Je policejní akce Speed Marathon úplně k ničemu?
- Splnila nedávná policejní akce Speed Marathon svůj účel?
- Jaký je skutečný cíl dopravně bezpečnostní akce?
- Zaměřují se policisté na nebezpečné nebo pouze na výnosné silniční úseky?

Páteční policejní akce Speed Marathon vyvolala v České republice rozruch nejen na silnicích, ale i ve veřejné diskuzi. Přestože bylo hlavním cílem snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na silnicích, mnozí se ptají, zda je tato strategie skutečně účinná.
Přináší znalost míst měření tu správnou efektivitu?
Ohlášení míst, kde bude probíhat měření rychlosti, vyvolává otázky týkající se účinnosti akce. Kritici tvrdí, že předvídatelnost měřených míst nevede k prevenci dopravních přestupků a spekulují, že hlavním cílem policie je výběr co nejvyšší sumy na pokutách. Dalším kamenem úrazu je samotný výběr míst, kde probíhá měření.
Řidiči upozorňují, že se často nejedná o exponovaná místa nebo lokality s vysokou pravděpodobností dopravní nehody. Do akce Speed Marathon se aktivně zapojuje i veřejnost, která má možnost navrhovat místa pro měření rychlosti. Zda tato participace skutečně přispívá k prevenci dopravních přestupků, je diskutabilní.

Čtěte také: Policie ve velkém pokutuje řidiče za něco, co už se mělo trestat dávno
Pokuty nebo snaha o bezpečnost
Pozornost vzbuzuje také výše pokut vybraných během akce Speed Marathon. Řidiči zaplatili přes 3 miliony korun, což opět vyvolává otázku, zda je tato forma trestu skutečně efektivním nástrojem k dosažení vyšší bezpečnosti na silnicích. Objevují se hlasy, že by se policie měla zaměřit především na hlídání skutečně nebezpečných míst s vysokým počtem dopravních nehod nebo na lokality poblíž škol či domovů pro seniory, kde je riziko dopravních nehod značně vyšší.
Závěrem několik čísel. Do celorepublikové akce Speed Marathon se zapojilo 727 policistů, kteří zkontrolovali téměř 4 700 vozidel. Přestože policie informovala o kontrolách předem, došlo v 1 578 případů k porušení rychlostních limitů. V přibližně 160 případech policisté odhalili nevyhovující technický stav vozidel a ve 107 případech telefonovali řidiči během jízdy. Bez dálničního poplatku cestovalo 54 motoristů a 19 lidí požilo při jízdě zakázané látky.
Myslíte si, že je tento způsob boje proti přestupkům na silnicích skutečně účinný, nebo by měly být prioritou jiné formy prevence a bezpečnostní opatření?
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".