Jaký je součinitel odporu vzduchu u Škody Enyaq iV a je lepší než u konkurence?
- Škoda Enyaq iV má dosahovat dojezdu až 520 km dle WLTP
- Za dlouhým dojezdem stojí nejen baterie, ale i skvělá aerodynamika
- Součinitel odporu vzduchu patří k nejlepším v kategorii SUV elektromobilů

Čím nižší číslo, tím lépe. Součinitel odporu vzduchu (cx) u nového čistokrevného elektromobilu Škoda Enyaq iV činí v nejlepším případě pouhých 0,257, což je v kategorii elektrických SUV jeden z nejlepších výsledků a je to dokonce lepší, než jakých hodnot dosahuje otec aerodynamiky elektrických aut, Toyota Prius (0,26). Nepatrně lepší výsledek má jen Tesla Model X (0,25), jinak je veškerá konkurence až za Enyaqem!
Součinitel odporu vzduchu (cx) u SUV elektromobilů:
- Tesla Model X – 0,25
- Škoda Enyaq iV – 0,257
- Mercedes-Benz EQC – 0,27
- Audi e-tron – 0,28 (resp 0,27 s virtuálními kamerami místo zrcátek)
- Volkswagen ID.4 – 0,28
- Jaguar I-Pace – 0,29
„Kromě aerodynamického tvaru karoserie, která byla v kompletně aerodynamicky optimalizována, přispívá k této výborné hodnotě také řada chytrých prvků: speciální aerodynamická kola, aktivní rolo chlazení v centrálním přívodu vzduchu na přídi vozu a rovněž speciálně tvarovaná vnější zpětná zrcátka, která nejsou umístěna v okenním trojúhelníku A-sloupku, ale na přední části dveří.“ píše společnost Škoda Auto ve své nové tiskové zprávě.
Enyaq si sám nastavuje přívod vzduchu kvůli chlazení
V přední části vozu Enyaq iV od Škoda Auto se v centrálním přívodu vzduchu nachází nastavitelné chladicí rolo. V závislosti na potřebě vzduchu pro chlazení elektrického pohonu, lithium-iontové baterie a klimatizace, otevře elektronika chladicí rolo vždy pouze tak, na kolik je to nutné. Pokud je rolo úplně zavřené, dochází k výraznému zlepšení aerodynamiky vozu a k prodloužení dojezdu až o 7 km.
Důmyslný tvar spodní části předního nárazníku a unikátně tvarované spoilery před předními koly směrují vzduch pod vozidlo, kde proudí podél podvozku a baterie. Společně se vzduchovými clonami Air Curtains, umístěnými v předním nárazníku pro další zrychlení vzduchu, optimalizují tyto prvky proudění vzduchu současně kolem podběhů kol směrem k zadní části automobilu.
Protože jen samotná kola tvoří přibližně 25 % odporu vzduchu, jsou pro model Enyaq iV k dispozici aerodynamická kola z lehké slitiny, jež snižují vzduchové turbulence.
Čtěte také: Vše, co víme o Škoda Enyaq iV – cena, dojezd a specifikace

Vnější zpětná zrcátka, střešní spoiler a difuzor na zadním nárazníku minimalizují odpor vzduchu za vozem
K dosažení nízkého součinitele odporu vzduchu výrazně přispívá také snížení turbulencí za vozidlem. Protažený profil střechy a střešní spoiler s integrovanými finlety po stranách zvyšují přítlak vozu a společně s odtrhovými hranami zadního nárazníku zajišťují hladké proudění vzduchu kolem karoserie. Ke snížení turbulencí a ke zlepšení proudění vzduchu pod automobilem přispívá i plochý podvozek.
Kromě toho snižuje turbulence za vozidlem také kombinace střešního spoileru a difuzoru zadního nárazníku s integrovaným spoilerem. Proudění vzduchu kolem vozu ovlivňují také aerodynamicky a aeroakusticky optimalizovaná vnější zpětná zrcátka, jejichž tvar vede vzduch cíleně směrem k zádi. Právě z tohoto důvodu jsou zpětná zrcátka umístěna na přední části dveří a nikoliv v trojúhelníku okna A-sloupku.
První jízdní dojmy z Enyaq iV
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.