Jsou elektrická auta ekologičtější než spalovací?
Pokud přijde na lámání chleba, co se elektromobilů týče, nejčastějšími argumenty odpůrců jsou jejich neekologičnost výroby a získávání elektřiny z neekologických elektráren (převážně uhelné). Tvůrci z kanálu Donut Media se podívali detailně, kolik pravdy na tom je a zda náhodou není spalovací auto ekologičtější. A také zbořili pár mýtů, co se elektroaut týče.

TIP: Prodeje elektromobilů rostou. V Norsku už vytlačují spalovací auta
Problémy výroby elektrických vozidel
Baterie
Největším problémem elektromobilů je výroba jejich baterií. Velkým problémem je lithium, které se jako ostatní kovy musí těžit. Už jen samostatná těžba vyprodukuje značné množství oxidu uhličitého. Navíc s rostoucí poptávkou po tomto kovu se jeho těžba stává více neekologickou. Pokud tedy nedojde ke zlepšení technologií k výrobě baterií, dopady na životní prostředí budou horší než v případě spalovacích aut. V průměru se na výrobu jednoho elektrického auta vyprodukuje 10 tun oxidu uhličitého.

Zde však záleží na velikosti baterie. V případě malého elektroauta jako je např. BMW i3 se vyprodukuje 2 tuny oxidu uhličitého, zatím co u elektroauta s velkým dojezdem jako je např. Tesla Model X se vyprodukuje až 17 tun oxidu uhličitého. Výroba průměrného spalovacího auta vyprodukuje 7 tun oxidu uhličitého.
Lithium
Více než polovina dodávek lithia pochází z ,,lithného trojúhleníku“. Ten se nachází mezi Argentinou, Bolívií a Chile.

To se získává ze solných plání, což vyžaduje velké množství vody. V jednom z regionů Chile, kde probíhá těžba, využívají těžařské společnosti 65 % vody dostupné v regionu. K získání 1 tuny lithia potřebujete 750 tun jeho solného roztoku. Lithium však tvoří jen přibližně 6 % baterie.
Kobalt
Značnou část baterií totiž tvoří také kobalt. Zde je hlavním problémem dětská práce, již mnohé doly využívají. V klasickém Li-Ion článku se nachází 2 % lithia a 7 % kobaltu. Zachováme-li tento poměr a použijeme ho pro baterii, kde obsah lithia je 6 %, kobalt pak tvoří 21 % baterie.
Když vezmeme v potaz, že výroba elektromobilů nemá dlouhého trvání tak jako má za sebou výroba spalovacích aut, jistě se dočkáme zlepšení výrobních procesů i technologií. Přeci jen, když máte za sebou 135 let neustálého vývoje odvětví, už máte všechny mouchy vychytané.
Provoz elektrických vs spalovacích aut
Každý ví, že elektroauta jsou poháněna elektřinou, tudíž mají nulové provozní emise (nezohlědňujeme odkud ta elektřina je), což se o spalovacích autech říct nedá. Spalovací auto s nájezdem 19 tisíc kilometrů za rok vyprodukuje v průměru 5,2 tun oxidu uhličitého. Pokud bude v provozu po dobu 10 let, jeho celkové emise budou 59 tun oxidu uhličitého. 7 tun z výroby a 52 tun z provozu. Spotřeba takového auta pak je přes 2 tisíce litrů paliva za rok.
Stejně jako lithium i ropa se musí těžit. K tomu se ještě musí započítat zpracování surové ropy v rafinérii, kde se produkuje nejen oxid uhličitý, ale i metan a oxid dusičitý. Každý den tak rafinerie vyprodukují 767 miliónů tun oxidu uhličitého, což je 280 miliard tun ročně.
Elektrické auto za stejnou dobu provozu „vyprodukuje“ v průměru 28 tun oxidu uhličitého. To jsou zhruba 2 tuny za rok. Pokud vám nevychází čísla, je to kvůli nabíjení. Někdy můžete nabíjet auto bez emisí (obnovitelné zdroje), někdy zase s emisemi (fosilní paliva). Elektrické auto se tak stane ekologičtější v průběhu 6 – 24 měsíců svého provozu.
Pokud vezmeme nejméně efektivní elektroauto Porsche Taycan a budeme ho dobíjet z uhelné elektrárny, po určité době se stane ekologičtější než nejúčinnější spalovací auto Mitsubishi Mirage. S přechodem na obnovitelné zdroje se ekologičnost elektroaut bude jen zvyšovat.

Závěr
Jak jsme se dozvěděli, výroba a nabíjení (provoz) elektroauta je nakonec ekologičtější než u spalovacího auta. Elektroauta budou v budoucnu zlevňovat a stanou se i dostupnější pro více lidí.
Pokud se obáváte, že by to rozvodná síť v ČR nevydržela, jste na omylu. Díky naší průmyslové historii a investicím za zhruba 120 miliard korun v průběhu 15 let jsme více než připraveni. I kdyby zítra přibylo 250 tisíc elektroaut, k výpadku proudu by nemělo za normálních okolností dojít. Jak se navíc budou vyvíjet technologie elektromobilů, budou se i vyvíjet technologie nabíjení. Budoucností by tak mohlo být chytré nabíjení.
zdroj: Donut Media, vlastní