Pokud vybíráte nové kolo a zvažujete, že byste vybrali něco z rostoucí nabídky elektrokol, jistě pro vás je důležité pochopit princip toho, jak elektrokolo vlastně funguje. Přečtěte si tedy náš článek, ve kterém vám vysvětlíme nejdůležitější pravidla a zákonitosti, díky kterým se budete moci lépe rozhodnout.
Tak jak název elektrokolo napovídá, jedná se o jízdní kolo s přídavným elektrickým pohonem. Ten nemá primárně nahradit šlapání a běžný způsob pohybu vpřed, může ale celý proces značně usnadnit. Rozdělujeme dva základní typy pohonu podle druhu snímače. Oba typy ale potřebují, aby jezdec aktivně šlapal a teprve poté dodávají zvolenou míru pomoci.
Frekvenční snímač funguje na jednodušším a méně citlivým principu. Snímá otáčky klik ve středu kola. Takový motor bývá umístěný v náboji kola a je určený více pro klidnou jízdu ve městech na běžných cyklostezkách. Pro své vlastnosti se příliš nehodí na náročnou jízdu v terénu.
Čtěte také: Elektrokolo Crussis e-City 1.16 bude skvělým parťákem nejen ve městě. Dojezd a cena překvapí
Pokud je terén, lesy a náročnější stezky váš druhý domov, mnohem více vám pomůže torzní snímač. Ten totiž sleduje především sílu, kterou se jezdec opírá do šlapátek. Díky větší citlivosti pak efektivněji vyhodnocuje míru pomoci, kterou přidává k výkonu jezdce. Takové motory se montují přímo do středového složení kola. Bicykl má pak i lepší jízdní vlastnosti díky lepšímu rozložení hmotnosti.
Ještě takovým dodatečným typem by se dal nazvat manuální. Pokud si jízdní kolo na elektrické přestavíte, dávkujete si míru pomoci prostřednictvím plynové páčky na rukojeti. Tento typ se nejčastěji používá s motory umístěnými v náboji předního nebo zadního kola.
Při fungování elektrokola je ze všeho nejdůležitější elektromotor. Ten totiž svým výkonem určuje délku dojezdu, společně se stupněm zvolené pomoci a kapacitou baterie. Většina kol dostává motory o výkonu 250 až 500 W, což běžnému jezdci plně dostačuje. Ve speciálních kolech pak najdete i motory o výkonu tisíce W. Základní hodnoty dojezdu se pohybují od 50 do 150 kilometrů. Abyste ale mohli jezdit tu druhou zmíněnou hranici, budete muset energii i šetřit a aktivně měnit stupně pomoci podle profilu trasy. Pokud koukáte více po elektrickém “mopedu”, počítejte raději s tou nižší dojezdovou hranicí.
Baterie se nejčastěji umisťují do rámu kola na místo, kde běžně najdete držák pro láhev. Městská nebo treková kola mívají baterie umístěné na nosiči nad zadním kolem. Mnoho výrobců se ale dnes snaží bateriové moduly vestavět přímo do rámových trubek a proto spousta konstrukcí nabývá na rozměrech i objemu. Když se po výletě vrátíte s prázdnou baterií, kolo přes dodávaný adaptér zapojíte do běžné zásuvky. U většiny kol trvá dobití do osmi hodin. Tím nejdůležitějším parametrem zůstává celková i zbývající kapacita baterie.
Pro zvolení správného typu pro váš styl jízdy doporučujeme navštívit libovolného prodejce elektrokol a vše i řádně vyzkoušet. Prodejci mají svá kola nastudovaná a dokáží poradit, jaké zvolit pro správné využití vaší i elektrické energie jízdního kola.
Pokud vybíráte nové kolo a zvažujete, že byste vybrali něco z rostoucí nabídky elektrokol, jistě pro vás je důležité pochopit princip toho, jak elektrokolo vlastně funguje. Přečtěte si tedy náš článek, ve kterém vám vysvětlíme nejdůležitější pravidla a zákonitosti, díky kterým se budete moci lépe rozhodnout.
Tak jak název elektrokolo napovídá, jedná se o jízdní kolo s přídavným elektrickým pohonem. Ten nemá primárně nahradit šlapání a běžný způsob pohybu vpřed, může ale celý proces značně usnadnit. Rozdělujeme dva základní typy pohonu podle druhu snímače. Oba typy ale potřebují, aby jezdec aktivně šlapal a teprve poté dodávají zvolenou míru pomoci.
Frekvenční snímač funguje na jednodušším a méně citlivým principu. Snímá otáčky klik ve středu kola. Takový motor bývá umístěný v náboji kola a je určený více pro klidnou jízdu ve městech na běžných cyklostezkách. Pro své vlastnosti se příliš nehodí na náročnou jízdu v terénu.
Čtěte také: Elektrokolo Crussis e-City 1.16 bude skvělým parťákem nejen ve městě. Dojezd a cena překvapí
Pokud je terén, lesy a náročnější stezky váš druhý domov, mnohem více vám pomůže torzní snímač. Ten totiž sleduje především sílu, kterou se jezdec opírá do šlapátek. Díky větší citlivosti pak efektivněji vyhodnocuje míru pomoci, kterou přidává k výkonu jezdce. Takové motory se montují přímo do středového složení kola. Bicykl má pak i lepší jízdní vlastnosti díky lepšímu rozložení hmotnosti.
Ještě takovým dodatečným typem by se dal nazvat manuální. Pokud si jízdní kolo na elektrické přestavíte, dávkujete si míru pomoci prostřednictvím plynové páčky na rukojeti. Tento typ se nejčastěji používá s motory umístěnými v náboji předního nebo zadního kola.
Při fungování elektrokola je ze všeho nejdůležitější elektromotor. Ten totiž svým výkonem určuje délku dojezdu, společně se stupněm zvolené pomoci a kapacitou baterie. Většina kol dostává motory o výkonu 250 až 500 W, což běžnému jezdci plně dostačuje. Ve speciálních kolech pak najdete i motory o výkonu tisíce W. Základní hodnoty dojezdu se pohybují od 50 do 150 kilometrů. Abyste ale mohli jezdit tu druhou zmíněnou hranici, budete muset energii i šetřit a aktivně měnit stupně pomoci podle profilu trasy. Pokud koukáte více po elektrickém “mopedu”, počítejte raději s tou nižší dojezdovou hranicí.
Baterie se nejčastěji umisťují do rámu kola na místo, kde běžně najdete držák pro láhev. Městská nebo treková kola mívají baterie umístěné na nosiči nad zadním kolem. Mnoho výrobců se ale dnes snaží bateriové moduly vestavět přímo do rámových trubek a proto spousta konstrukcí nabývá na rozměrech i objemu. Když se po výletě vrátíte s prázdnou baterií, kolo přes dodávaný adaptér zapojíte do běžné zásuvky. U většiny kol trvá dobití do osmi hodin. Tím nejdůležitějším parametrem zůstává celková i zbývající kapacita baterie.
Pro zvolení správného typu pro váš styl jízdy doporučujeme navštívit libovolného prodejce elektrokol a vše i řádně vyzkoušet. Prodejci mají svá kola nastudovaná a dokáží poradit, jaké zvolit pro správné využití vaší i elektrické energie jízdního kola.