Když ho omrzela Tesla, pustil se do výroby lodí. Teď vyhlíží novou revoluci
- Dřívější vedoucí Tesly založil společnost BIG
- Nyní zahajuje výrobu nového typu elektrické lodě
- Vyhlíží revoluci v lodní dopravě

Jak se elektrický pohon stává více populární a dostupný, přibývá i dalších prostředků, které pro svůj pohyb používají elektřinu místo fosilních paliv. Jedním příkladem jsou i sportovní lodě. Nejnovější přírůstek do této rodiny představila společnost Blue Innovations Group v podobě modelu R30.
Z výroby vozidel k lodní dopravě
Společnost BIG, jak se jí přezdívá, byla založena jedním z výkonných ředitelů Tesly. John Vo se po odchodu z firmy jen přesunul od pozemní dopravy k té vodní. V Tesle strávil Vo 6 let a tak toho ze stavby vozidel (zastával post ředitele výroby) pochytil hodně. I když je stavba lodí vcelku odlišné odvětví.
Tam, kde byl boom v elektromobilitě před deseti lety, se zrovna nyní nachází právě vodní stroje. Podle ředitele společnosti je nyní ten nejlepší čas na rozvoj elektrické lodní dopravy. Toho chce Vo využít a udělat ze své firmy Teslu na vodě. A má vcelku dobře nakročeno, zatím jej neohrožuje téměř žádná konkurence.

Čtěte také: Dočkáme se revoluce v dopravě? Hybrid letadla a lodě nabídne zcela bezemisní provoz
Bude BIG lodní Teslou?
Jeho model R30 má přinést revoluci v lodní dopravě. Společnost se proto nechce zaměřovat na ruční výrobu pár exkluzivních kousků, plánují masivní výrobu. Počty se mají místo desítek počítat na tisíce. Prvním exemplářem má být loď o délce devíti metrů. Inovativní má být i použitý materiál. Místo karbonových a laminátových materiálů chce pro stavbu použít hliníkovou stavbu. Díky tomu má na loď být poskytovaná doživotní záruka.
Baterie by měla tvořit strukturální část lodi, nikoli pouze plnit funkci napájení. Místo obvyklých sloučenin má být použití lithium fosfátová baterie, která zajistí až dvojnásobnou životnost. Na lodi není potřeba natolik šetřit místem v „podvozku“, proto nevadí, že chemické složení baterie nebude jedno z nejúspornějších. Levnější technologie ale v tomto případě může pomoci na jiných místech.

Jednoduchost a výkon Tesly, jen bez kol
Interiér má být jednoduchý, ale má nabídnout luxusní pocit z plavby. Kapitánské místo nabídne dvojici velkých obrazovek. O pohodlí se postará pohodlná sedačka a stín zajistí pevná střecha. Ta je navíc pokrytá solárními panely, které jsou schopné lodi dodat až 2,7 kWh energie. Pro vetší efektivitu je možné střechu rozšířit nad příď i záď lodě. Baterie celkem uchová až 221 kWh energie. Pro optimální výkon je celý systém vodou chlazený. Dvojice motorů generuje systémový výkon 600 kW a jsou schopné loď hnát kupředu rychlostí až 72 km/h. Výkonem se jedná o nejsilnější elektrickou loď současnosti.
Prototyp lodě chce společnost představit světu již za měsíc na světové konferenci CES. Od února by se mělo začít s testováním a tvorbou dokonalejších prototypů. Finální produkt by se měl začít montovat ve třetím kvartále letošního roku. Od druhého čtvrtletí příštího roku bychom loď R30 mohli začít vídat u prvních zájemců. Ti si budou muset nachystat 300 tisíc dolarů. S postupem času a nasazením výroby se ale očekává, že by cena mohla klesnout.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.