Jsou tady nové Tesly: Model S a Model X pro rok 2019
Tesla představila novou generaci elektromobilů Model S a Model X určenou pro rok 2019 a stejně jako v případě Applu začala novinky okamžitě po představení i prodávat. Jaké jsou mezigenerační změny?
Stejný design, změny jsou uvnitř
Pokud si někdo myslel, že Tesla bude s novou generací svého luxusního sedanu a suv výrazněji měnit design, bude si ještě muset počkat. Oba nové Modely S a X totiž vypadají na oko prakticky stejně jako dosavadní verze, až na pár kosmetických úprav.
Největší změny jsou tedy schované uvnitř. Model S (2019) i Model X (2019) přinášejí nový elektromotor, který reálně prodlouží dojezd o více než 10 %, ačkoliv velikosti baterií zůstávají. Je totiž účinnější v obou směrech – když energie z akumulátoru vytéká při zrychlení a zpět do akumulátoru prostřednictvím regeneračního brzdění (rekuperace). Jedná se konkrétně o nový synchronní reluktanční motor s permanentními magnety, vyvinutý poprvé pro Model 3. Navíc nejen, že prodlužuje dojezd elektromobilu, ale také zvyšuje výkon a točivý moment u všech nabízených variant nových Modelů S a X.
Tip: Agresivnější a sportovnější nástupce Modelu S? Proč ne!
Dojezd až téměř 600 km u Modelu S
Například Long Range varianta se 100kW baterií nově disponuje prodlouženým dojezdem až 595 km (Model S), resp. 523 km (Model X) dle měření EPA. A po letech se opět do nabídky vrací verze Standard Range, pro oba nové modely. Nicméně zde Tesla neuvádí velikosti baterií, takže nejspíše půjde opět o kapacity v rozmezí od 75 do 85 kWh. Pro nový Model S začíná cena na 78 000 dolarech (cca 1,8 milionů korun) s dojezdem 458 km a pro nový Model X na 83 000 dolarech (cca 1,9 milionů korun) s dojezdem 402 km.
Vylepšený podvozek s možností aktualizací
Výrazným vylepšením je také lepší plně přizpůsobivý podvozek, v podobě vylepšeného systému vzduchového odpružení. Jízda po dálnici nebo s autopilotem prý bude velmi polstrovaná, čili pohodlnější než u předchozí generace elektromobilů Tesly. Navíc automobilka slibuje, že ji nový systém umožňuje další dodatečné nastavování a vylepšování schopností pomocí pouhých softwarových aktualizací. Jinými slovy časem může být jízda ještě lepší, díky neustálému zdokonalování inženýry Tesly, což už automobilka ukázala například při zvyšování výkonu, prodlužování dojezdu nebo i odstraňování chyb, kvůli kterým by jiná auta musela rovnou do servisu.
Rychlejší nabíjení
A v neposlední řadě došlo také k vylepšení nabíjení, kdy nové Modely S a X zvládnou výkon až 200 kW na nových superrychlých dobíjecích stanicích V3 Supercharger a až 145 kW na současných rychlonabíjecích stanicích V2 Supercharger. Podle Tesly jde o nabíjení, které je o 50 % rychlejší než doposud. Nicméně v případě sesterského Modelu 3 umožňují superrychlé nabíjecí stanice V3 Supercharger nabíjení ještě vyšším výkonem 250 kW. Uvidíme, jestli jde u nových Modelu S a X o trvalé omezení, nebo jen o dočasné, kdy si automobilka nechává další prostor ke zlepšování, opět třeba pomocí softwarových aktualizací.
Kromě toho ještě došlo na vylepšení ložisek u kol a několik nových konstrukcí pneumatik pro určité varianty pro zlepšení dojezdu, jízdy a řízení.
zdroj: Tesla
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.