Japonsko padlo! Největším vývozcem aut do světa je teď jiná země
- Čína je největším vývozcem aut za rok 2023
- K výsledku pomohly významné prodeje v zámoří
- EU i USA bijí na poplach

Čínská asociace osobních automobilů CPCA uvedla, že dostupná data prodejů čínských automobilů za rok 2023 naznačují, že Čína v loňském roce předstihla Japonsko coby největšího vývozce automobilů. K tomuto výsledku pomohlo především významné zvýšení prodejů čínských automobilů v zámoří.
Číňané předstihli ve vývozu japonské automobilky
Čínský automobilový trh se v roce 2023 poprvé stal největším exportérem automobilů, přičemž CPCA oznámila, že vývoz vyskočil o 62 % na rekordních 3,83 milionů vozidel. Naproti tomu japonské celní údaje hovoří o vývozu osobních automobilů za prvních 11 měsíců roku ve výši 3,5 milionu vozidel. Celkový čínský vývoz za celý loňský rok se odhaduje na 5,26 milionů vozů v hodnotě asi 102 miliard dolarů, zatímco japonský celoroční vývoz se podle asociace odhaduje přibližně na 4,3 miliony kusů.
Prezentované výsledky ukazují, že se Čína stává globální exportní velmocí, přičemž do značné míry staví na síle výrobců elektromobilů. Společnost BYD ve čtvrtém čtvrtletí předstihla automobilku Tesla coby celosvětově nejprodávanější značku, i když převážně na základě čínských prodejů.

Čtěte také: Číňané na nic nečekají! Již letos začne Xpeng vyrábět létající auta ve velkém
Co bude s našimi výrobci? Ptají se v USA i v Evropě
Rostoucí vliv Číňanů v zámoří vyvolává zděšení u některých vlád, které se obávají dopadu tohoto trendu na jejich domácí automobilky. Evropská komise v září zahájila prověřování elektromobilů vyrobených v Číně kvůli dotacím, které mohla vozidla získat a které Peking označil za ochranářské. Také Bidenova administrativa ve Spojených státech diskutuje o zvýšení cel na některé čínské zboží včetně elektromobilů. K exportnímu boomu přispěla také Tesla, která ze země vyvezla 340 078 elektromobilů vyrobených v Číně.
Po významném skoku v roce 2022 ve výši 74,2 % vzrostly loni počty čistě bateriových elektrických vozidel v Číně o 20,8 %. Prodeje plug-in hybridů, které jsou ekonomicky dostupnější než čisté elektromobily, loni vzrostly o 82,5 % po 160,5% nárůstu v předchozím roce.
Agentura Reuters uvádí, že v roce 2024 se očekává další růst celkových prodejů domácích čínských značek, a to z loňských 56 % na 63 %. Důvodem je především posílení povědomí o domácích výrobcích v segmentu elektrických aut, řekl u kulatého stolu analytik Paul Gong.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".