Lakomý Ford nezaplatil za patent, soud nařídil sešrotování aut za miliardy
- Ford prohrál v Německu soudní spor ohledně patentové licence
- Podobné problémy řešily i další automobilky
- Skončí kauza sešrotováním nových vozů?

Aktualizováno 27.5.2022 o vyjádření českého zastoupení automobilky Ford
„Tento případ se týká licenčních podmínek pro patenty na standardní bezdrátové technologie a jednání v této věci probíhají. Vzhledem k tomu, že jsme dosud neobdrželi kopii stanoviska soudu, nemůžeme se k němu v tuto chvíli blíže vyjádřit.“
Původní článek
Zdá se, že automobilka Ford utrpěla soudní porážku a byla odsouzena za porušení patentové licence. V daném případě si stěžoval japonský správce patentů IP Bridge na to, že Ford neuhradil poplatky za využívání licence na patent se záhadným názvem „Signalizace řídicího kanálu pro spouštění nezávislého přenosu indikátoru kvality kanálu“ (EP 2294737B1), který ve svých automobilech využívá. Celá kauza se týká pouze německého trhu.
Patent řeší připojení do mobilní sítě
Patent zveřejnila v roce 2012 společnost Panasonic a IP Bridge byl přidělen v roce 2017. Patent je platný do roku 2029 a je považován za nezbytnou součást standardu mobilní komunikace 4G nebo LTE. Ford jej, stejně jako řada dalších výrobců automobilů, používá k propojení svých vozů do sítě.
Na základě informací, které přinesl server Auto Motor und Sport, nařídil soudce dr. Matthias Zigann ve svém rozsudku (Az. 7 O 9572/21) ze dne 19. května sešrotovat dotčené nové vozy, které jsou vybaveny funkcí Ford Pass Connect a všechna vozidla, využívající technologii od 7. prosince 2012, musí Ford svolat k servisnímu zásahu. Pro Ford by to znamenalo katastrofu za miliardy.

Čtěte také: Ford zavádí drastický omezovač, řidiče nepustí přes maximální povolenou rychlost
Co bude s novými vozy?
Rozsudek je zatím předběžný a nenabyl právní moci. Ford se tedy může proti verdiktu odvolat, nebo může zaplatit licenční poplatky. I kdyby Ford nezaplatil, je velmi nepravděpodobné, že dojde ke kompletnímu zničení vozidel. Automobilka v takovém případě raději dotčené komponenty z vozů odstraní.
Přesto by dnes byly takové vozy velmi těžko prodejné. Funkce eCall je v nových automobilech povinná od 31.3.2018. eCall je automatizovaný systém tísňového volání, který pomocí elektronických čipů, zabudovaných ve vozidle, informuje řídící střediska záchranných složek o nehodě vozidla. Součástí hlášení jsou údaje o místě nehody, počet cestujících, směr jízdy, výrobní číslo vozidla a typ jeho pohonu.

Čtěte také: Ford E-Transit Custom – Elektrická dodávka s designem, za který si zaslouží metál
Porušení licencí řeší i jiné značky
Vzhledem k tomu, že většina výrobců aut používá zmíněnou technologii pro další služby a asistenty vozidla, z nichž jsou některé povinné (u Fordu prodávané pod značkou Ford Pass Connect), vozidla bez příslušných čipů by již nesplňovala schvalovací kritéria, a tedy ani podmínky prodeje.
V rámci automobilového průmyslu se nejedná o první případ takového sporu. Již dříve byly za porušení licencí odsouzeny firmy Volkswagen, General Motors a Daimler, které následně raději zaplatily licenční poplatky, aby se vyhnuly sankcím.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".