Jednou z překážek pro koupi elektromobilu je stále pro řadu potencionálních zájemců příliš vysoká cena a trh s ojetinami se rozbíhá jen velice zvolna. To by se však mělo už brzy změnit. V roce 2026 vyprší celá řada leasingů elektromobilů, což podle analytické společnosti JD Power bude znamenat, že zaplaví sekundární trh.
V roce 2023 tvořily leasingy 46 % všech prodejů elektromobilů u franšízových prodejců, v čemž nejsou zahrnuty značky jako Tesla, Rivian, Vinfast či Lucid, které prodávají své elektromobily napřímo. Tento trend podle JD Power by měl pokračovat i v prvních třech čtvrtletích roku 2024. Po započtení Tesly bylo letos zhruba 30 % nových prodejů elektromobilů realizováno formou leasingu. Na rozdíl od toho zájem o leasing vozů se spalovacím motorem od začátku pandemie klesá.
To naznačuje, že v roce 2025 a 2026 pravděpodobně dojde k nedostatku ojetých vozidel se spalovacím motorem. Podle JD Power by mohla být o něco menší dostupnost i u ojetých elektromobilů v příštím roce, kdy se očekává pokles jejich počtu o 2 %. V roce 2026 se ale vrátí z leasingu přibližně 215 000 elektromobilů, což by mělo zvýšit jejich počet na sekundárním trhu o 230 %.
Další dobrou zprávou je, že ceny nových elektromobilů klesají. Po započtení daňových úlev a výrobcem nabízených slev činí průměrná cena kompaktního SUV 35 900 dolarů, což je o 12 700 dolarů méně než u stejné kategorie v roce 2022. Díky současným pobídkám na elektromobily a zvýšené dostupnosti modelů je tak leasing nového elektromobilu často levnější než prodloužení stávajícího leasingu nebo přechod na vůz se spalovacím motorem. Do budoucna však panuje nejistota ohledně pokračování těchto pobídek po zvolení Donalda Trumpa novým americkým prezidentem.
Přestože se analýza JD Power týká specificky amerického trhu, podobný trend se s tím, jak rostou prodeje nových elektromobilů, zákonitě dříve či později projeví i u nás. Sice nemůžeme čekat podobnou záplavu, ale nabídka v autobazarech se významně rozšíří. S tím, jak jde neustále vývoj baterií kupředu, není se třeba bát jejich rychlé degradace, se ojetý elektromobil stává zajímavou volbou pro přechod k elektromobilitě.
Jednou z překážek pro koupi elektromobilu je stále pro řadu potencionálních zájemců příliš vysoká cena a trh s ojetinami se rozbíhá jen velice zvolna. To by se však mělo už brzy změnit. V roce 2026 vyprší celá řada leasingů elektromobilů, což podle analytické společnosti JD Power bude znamenat, že zaplaví sekundární trh.
V roce 2023 tvořily leasingy 46 % všech prodejů elektromobilů u franšízových prodejců, v čemž nejsou zahrnuty značky jako Tesla, Rivian, Vinfast či Lucid, které prodávají své elektromobily napřímo. Tento trend podle JD Power by měl pokračovat i v prvních třech čtvrtletích roku 2024. Po započtení Tesly bylo letos zhruba 30 % nových prodejů elektromobilů realizováno formou leasingu. Na rozdíl od toho zájem o leasing vozů se spalovacím motorem od začátku pandemie klesá.
To naznačuje, že v roce 2025 a 2026 pravděpodobně dojde k nedostatku ojetých vozidel se spalovacím motorem. Podle JD Power by mohla být o něco menší dostupnost i u ojetých elektromobilů v příštím roce, kdy se očekává pokles jejich počtu o 2 %. V roce 2026 se ale vrátí z leasingu přibližně 215 000 elektromobilů, což by mělo zvýšit jejich počet na sekundárním trhu o 230 %.
Další dobrou zprávou je, že ceny nových elektromobilů klesají. Po započtení daňových úlev a výrobcem nabízených slev činí průměrná cena kompaktního SUV 35 900 dolarů, což je o 12 700 dolarů méně než u stejné kategorie v roce 2022. Díky současným pobídkám na elektromobily a zvýšené dostupnosti modelů je tak leasing nového elektromobilu často levnější než prodloužení stávajícího leasingu nebo přechod na vůz se spalovacím motorem. Do budoucna však panuje nejistota ohledně pokračování těchto pobídek po zvolení Donalda Trumpa novým americkým prezidentem.
Přestože se analýza JD Power týká specificky amerického trhu, podobný trend se s tím, jak rostou prodeje nových elektromobilů, zákonitě dříve či později projeví i u nás. Sice nemůžeme čekat podobnou záplavu, ale nabídka v autobazarech se významně rozšíří. S tím, jak jde neustále vývoj baterií kupředu, není se třeba bát jejich rychlé degradace, se ojetý elektromobil stává zajímavou volbou pro přechod k elektromobilitě.