Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Jsou elektrická auta ekologičtější než spalovací?

  |  Michal Zamastil  |  14 komentářů

Pokud přijde na lámání chleba, co se elektromobilů týče, nejčastějšími argumenty odpůrců jsou jejich neekologičnost výroby a získávání elektřiny z neekologických elektráren (převážně uhelné). Tvůrci z kanálu Donut Media se podívali detailně, kolik pravdy na tom je a zda náhodou není spalovací auto ekologičtější. A také zbořili pár mýtů, co se elektroaut týče.

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric | foto: Hyundai

TIP: Prodeje elektromobilů rostou. V Norsku už vytlačují spalovací auta

Problémy výroby elektrických vozidel

Baterie

Největším problémem elektromobilů je výroba jejich baterií. Velkým problémem je lithium, které se jako ostatní kovy musí těžit. Už jen samostatná těžba vyprodukuje značné množství oxidu uhličitého. Navíc s rostoucí poptávkou po tomto kovu se jeho těžba stává více neekologickou. Pokud tedy nedojde ke zlepšení technologií k výrobě baterií, dopady na životní prostředí budou horší než v případě spalovacích aut. V průměru se na výrobu jednoho elektrického auta vyprodukuje 10 tun oxidu uhličitého.

Výrobní linka Tesly v továrně ve Friemontu | foto: Tesla

Zde však záleží na velikosti baterie. V případě malého elektroauta jako je např. BMW i3 se vyprodukuje 2 tuny oxidu uhličitého, zatím co u elektroauta s velkým dojezdem jako je např. Tesla Model X se vyprodukuje až 17 tun oxidu uhličitého. Výroba průměrného spalovacího auta vyprodukuje 7 tun oxidu uhličitého.

Lithium

Více než polovina dodávek lithia pochází z ,,lithného trojúhleníku”. Ten se nachází mezi Argentinou, Bolívií a Chile.

,,Lithný trojúhelník” | foto: Donut Media

To se získává ze solných plání, což vyžaduje velké množství vody. V jednom z regionů Chile, kde probíhá těžba, využívají těžařské společnosti 65 % vody dostupné v regionu. K získání 1 tuny lithia potřebujete 750 tun jeho solného roztoku. Lithium však tvoří jen přibližně 6 % baterie.

Kobalt

Značnou část baterií totiž tvoří také kobalt. Zde je hlavním problémem dětská práce, již mnohé doly využívají. V klasickém Li-Ion článku se nachází 2 % lithia a 7 % kobaltu. Zachováme-li tento poměr a použijeme ho pro baterii, kde obsah lithia je 6 %, kobalt pak tvoří 21 % baterie.

Když vezmeme v potaz, že výroba elektromobilů nemá dlouhého trvání tak jako má za sebou výroba spalovacích aut, jistě se dočkáme zlepšení výrobních procesů i technologií. Přeci jen, když máte za sebou 135 let neustálého vývoje odvětví, už máte všechny mouchy vychytané.

Provoz elektrických vs spalovacích aut

Každý ví, že elektroauta jsou poháněna elektřinou, tudíž mají nulové provozní emise (nezohlědňujeme odkud ta elektřina je), což se o spalovacích autech říct nedá. Spalovací auto s nájezdem 19 tisíc kilometrů za rok vyprodukuje v průměru 5,2 tun oxidu uhličitého. Pokud bude v provozu po dobu 10 let, jeho celkové emise budou 59 tun oxidu uhličitého. 7 tun z výroby a 52 tun z provozu. Spotřeba takového auta pak je přes 2 tisíce litrů paliva za rok.

Stejně jako lithium i ropa se musí těžit. K tomu se ještě musí započítat zpracování surové ropy v rafinérii, kde se produkuje nejen oxid uhličitý, ale i metan a oxid dusičitý. Každý den tak rafinerie vyprodukují 767 miliónů tun oxidu uhličitého, což je 280 miliard tun ročně.

Elektrické auto za stejnou dobu provozu “vyprodukuje” v průměru 28 tun oxidu uhličitého. To jsou zhruba 2 tuny za rok. Pokud vám nevychází čísla, je to kvůli nabíjení. Někdy můžete nabíjet auto bez emisí (obnovitelné zdroje), někdy zase s emisemi (fosilní paliva). Elektrické auto se tak stane ekologičtější v průběhu 6 – 24 měsíců svého provozu.

Pokud vezmeme nejméně efektivní elektroauto Porsche Taycan a budeme ho dobíjet z uhelné elektrárny, po určité době se stane ekologičtější než nejúčinnější spalovací auto Mitsubishi Mirage. S přechodem na obnovitelné zdroje se ekologičnost elektroaut bude jen zvyšovat.

