Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | koronavirus | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Test Lexus UX 250h: vstupenka do luxusní třídy

  |  Jakub Mokříš  |  1 komentář

Kdo dnes zatouží po kompaktním SUV, má skutečně široký výběr. Tato kategorie vozidel je dnes zkrátka v kurzu a všichni velcí hráči už v tomto segmentu mají svého zástupce. Lexus byl jeden z posledních, ale o to více měl času na vybroušení svého klenotu a poučení se z chyb ostatních.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design, interiér
» 2. Pohon, spotřeba, závěr

Zvenčí přísný, uvnitř vstřícně nelogický

Pro japonské vozy nemám žádnou zvláštní slabost a tak jsem k testovanému vozu Lexus UX 250h AWD přistupoval tak trochu chladně. Ona totiž tahle auta vypadají celkově tak nějak dost vážně a řekl bych až trošku naštvaně. Velká přední maska ve tvaru přesýpacích hodin a podlouhlé světlomety, připomínající oči nasupeného samuraje, moc přátelsky nevypadají. Stačí ale auto obejít a Lexus si vás může získat stejně snadno, jako mě. Velké, hladké, ničím nerušené plochy jsou něčím, co nikdy nepřestanu obdivovat na italských motocyklech Ducati a ani tady mi nezbývá, než hodnotit tento prvek kladně. Když obhlídku vozu dokončíme celou, tak zjistíme, že ze zadní části tak trochu koukají osmdesátá a devadesátá léta v podobě spojených zadních světel. Ta mimochodem ve tmě opravdu hezky svítí a vytváří na zádi krásnou linku.

Nenechte se však zmást, technologicky je Lexus UX poplatný době, ale k tomu se ještě dostanu. Nesmíme totiž opomenout interiér vozu, který je zpracován s ukázkovou pečlivostí, japonskou precizností a důmyslností. Kam ruka sáhne, najde prémiové materiály a samozřejmě je všechno hezky měkké, tvrdé plasty by zde působily dost nepatřičně. Za jízdy nejsou slyšet žádné pazvuky a je hodně znát, že při vývoji vozu bylo silně preferováno pohodlí posádky. Výrobce myslel i na přijemné detaily, které ale začne člověk objevovat až časem. Třeba středová loketní opěrka se dá díky chytře řešenému mechanismu vyklápět na obě strany, má do ní tedy přístup jak řidič, tak i spolujezdec. Bezdrátová nabíječka je správně utopená, takže telefon za jízdy nepřitahuje řidičovu pozornost a necestuje po autě. Okénka se stahují téměř neslyšně a jejich zavírání je na posledních pár centimetrech doprovázeno zpomalením a tichým dovřením.

Odvětrávaná sedadla si posádku svým pohodlím hýčkají takovým způsobem, že se skoro až nechce vystupovat. Vše je navíc skvěle po ruce a člověk už po krátké jízdě tak trochu zleniví, rozmazlen trochu ležérní polohou za volantem. Ta u mě byla v podstatě vynucena jedním nemilým zjištěním. Při svých 197 centimetrech jsem to měl v testovaném voze tak tak s prostorem nad hlavou. Toho jsem skutečně neměl mnoho, řádově zhruba 1-2 centimetry. Nemohu to ale označit za nevýhodu, jako spíše za vlastnost. Zkrátka, pokud jste vyšší postavy, zkuste si nejprve, jak se vám v autě sedí (a to platí pro všechna auta obecně).

Zadní řada je neméně pohodlná, ačkoliv zde už cestující narážejí na limity způsobené rozměry vozu. Lexus UX zkrátka není plnohodnotné “rodinné” SUV, ale spíše “SUV pro dva”, případně pro rodiny s ještě malými dětmi. Čtyři dospělí už se budou muset uskromnit. Můj oblíbený test, který skutečně ukáže, jak na tom které auto je s prostorem pro posádku, je posadit se sám za sebe. Ano, i zde to jde, ale nechtěl bych takto trávit cestu delší než pár kilometrů.

Na autě je zkrátka poznat, že bylo vytvořeno pro dva. Projevuje se to hned za B sloupkem, který je následován dost krátkými zadními dveřmi. Kufr má sice praktické dvojité dno, prostorností nijak zvlášť nevyniká, ale objem zavazadlového prostoru odpovídá celkovému pojetí vozu, který si nehraje na rodinný kočár.

Interiéru vévodí velký displej uprostřed, na kterém se dá zobrazit kdeco. Primárně mapa navigace, ale lze ho i rozdělit na dvě nestejně velké části, přičemž na každé může být něco jiného. S povděkem kvituji i možnost se kdykoliv rychle, stiskem jednoho tlačítka vrátit na zobrazení mapy. Ve chvíli, kdy se prohrabujete v nějakých hluboko utopených menu a najednou zjistíte, že nevíte kudy jet dál, je tato možnost k nezaplacení. Navigační pokyny se promítají i na průhledový displej před řidičem, což je mimochodem skvělá vychytávka, díky které nemusejí oči řidiče opouštět vozovku před autem.

K ovládání multimediálních funkcí a obecně všeho, co nabízí infotainment bych ale měl několik výtek. Celá ovládací logika je totiž dost zvláštní a spoustu věcí lze řídit z více míst. Například klimatizace – ta se ovládá primárně tlačítky, nad kterými se zobrazuje i aktuálně nastavená hodnota. Do menu klimatizace se ale lze jednoduše dostat i přes velký displej uprostřed, který se zase ovládá dotykovou ploškou před loketní opěrkou. Ta má na svém konci mimochodem ještě jeden ovladač, který jsem za celou dobu testování ani jednou nepotřeboval, protože ovládá multimédia, která jsem si navykl kontrolovat přes již zmíněnou dotykovou plošku. Jediné, co trochu smysl dává, je volant, který umí ovládat handsfree, trochu multimédia a menu na displeji před řidičem. Možná by stálo za to celý tento podivný a ne zrovna logický systém od základů předělat a přijít s něčím jednodušším, intuitivnějším a logičtějším. Není nutné mít možnost řídit cokoliv odkudkoliv, spíše je třeba, aby vše mělo nějaký řád a smysl. Navíc psaní pomocí zmíněné dotykové plošky, nebo chcete-li touchpadu, je nic moc. Dá se to naučit, ale každá chyba stojí zbytečně moc klikanců navíc a drahocenné sekundy řidičovy pozornosti.

Když se ale oprostím od zvláštního ovládání, musím konstatovat, že displej je parádní. Vlastně oba displeje, jak centrální, tak ten před řidičem. Sice mají na můj vkus až zbytečně moc estetických kudrlinek, ale hračičky potěší třeba hezká animace, která provází startování auta. Důležité ale je, že čitelnost i za přímého letního slunečního svitu je příkladná.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design, interiér
» 2. Pohon, spotřeba, závěr

ŠTÍTKY:, , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Vendy Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Vendy
Vendy

To auto se mi libí , mam Niro to mne ale vyhovuje vic spotřebou jezdim od 3,7-5,3 podle teplot,atd, nemusí se tahat taková hmotnost a zbytečně se nepřeplácí jen za značku

Mobilní zobrazení