů se přitom milně domnívá, že možnost odpočtu DPH se vztahuje pouze na nové vozy. Není tomu tak, o tuto část lze snížit cenu i ojetých vozidel. Podle prodejců ojetých aut je o tuto možnost stále velký zájem. Ceny lehce ojetých modelů dokáží totiž pořizovací cenu oproti novým kouskům snížit o desítky procent. Spolu s odečtem DPH pak již může jít i o třetinu z celkové ceny.
Podmínky stanovují, že kromě nutnosti pořízení osobou či firmou přihlášenou k plátcovství DPH je nutné vůz alespoň částečně provozovat pro pracovní činnost. Na základě poměru se kupujícímu vrací část nebo celé DPH. Takové podmínky zůstanou v platnosti i od roku 2024.
Nově se k nim ale přidají i další dvě podmínky. První se váže jak na nová, tak i ojetá vozidla. Nově při žádosti o odpočet půjde vrátit maximálně 420 tisíc korun. Pokud tedy budete pořizovat vůz do hodnoty 2 milionů korun, stále můžete mířit na nejvyšší možnost částku.
U elektromobilů, zvláště těch výkonnějších a luxusnějších ovšem není problém částku 2 milionů korun přesáhnout. Takovým zájemcům lze doporučit pouze vůz pořídit ještě v roce 2023. I nákup ojetých vozidel ale čeká drobné úpravy. Abyste jako nový majitel mohl o odpočet DPH požádat, musí být i minulý majitel přihlášený jako plátce DPH a vůz v tomto režimu provozovat.
Čtěte také: Tesla Model Y si podmanila už i trh ojetých elektromobilů. Prodává se jako rohlíky na krámě
Možnost odpočtu až 21 % z pořizovací ceny je zajisté velkým lákadlem pro mnoho podnikajících osob. Stát se nicméně v rámci úsporného balíčku rozhodl podporu mírně snížit, což se jistě nebude příliš líbit těm, kteří si pořizují dražší a luxusnější vozy a na nové pravidlo tedy brzy doplatí. Je podle vás hranice dvou milionů rozumná, nebo měla být alespoň o něco vyšší, či naopak ještě nižší?
I nadále platí, že největší zájem bývá o typická flotilová vozidla typu Škoda Octavia, Volkswagen Passat nebo Hyundai i30. Kromě osobních vozidel je také velmi zájem o užitkové vozy. Zatím stále přetrvává větší zájem o spalovací vozy, ty elektrické si ale pomalu čím dál více ukrajují větší podíl. Lídry jsou v tomto směru především velké národní i nadnárodní společnosti.