Kutil u staré Tesly vyměnil baterii za novou. Získal dvojnásobný dojezd

Výměna baterie u ojeté Tesly Model S za větší 100kWh přináší téměř dvojnásobný dojezd. Ukazuje se, že takový upgrade se opravdu vyplatí.
Upgrade baterie Tesly Model S může dávat smysl
Použitá Tesla Model S může být překvapivě výhodnou koupí i v případě, kdy její vysokonapěťová baterie již nedosahuje parametrů nového vozu. První generace elektromobilu se dá dnes pořídit za zhruba 10 000 dolarů (asi 235 000 Kč), což je za prostorný a pohodlný vůz na elektřinu zajímavá cena. A pokud by baterie dosloužila, repasovaný kus přímo od Tesly vyjde přibližně na 20 000 dolarů (470 000 Kč).
Přesto existuje alternativní řešení, které může být nejen levnější, ale zároveň dokáže starší Model S posunout nad rámec jeho původních možností. Jinými slovy, baterii lze vyměnit za větší, čímž se výrazně prodlouží dojezd vozu. Taková úprava je možná u vozů vyrobených do roku 2021, kdy Tesla ukončila používání tzv. systému Rapid Mate, který umožňoval snazší výměnu baterie. Pokud víte, jak postupovat, není samotná výměna není nijak složitá. Přesně to předvedl Alex z YouTube kanálu Out of Spec Renew na svém Modelu S 70D z roku 2017.
Jeho auto mělo za sebou víc než 470 000 mil (cca 756 000 km), přičemž baterie už byla jednou měněna při nájezdu okolo 250 000 mil (cca 402 000 km). Tehdy šlo o originální 70kWh jednotku. Tentokrát ale Alex získal 100kWh baterii z novějšího havarovaného vozu a rozhodl se ji namontovat do své Tesly.
Výměna baterie je možná, přesto není pro každého
K takovému kroku je nezbytné mít k dispozici autozvedák, patřičné vybavení a hlavně důkladné technické znalosti. Po instalaci větší baterie se totiž může objevit celá řada chybových hlášení, které by mohly ukončit snahu každého méně zkušeného uživatele. V našem případě byla jedním z hlavních problémů nekompatibilita nové baterie s řídicí jednotkou. Chyby neodstranila ani opakovaná instalace softwaru. Nakonec se ukázalo, že problém způsobuje špatné nastavení firmwaru. Po úpravách a následné reinstalaci se podařilo chyby odstranit a vůz plně zprovoznit.
Podle majitele by měla nová baterie přinést „až dvojnásobný dojezd“. Konkrétní hodnoty zatím neznáme, ale srovnání mezi původní 70kWh a novou 100kWh jednotkou bude tématem některého z dalších videí. V každém případě platí, že větší baterie zásadně zvyšuje schopnosti staršího Modelu S při delších cestách. Model S 70D měl v době uvedení dojezd podle EPA 240 mil (cca 386 km). Naproti tomu Model S 100D z roku 2019 měl udávaný dojezd 335 mil (cca 539 km).
Již tento rozdíl je značný a v našem případě bude možná ještě větší, protože původní baterie má na svém kontě již nájezd přes 250 000 mil (cca 402 000 km) a její opotřebení citelně ovlivňuje reálný dojezd. Naopak nová baterie byla vyrobena v roce 2022, její degradace je minimální a výsledný dojezd starší Tesly tak může lehce překročit hranici 300 mil (cca 483 km). To je zajímavé nejen kvůli samotnému dojezdu, ale i kvůli faktu, že je takový upgrade vůbec možný.
Zdroj: Out of Spec Renew / YouTube
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.