Stále více tradičních automobilek zažívá krušné časy. Na vině je špatně zvládnutý nákladný přechod k elektromobilitě, ale i dravá čínská konkurence, jako je BYD, která nabízí cenově dostupné elektromobily. Týká se to i největší japonské automobilky Toyota. Její celosvětová produkce v první polovině roku poprvé po čtyřech letech klesla.
V první polovině fiskálního roku 2024 vyrobila Toyota 4,71 milionu vozů značek Toyota a Lexus, což je proti loňským rekordních 5,06 milionu za stejném období citelný sešup. Horší výsledky souvisí s omezením dodávek čipů a s náročným trhem. Domácí produkce klesla o 9,4 % na 1,53 milionu vozů poté, co Toyota na tři měsíce zastavila výrobu modelu Yaris Cross a dvou dalších kvůli nesplněným vládním standardům pro testování vozidel. Snížení objemu ovlivnila také svolávací akce oblíbeného modelu Prius.
Výroba mimo Japonsko klesla o 5,8 % na 3,17 milionu vozů, zejména kvůli 17,1% poklesu v Číně. O 1,7% klesla výroba i v Severní Americe klesla o 1,7 %. Naopak v Evropě došlo k nárůstu o 3,2 %. Celkové globální prodeje poklesly o 2,8 % na 5,03 milionu vozů, což představuje první propad za dva roky. Prodeje v Japonsku se snížily o 9,3 %, zatímco prodeje v zahraničí klesly o 1,6 % na 4,31 milionu vozů.
Zajímavé jsou výsledky v oblasti elektromobility. Toyota je známá tím, že bateriovým elektromobilům příliš nevěří. Přesto během prvního pololetí prodala 78 178 elektromobilů, což je o 32,5 % více než loni, kdy prodeje elektrických aut prudce vzrostly sedminásobně.
Nicméně letos firma snížila svůj globální cíl produkce elektromobilů pro rok 2026 o 30 % na přibližně 1 milion vozů, protože poptávka zpomaluje. Naopak prodeje hybridních vozů vzrostly o 21,1 % na 2,03 milionu, což bylo částečně způsobeno jejich nižšími cenami, které přilákaly více zákazníků.
Celková světová produkce osmi hlavních japonských automobilek, včetně Toyoty, klesla podle serveru Kyodo News v období duben–září o 6 % na 11,88 milionu vozů, což je první pokles za poslední čtyři roky.
Z této osmičky se poklesu produkce vyhnuly pouze Suzuki Motor Corp. a Mazda Motor Corp., přičemž celý sektor ovlivnil skandál v oblasti testování vozidel, který zasáhl například Toyotu a Hondu. Výroba u Hondy poklesla o 8,1 % na 1,82 milionu vozů a Nissan Motor Co. zaznamenal pokles o 7,8 % na 1,53 milionu aut. Celkové prodeje těchto osmi firem se snížily o 2,5 % na 11,99 milionu vozů.
Stále více tradičních automobilek zažívá krušné časy. Na vině je špatně zvládnutý nákladný přechod k elektromobilitě, ale i dravá čínská konkurence, jako je BYD, která nabízí cenově dostupné elektromobily. Týká se to i největší japonské automobilky Toyota. Její celosvětová produkce v první polovině roku poprvé po čtyřech letech klesla.
V první polovině fiskálního roku 2024 vyrobila Toyota 4,71 milionu vozů značek Toyota a Lexus, což je proti loňským rekordních 5,06 milionu za stejném období citelný sešup. Horší výsledky souvisí s omezením dodávek čipů a s náročným trhem. Domácí produkce klesla o 9,4 % na 1,53 milionu vozů poté, co Toyota na tři měsíce zastavila výrobu modelu Yaris Cross a dvou dalších kvůli nesplněným vládním standardům pro testování vozidel. Snížení objemu ovlivnila také svolávací akce oblíbeného modelu Prius.
Výroba mimo Japonsko klesla o 5,8 % na 3,17 milionu vozů, zejména kvůli 17,1% poklesu v Číně. O 1,7% klesla výroba i v Severní Americe klesla o 1,7 %. Naopak v Evropě došlo k nárůstu o 3,2 %. Celkové globální prodeje poklesly o 2,8 % na 5,03 milionu vozů, což představuje první propad za dva roky. Prodeje v Japonsku se snížily o 9,3 %, zatímco prodeje v zahraničí klesly o 1,6 % na 4,31 milionu vozů.
Zajímavé jsou výsledky v oblasti elektromobility. Toyota je známá tím, že bateriovým elektromobilům příliš nevěří. Přesto během prvního pololetí prodala 78 178 elektromobilů, což je o 32,5 % více než loni, kdy prodeje elektrických aut prudce vzrostly sedminásobně.
Nicméně letos firma snížila svůj globální cíl produkce elektromobilů pro rok 2026 o 30 % na přibližně 1 milion vozů, protože poptávka zpomaluje. Naopak prodeje hybridních vozů vzrostly o 21,1 % na 2,03 milionu, což bylo částečně způsobeno jejich nižšími cenami, které přilákaly více zákazníků.
Celková světová produkce osmi hlavních japonských automobilek, včetně Toyoty, klesla podle serveru Kyodo News v období duben–září o 6 % na 11,88 milionu vozů, což je první pokles za poslední čtyři roky.
Z této osmičky se poklesu produkce vyhnuly pouze Suzuki Motor Corp. a Mazda Motor Corp., přičemž celý sektor ovlivnil skandál v oblasti testování vozidel, který zasáhl například Toyotu a Hondu. Výroba u Hondy poklesla o 8,1 % na 1,82 milionu vozů a Nissan Motor Co. zaznamenal pokles o 7,8 % na 1,53 milionu aut. Celkové prodeje těchto osmi firem se snížily o 2,5 % na 11,99 milionu vozů.