Pokud dodržíte ty nejdůležitější pravidla kolem údržby a péče, může vám baterie v elektrokole vydržet i přes 10 let. Na co si tedy dát největší pozor?
TIP: Ve Francii zakázali reklamu na elektrokolo. Prý vytvářela strach z klimatu
Nejprve je dobré říct, co všechno má vliv na životnost a opotřebení baterie. Vše začíná už u samotného cyklisty, jeho hmotnosti a především stylu jízdy (jak často využívá pomoc elektromotoru, zda jezdí na baterku převážně kopcovitý terén, apod.). Zde asi není moc co vysvětlovat a je jasné, že čím méně budete od baterie vyžadovat, tím déle vám bude sloužit v dobré kondici.
U většiny elektrokol zvládne baterie více než 1 000 nabíjecích cyklů, tj. nabití a vybití akumulátoru, což znamená životnost přes 3 roky, pokud byste na elektrickém kole jezdili každý den. Realita bude spíše taková, že vám baterie vydrží v celkem slušné kondici (s postupně snižovaným výkonem a kapacitou) klidně i více než 10 let. Opotřebení bývá po takové době v řádu několika málo desítek procent.
Jak se tedy o baterii v elektrokole správně starat, aby vydržela co nejdéle? Především se snažte dát pozor na to, co můžete ovlivnit. To například znamená, abyste ji zbytečně nevystavovali extrémním teplotám, které mají hodně negativní vliv na životnost. Pokud budete každý den jezdit někde v poušti nebo na sibiři, můžete čekat rychlejší stárnutí akumulátoru, než v případě jízdy během jarním teplot, které panují v České republice. Snažte se, aby baterie nebyla dlouhodobě v teplotách kolem bodu mrazu a nižších, stejně tak aby nebyla dlouhodobě na přímém slunečním světle během vyšších letních teplot.
Na co byste si také měli dát dobrý pozor, je voda. Jasně, nikdo na svém výletu asi neporučí dešti, ale pokud už baterii vystavujete mokru a vlhku, snažte se, aby to bylo jen po co nejkratší dobu a v co nejmenším měřítku. Baterie je sice vodotěsná, ale záruka na baterii po vniknutí kapaliny většinou zaniká. A v neposlední řadě také doporučujeme, abyste elektrokolo skladovali ideálně nabité, nesmí být však plně nabité (100 %) a už vůbec ne plně vybité (0 %). Ideální je přibližně 70 %.
Pokud dodržíte ty nejdůležitější pravidla kolem údržby a péče, může vám baterie v elektrokole vydržet i přes 10 let. Na co si tedy dát největší pozor?
TIP: Ve Francii zakázali reklamu na elektrokolo. Prý vytvářela strach z klimatu
Nejprve je dobré říct, co všechno má vliv na životnost a opotřebení baterie. Vše začíná už u samotného cyklisty, jeho hmotnosti a především stylu jízdy (jak často využívá pomoc elektromotoru, zda jezdí na baterku převážně kopcovitý terén, apod.). Zde asi není moc co vysvětlovat a je jasné, že čím méně budete od baterie vyžadovat, tím déle vám bude sloužit v dobré kondici.
U většiny elektrokol zvládne baterie více než 1 000 nabíjecích cyklů, tj. nabití a vybití akumulátoru, což znamená životnost přes 3 roky, pokud byste na elektrickém kole jezdili každý den. Realita bude spíše taková, že vám baterie vydrží v celkem slušné kondici (s postupně snižovaným výkonem a kapacitou) klidně i více než 10 let. Opotřebení bývá po takové době v řádu několika málo desítek procent.
Jak se tedy o baterii v elektrokole správně starat, aby vydržela co nejdéle? Především se snažte dát pozor na to, co můžete ovlivnit. To například znamená, abyste ji zbytečně nevystavovali extrémním teplotám, které mají hodně negativní vliv na životnost. Pokud budete každý den jezdit někde v poušti nebo na sibiři, můžete čekat rychlejší stárnutí akumulátoru, než v případě jízdy během jarním teplot, které panují v České republice. Snažte se, aby baterie nebyla dlouhodobě v teplotách kolem bodu mrazu a nižších, stejně tak aby nebyla dlouhodobě na přímém slunečním světle během vyšších letních teplot.
Na co byste si také měli dát dobrý pozor, je voda. Jasně, nikdo na svém výletu asi neporučí dešti, ale pokud už baterii vystavujete mokru a vlhku, snažte se, aby to bylo jen po co nejkratší dobu a v co nejmenším měřítku. Baterie je sice vodotěsná, ale záruka na baterii po vniknutí kapaliny většinou zaniká. A v neposlední řadě také doporučujeme, abyste elektrokolo skladovali ideálně nabité, nesmí být však plně nabité (100 %) a už vůbec ne plně vybité (0 %). Ideální je přibližně 70 %.