Kanaďan otestoval reálné nabíjení Tesly v extrémním mraze. Jak to šlo?

Pavel Škopek
Tesla připojená na nabíjecí kabel v zimě | foto: Luboš Srb/Elektrickevozy.cz
Tesla připojená na nabíjecí kabel v zimě | foto: Luboš Srb/Elektrickevozy.cz

Majitel Tesly Model 3 Long Range otestoval nabíjení v drsných mrazech. Po 6 hodinách venku při -32 °C se baterie nabila z 17 % na 77 % za 35 minut.

Kanadský test arktickými mrazy

Letošní zima o sobě zatím příliš nedala vědět. Teploty v nižších polohách se pohybují kolem nuly a maximálně několik stupňů pod ní. Jak rychle ale lze nabít elektromobil po půldenním stání ve skutečně silných mrazech? Tuto otázku si položil majitel Tesly Model 3 Long Range s pohonem všech kol v Kanadě. Test, o kterém napsal server InsideEVs přinesl i přes drsné podmínky dost zajímavé výsledky.

Svou Teslu ponechal venku přibližně šest hodin při teplotě -32 °C. Když poté usedl za volant, úroveň nabití klesla na 25 %. Nastavil teplotu kabiny na příjemných 20 °C a po aktivaci předehřívání se vydal k nejbližšímu Superchargeru vzdálenému 13 kilometrů. Přestože cesta trvala pouhých 15 minut, spotřebovala dalších 7 % baterie kvůli vysoké energetické náročnosti ohřevu. O velmi nízké teplotě baterie svědčí i to, že během jízdy nefungovalo regenerativní brzdění.

Navzdory mrazu proběhlo nabíjení hladce. Krytka nabíjecího portu se otevřela automaticky a proces začal okamžitě. Rychlost nabíjení dosáhla během minuty 130 kW, i když později klesla na přibližně 100 kW. Po 35 minutách se baterie nabila z 17 % na 77 %, což odpovídá průměrnému výkonu 82,2 kW. Přestože teploty byly extrémně nízké, tento výkon dokazuje, že elektromobily mohou být i v zimě praktické.

Tesla Model 3 v zimě | foto: Unsplash
Tesla Model 3 v zimě | foto: Unsplash

Jak se starat v zimě o elektromobil

Negativní vliv nízkých teplot na kapacitu baterií elektromobilů je fakt, se kterým musíme počítat. V chladném počasí dochází k průměrnému poklesu dojezdu o 20–30 %. To, že elektromobily nejsou vhodné pro zimní období, je však pouze mýtus. Důkazem jsou zkušenosti například z Norska, které je v případě elektromobility nejdál v Evropě. Klíčovou roli však hraje správná péče a dodržování několika základních pravidel.

Stejně jako u vozů se spalovacími motory je ideální parkovat elektromobil v garáži nebo na krytém místě a chránit jej před mrazem. Doporučuje se také udržovat baterii nabitou alespoň na 50 %. Aby se předešlo zbytečným ztrátám, je vhodné vůz vytopit ještě při nabíjení v garáži. Vyhřívání lze nastavit na dálku pomocí aplikace a ekonomičtější variantou je využití vyhřívaných sedadel a volantu.

Při nabíjení je vhodné využít předehřev baterie, který ji ohřeje na optimální teplotu ještě před připojením k nabíječce, což zvyšuje efektivitu nabíjení a zajišťuje bezpečný provoz. Současně je vhodnější využít rychlonabíječky, které dokážou v krátkém čase dodat potřebnou energii. Naopak nechat ho přes noc venku na pomalé veřejné nabíjecí stanici, zas tak dobrý nápad není. Hrozí totiž, že kabel přes noc přimrzne a neodpojíte ho.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články