Jak to, že některá elektroauta ujedou přes 1 000 km a jiná sotva 300 km?

Pavel Škopek
Návrh designu automobilu | foto: Toyota
Návrh designu automobilu | foto: Toyota

Vysvětlíme, proč mají některé elektromobily mnohonásobně delší dojezd. Nejde jen o kapacitu baterie. Na čem záleží, jestli ujedete 300 nebo 1 000 km?

Elektrická vozidla zažívají v posledních letech nebývalý rozmach, ale jedna z nejčastějších otázek potenciálních zákazníků stále zní: „Jaký je jejich skutečný dojezd?“ Odpověď není jednoduchá, protože rozdíly v dojezdu mezi jednotlivými modely mohou být až několikanásobné. Co stojí za těmito rozdíly? Důležitých faktorů je hned několik, od typu pohonu přes druh a velikost baterie až po aerodynamiku. Vliv však mají i například počasí a styl jízdy.

Typy pohonů a jejich vliv na dojezd

Základní rozdíly u aut s elektrickým pohonem. Zatímco bateriové elektromobily si musí vystačit pouze s energií, kterou mají v baterii, takové plug-in hybridy (PHEV) kombinují elektromotor se spalovacím motorem, což jim logicky umožňuje prodloužit dojezd.

Speciální kategorii tvoří vozy s prodlouženým dojezdem (EREV), které využívají spalovací motor jako generátor elektřiny. Tyto modely mohou dosahovat extrémního dojezdu přes 1 000 kilometrů, protože spalovací motor jim poskytuje energii, aniž by bylo nutné zastavovat na dobíjení. Technologie EREV, jak například plánuje nasadit Hyundai, vzbuzuje kontroverze. Na jednu stranu nabízí řešení pro dlouhé trasy, na druhou stranu jde o krok zpět v oblasti čisté elektromobility, protože stále spoléhá na fosilní paliva.

Spíš než budoucnost elektromobily ji můžeme brát jako slepou vývojovou větev a pouhé přechodné řešení, než se dále zahustí nabíjecí infrastruktura, ještě více zrychlí nabíjení a  zvětší se kapacita baterií. Navíc se nejedná o nic nového pod sluncem. Podobný prodlužovač dojezdu už před lety nabízelo například BMW.

Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24
Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24

Baterie a jejich specifika

Pokud se zaměříme pouze na bateriové elektromobily, tak hlavním faktorem, který ovlivňuje dojezd, je jeho baterie. Současné elektromobily využívají různé typy baterií, nejčastěji lithium-iontové nebo lithium-železo-fosfátové (LFP). Nově se však objevují i solid-state baterie s pevným elektrolytem.

Každá technologie má své specifické vlastnosti týkající se energetické hustoty, životnosti a bezpečnosti. Kromě typu baterie hraje klíčovou roli také její velikost. Čím větší kapacita v kilowatthodinách (kWh), tím delší potenciální dojezd. Například luxusní elektromobily často disponují bateriemi s kapacitou přes 100 kWh, zatímco městské elektromobily se spokojí s 40-50 kWh.

Aerodynamika a správně zvolené pneumatiky

Dalším významným faktorem je aerodynamika vozidla. Čím nižší je odpor vzduchu, tím efektivněji dokáže vozidlo využít energii uloženou v baterii. Proto moderní elektromobily často vynikají propracovaným aerodynamickým designem, který zahrnuje například uzavřenou masku chladiče, zapuštěné kliky dveří nebo speciálně navržená kola. I zdánlivé maličkosti jako velikost a typ pneumatik mohou mít překvapivě velký vliv na celkový dojezd – širší pneumatiky znamenají větší valivý odpor, a tedy vyšší spotřebu energie.

Zimní test dojezdu v mrazivých 10 stupních pod bodem mrazu | foto: NAF
Zimní test dojezdu v mrazivých 10 stupních pod bodem mrazu | foto: NAF

Způsob jízdy a vliv na dojezd

Způsob jízdy, venkovní teplota a využívání klimatizace nebo topení také výrazně ovlivňují, jak daleko dojedete. Ideální podmínky a ekonomická jízda mohou pomoci překonat udávaný dojezd, zatímco zima a agresivní styl ho mohou zkrátit až o třetinu. Výrobci proto vyvíjejí účinnější systémy tepelného managementu a optimalizují spotřebu pomocných zařízení. Moderní elektromobily nabízejí jízdní režimy, které umožňují přizpůsobit rovnováhu mezi výkonem a dojezdem aktuálním potřebám.

Pokud si vybíráte auto s elektrickým pohonem, měli byste proto zvážit nejen technické specifikace vozidla a jeho deklarovaný dojezd, ale také své vlastní jízdní návyky a požadavky na vozidlo.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články