Kongo dočasně uzavřelo kobaltové doly. Jak to ovlivní výrobu elektromobilů?

Koronavirus se opět dostává ke slovu. Tentokrát v Kongu, kde kvůli svému výskytu uzavřel doly na 48 hodin.

Těžba v dole | foto: Electrek

TIP: Baterie u Tesly Modelu 3 mají o 75 % méně kobaltu než ty u Volkswagenu

Poměrně často píšeme o tom, že kromě Tesly se i ostatní výrobci snaží najít způsob, jak se v budoucnosti obejít bez kobaltu. A mají proto vážné důvody. Tento vzácně se vyskytující namodralý a tvrdý kov je totiž nedílnou součástí každého Li-Ion akumulátoru a kromě jeho vysoké ceny se velmi často řeší i jeho způsob těžby. V dole Haut-Katanga, kde se kobalt těží, se nyní z důvodu výskytu koronaviru práce na dva dny zcela zastavily. Co to bude znamenat pro výrobu elektromobilů?

Změny ve složení baterií?

Pro výrobu elektromobilů dvoudenní odstávka zřejmě nic znamenat nebude. Koneckonců to není jediný problém, který teď automobilky mají. Důležité tak bude, aby se v dohledné době prosadilo i jiné složení. Jen pro ilustraci. V Kongu se dnes těží zhruba 60 % kobaltu a ze zbytku si velkou část ukrojí i Čína. Pro budoucí udržitelnost je tak potřeba se ohlédnout po nové technologii. Kromě neetického způsobu těžby, který je velmi často terčem kritiky, se totiž v obou případech jedná o potenciální dodavatelskou hrozbu.

Výroba baterie pro elektromobily | foto: General Motors

GM (General Motors) oznámilo vývoj nového složení NMCA, které umožní snížení podílu kobaltu až o 70 %. Andy Oury, vedoucí oddělení pro vývoj baterií v GM, doplnil, že s novým složením NCMA očekává velký skok ke snížení podílu kobaltu a současně i snížení ceny za kWh. A GM není jediný výrobce. Tesla už ho využívá u Modelu 3.

Ať už je to GM, Tesla nebo třeba BYD, ti všichni se vydali na cestu snižování podílů tohoto feromagnetického kovu ve svých bateriích, a jak ukazuje současná situace na trhu, je to nepochybně správná cesta.

zdroj: Electrek

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Kongo dočasně uzavřelo kobaltové doly. Jak to ovlivní výrobu elektromobilů?

Koronavirus se opět dostává ke slovu. Tentokrát v Kongu, kde kvůli svému výskytu uzavřel doly na 48 hodin.

Těžba v dole | foto: Electrek

TIP: Baterie u Tesly Modelu 3 mají o 75 % méně kobaltu než ty u Volkswagenu

Poměrně často píšeme o tom, že kromě Tesly se i ostatní výrobci snaží najít způsob, jak se v budoucnosti obejít bez kobaltu. A mají proto vážné důvody. Tento vzácně se vyskytující namodralý a tvrdý kov je totiž nedílnou součástí každého Li-Ion akumulátoru a kromě jeho vysoké ceny se velmi často řeší i jeho způsob těžby. V dole Haut-Katanga, kde se kobalt těží, se nyní z důvodu výskytu koronaviru práce na dva dny zcela zastavily. Co to bude znamenat pro výrobu elektromobilů?

Změny ve složení baterií?

Pro výrobu elektromobilů dvoudenní odstávka zřejmě nic znamenat nebude. Koneckonců to není jediný problém, který teď automobilky mají. Důležité tak bude, aby se v dohledné době prosadilo i jiné složení. Jen pro ilustraci. V Kongu se dnes těží zhruba 60 % kobaltu a ze zbytku si velkou část ukrojí i Čína. Pro budoucí udržitelnost je tak potřeba se ohlédnout po nové technologii. Kromě neetického způsobu těžby, který je velmi často terčem kritiky, se totiž v obou případech jedná o potenciální dodavatelskou hrozbu.

Výroba baterie pro elektromobily | foto: General Motors

GM (General Motors) oznámilo vývoj nového složení NMCA, které umožní snížení podílu kobaltu až o 70 %. Andy Oury, vedoucí oddělení pro vývoj baterií v GM, doplnil, že s novým složením NCMA očekává velký skok ke snížení podílu kobaltu a současně i snížení ceny za kWh. A GM není jediný výrobce. Tesla už ho využívá u Modelu 3.

Ať už je to GM, Tesla nebo třeba BYD, ti všichni se vydali na cestu snižování podílů tohoto feromagnetického kovu ve svých bateriích, a jak ukazuje současná situace na trhu, je to nepochybně správná cesta.

zdroj: Electrek

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."