Maserati jelo bez řidiče 318 km/h. Zapisuje se tím do knihy rekordů a kuriozit

Maserati ve spolupráci s Politecnico di Milano stanovilo rekord 318 km/h s autonomním MC20 Coupé, čímž ukázalo potenciál AI v extrémních rychlostech.
Rekord na ikonické dráze
Autonomní řízení nemusí být pouze o robotaxi, ale i o překonávání jiných milníků. To je případ i italského výrobce luxusních sportovních vozů Maserati, který se přesně v duchu svého genomu pustil do lámání rychlostních rekordů.
Nyní se mu ve spolupráci s Politecnico di Milano a Indy Autonomous Challenge podařilo s upraveným Maserati MC20 Coupé dosáhnout rychlosti 318 km/h. Tento výkon nejen překonal dosavadní rekord, ale především dokázal, že umělá inteligence je schopná ovládat automobil i v extrémních rychlostech bez lidského zásahu. Jedná se tak o zásadní moment pro budoucnost autonomní mobility.
Samotné Maserati MC20 Coupé, které je vybaveno dvakrát přeplňovaným 3,0litrovým V6 motorem s výkonem 621 koní, může s lidským řidičem dosáhnout maximální rychlosti 325 km/h. Aktuální rekord tak vynikne nejen ve srovnání se samotnými schopnostmi vozu, ale i s předchozími testy autonomní jízdy, kdy na vojenském letišti v Piacenze dosáhlo MC20 Coupé rychlosti 285 km/h.
Pro rekordní jízdu si Maserati vybralo 4,5 km dlouhou dráhu Space Florida Launch and Landing Facility (LLF), která dříve sloužila pro přistávání raketoplánů NASA a je jednou z nejdelších ranvejí na světě. Vozidlo bylo kompletně řízeno softwarem vyvinutým týmem PoliMOVE z Politecnico di Milano, který se specializuje na vysokorychlostní autonomní jízdu.
Přelomový moment pro autonomní technologie
Při současném úspěch však nejde jen o překonání rychlostního milníku. Jedná se také o důkaz schopností autonomních systémů v extrémních podmínkách. Umělá inteligence musí neustále zpracovávat velké množství dat v reálném čase a správně reagovat na každý pohyb vozidla. Testování v takovýchto podmínkách pomůže zlepšit bezpečnost a stabilitu autonomních vozidel i v běžném silničním provozu.
Podle profesora Sergia Mattea Savaresiho, vědeckého ředitele projektu a ředitele Katedry elektroniky, informatiky a bioinženýrství na Politecnico di Milano, je testování při vysokých rychlostech klíčové pro vývoj autonomního řízení. „Cílem vysokorychlostních testů je vyhodnotit chování robo-řidičů v extrémních podmínkách. Testování v kontrolovaném prostředí bez lidského řidiče umožňuje analyzovat stabilitu, odolnost a reakční čas AI, což nakonec zvyšuje bezpečnost i při nízkorychlostním městském provozu,“ uvedl v tiskové zprávě.
S autonomní jízdou máme nejvíce spojené firmy jako Waymo nebo Tesla. Dosažený rekord však ukazuje, že i tradiční automobilky a to nejen výrobci běžných vozů, ale i těch luxusních a sportovních, jako je Maserati, neméně aktivně investují do technologií budoucnosti. Přestože se asi nikdo nebude chtít prohánět v autonomních vozech v tak vysokých rychlostech, otevírá to cestu k bezpečnějším a efektivnějším dopravním systémům.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.