Lexus LC 500h (2021) přináší vylepšený hybridní systém

Luboš Srb

Vylepšené sportovní kupé, které je i vlajkovou lodí japonské stáje – Lexus LC 500 v modelovém provedení 2021, přináší i díky zdokonalému hybridnímu pohonu ještě lepší a ostřejší jízdní vlastnosti.

TIP: Lexus už v Evropě prodal 250 000 hybridních SUV. Jaký model je nejprodávanější?

Modernizace převodovky a hybridního pohonu

Lexus pro LC 500 přeprogramoval charakteristiku desetistupňové automatické převodovky Direct Shift s cílem zlepšit její reakce při běžném ježdění v pásmu, které technici označují jako „aktivní zóna“ – tedy obecně situace, kdy je škrticí klapka otevřena z 50 až 70 %. Převodové ústrojí Direct Shift dovoluje v daném pásmu zvýšit otáčky motoru pro intenzivnější pocit akcelerace před zařazením dalšího stupně.

Modernizace se dotkla i režimu podřazování u vícestupňového hybridního pohonu LC 500h. Systém nyní podřazuje na druhý (nikoli třetí) stupeň ve prospěch hladšího chodu a suverénnější akcelerace na výjezdu ze zatáček.

Hybrid umí být i hospodárný

Patnáct let poté, co Lexus představil celosvětově první luxusní hybridní automobil, navazuje na tradici inovátora model LC 500h jako první vůz Lexus s vícestupňovým hybridním pohonem. Podobně jako u ostatních hybridních pohonů Lexus je benzínový motor spojen se dvěma elektromotory/generátory energie.

Vidlicový šestiválec 3,5 litru s Atkinsonovým cyklem používá technologii přímého vstřikování paliva D-4S ve prospěch co nejnižší spotřeby; lehké komponenty ventilového ústrojí s technologií časování. Dual VVT-i zase zajišťují dostatek točivého momentu v celém rozpětí otáček. Systém i nadále používá planetovou bezestupňovou převodovku CVT, známou z pohonů Lexus Hybrid Synergy Drive, ale doplňuje ji o jedinečnou čtyřstupňovou automatickou převodovku. Obě hladce spolupracující rychlostní skříně mění výkon ve čtyřech stupních, a optimalizují tak chod motoru v celé škále otáček.

Když řidič navolí režim M, obě soukolí se společně chovají jako desetistupňové ústrojí a evokují mimořádný požitek za volantem s možností hladkého řazení pomocí páček pod volantem. V automatickém režimu se využívá řazení s umělou inteligencí (AI-Shift), které volí převodové stupně podle jízdních podmínek a pokynů od řidiče. Vícestupňový hybridní pohon podporuje intenzivnější zapojování elektromotorů za nižších rychlostí jízdy, kdy se vůz s vypnutým zážehovým motorem dokáže rozjet až na 140 km/h.

Celkový systémový výkon tohoto ústrojí činí 264 kW (359 koní). Díky vícestupňovému hybridnímu pohonu může být výkon benzínového agregátu V6 a elektromotoru znásoben čtyřstupňovou automatickou převodovkou pro působivější reakce během zrychlování. Nový Lexus LC 500h (2021) používá kompaktní a lehkou Li-Ion baterii, uloženou mezi zadními sedadly a zavazadlovým prostorem. Lexus tvrdí, že má baterka vysokou energetickou hustotu díky 84 článkům o celkovém napětí 310,8 V.

zdroj: Lexus

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články