Porsche Taycan vs Mitshubishi Mirage | foto: Donut Media

Závěr

Jak jsme se dozvěděli, výroba a nabíjení (provoz) elektroauta je nakonec ekologičtější než u spalovacího auta. Elektroauta budou v budoucnu zlevňovat a stanou se i dostupnější pro více lidí.

Pokud se obáváte, že by to rozvodná síť v ČR nevydržela, jste na omylu. Díky naší průmyslové historii a investicím za zhruba 120 miliard korun v průběhu 15 let jsme více než připraveni. I kdyby zítra přibylo 250 tisíc elektroaut, k výpadku proudu by nemělo za normálních okolností dojít. Jak se navíc budou vyvíjet technologie elektromobilů, budou se i vyvíjet technologie nabíjení. Budoucností by tak mohlo být chytré nabíjení.

zdroj: Donut Media, vlastní

ŠTÍTKY:, , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
3 Comment threads
11 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
kukmrazikKerosinVencaRhades Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Venca
Venca

Moc pěkný článek plný dat. Chválím, ale ten odstavec o Kobaltu mi přijde trochu zavádějící. Obsah lithia v Li-on článku je většinou 0,2-0,3 Kg/kWh což odpovídá jak správně uvádíte hodnotě kolem cca 2-6 % u různých výrobců. Obsah kobaltu se však dost mění v závislosti na použité technologii od 0 % do 15 %. Těch 21% je opravdu maximum a dnes už takový poměr nikdo snad ani nedělá. Ve videu také mluví o 1 tuně a ne kilogramu lithia ze 750 tun solného roztoku. Kdyby to někoho více zajímalo, tak tady je odkaz na aplikaci pro výpočet emisí CO2 pro… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Mě zase chytá (obvykle a uši – v tomto případě při čtení za oči) onen argument o dětské práci při těžbě. To je přece sociální problém, ne technologický. Za to, že v těch zemích něco těží děti (zrovna teď je to Kobalt) přece nemůže technologie výroby baterií. Kdyby nebyl potřeba Kobalt, tak by je nutili těžit třeba diamanty, nebo zlato. Špatně je, že svět dovolí, aby tyto země nechávali těžit děti – a je přece jedno co a za jakým účelem.

Tom256
Tom256

Máte pravdu, navíc upozorněním na tento problém se to snad začne i řešit. Nikdo přece nechceme baterie vyrobené za pomoci práce dětí ani v mobilu ani v autě. Pokud vím, tak třeba VW chce mít certifikaci baterií, že obsahují materiály vytěžené “normálním” způsobem. Druhá věc je, že jsem nikde neviděl žádnou reportáž o tom, jak to doopravdy je. Je klidně možné, že jde o hoax.

Kerosin
Kerosin

Jako jsem rád za každý článek co provádí osvětu, ale tohle snad už vědí všichni ne? To, že je časem EV ekologičtější než jakýkoliv fosil už přece nemůže být pro nikoho překvapením.

Rhades
Rhades

tak zkuste zajít na autoforum, tam si všichni dávají dieselové lázně

Kerosin
Kerosin

No ale to, že se nechtějí vzdát svých plechových spalovacích miláčků a opojné vůně spáleného benzínu, snad ještě neznamená, že si nejsou vědomi toho, že je to méně ekologické než EV. Já taky vím, že po pivu se tloustne víc než po vodě – to nepopírám, a přesto se někdy napiju piva.

PS: proč Rhades? Proč ne TODD?

mrazik
mrazik

EV auto neni ekologictejsi nez spalovak plnici min. Euro V. Uz to konecne pochopte.
Proc EV auta potrebuji dotace ? Protoze by se jinak neprodavala.

kuk
kuk

Na Autokkotforu je diskuze už dávno zrušená.

mrazik
mrazik

Staci dosadit ty spravna cisla a bude ekologicky i parni valec
Az zahrnete i elektrinu z nasich uhelnych elektraren a nesmazatelnou ekologickou stopu z tezby uhli, bude realita uplne jinde.
No pomalu se z toho stava takove autoforum, ale aspon je tu sranda

mrazik
mrazik
Venca
Venca

Už to tu sdílím po několikáté. Tady máte aplikaci, kde si můžete zahrnout i tu elektřinu z našich uhelných elektráren a i tu nesmazatelnou stopu z těžby uhlí a uvidíte sám, kde je realita.

https://climobil.connecting-project.lu/?batteryLifetime=240000&batteryCapacity=72.5&greenhouseGas=65&electricCarRange=460&carbonElectricityMix=300&greenhouseBattery=30&greenhouseWTT=25&greenhouseTTW=109&batteryPenalty=0.9&annualMileage=20000&ICECurb=1495&ECurb=1847&NEDCpenalty=0.39&decarbonization=0

kuk
kuk

Blábol.

Mobilní zobrazení