Krize, jakou nepamatujeme! V Česku se vyrobilo nejméně aut za posledních 12 let
- Sdružení automobilového průmyslu přináší zajímavá data o prodeji aut v ČR
- Lednové výsledky prodaných automobilů jsou nejhorší za posledních 12 let
- Proč k takovému propadu vlastně došlo? A komu se naopak dařilo?

Hyundai v krizi roste, Škoda Auto se propadá
Zatímco například automobilka Hyundai se dokázala čipové krizi ubránit a dokonce u ní došlo k 17% navýšení výroby, tak ostatní automobilky nedostatek součástek značně pocítily. Třeba výroba automobilky Škoda Auto se kvůli dočasnému omezení propadla o 13 %, když v prvním měsíci roku 2022 vyrobila celkem jen 62 352 vozidel.
Toyota ruší partnerskou výrobu
Dalším důvodem, proč k tak výraznému propadu došlo, je obměna produkčního portfolia kolínské továrny Toyoty. Zde se výroba snížila až o 40 %, konkrétně na 8 704 vozidel. Důvodem je ukončení partnerské výroby s firmami Peugeot a Citroën.

Kromě chybějících čipů a značně omezené výroby Toyoty k situaci přispělo také onemocnění Covid-19, kvůli kterému dochází k výpadkům pracovníků. Mimo to se na výrobě podepsal i prudký nárůst cen surovin a energií. Automobilky to zkrátka neměly vůbec jednoduché.
Výroba elektromobilů stále roste
Zatímco výroba osobních automobilů se propadla, tak výroba elektrických vozidel dle statistik nadále roste. Za leden zaznamenává meziroční nárůst o 9 %. Vyrobeno u nás bylo 4 739 čistých elektromobilů a 3 734 hybridních automobilů. Elektrovozy pak činily až 20 % produkce Hyundai a asi 6 % výroby Škoda Auto. Ve výsledku u nás bylo v lednu téměř každé desáté vyrobené auto elektrické.
Jaký je výhled do budoucna?
Ačkoliv je v tuto chvíli dle Zdeňka Petzla situace v dodavatelských řetězcích stále napjatá, tak nás prý v průběhu tohoto roku čeká stabilizace a následný odraz ode dna. Uvidíme, zda se jeho proroctví nakonec naplní a konečně se tak dočkáme opět růstu tuzemské výroby.