Jak funguje elektrokolo? Vysvětlíme vám rozdíly a proč se na některých musí šlapat a na jiných ne!

  • Chcete se dozvědět, jak funguje elektrokolo?
  • Existují různé typy, které se liší typem pohonu, baterií, apod.
  • Vysvětlíme princip a prozradíme, proč se na některých kolech nemusí šlapat
Elektrokolo FLX Babymaker II

V dnešním článku vám pomůžeme s výběrem elektrokola. Nejprve je dobré se zorientovat, jaké existují typy kol na baterky | foto: FLX

Pokud vybíráte nové kolo a zvažujete, že byste vybrali něco z rostoucí nabídky elektrokol, jistě pro vás je důležité pochopit princip toho, jak elektrokolo vlastně funguje. Přečtěte si tedy náš článek, ve kterém vám vysvětlíme nejdůležitější pravidla a zákonitosti, díky kterým se budete moci lépe rozhodnout.

Princip fungování elektrokola

Tak jak název elektrokolo napovídá, jedná se o jízdní kolo s přídavným elektrickým pohonem. Ten nemá primárně nahradit šlapání a běžný způsob pohybu vpřed, může ale celý proces značně usnadnit. Rozdělujeme dva základní typy pohonu podle druhu snímače. Oba typy ale potřebují, aby jezdec aktivně šlapal a teprve poté dodávají zvolenou míru pomoci.

Frekvenční snímač

Frekvenční snímač funguje na jednodušším a méně citlivým principu. Snímá otáčky klik ve středu kola. Takový motor bývá umístěný v náboji kola a je určený více pro klidnou jízdu ve městech na běžných cyklostezkách. Pro své vlastnosti se příliš nehodí na náročnou jízdu v terénu.

Krásné elektrokolo z Decathlonu Riverside 540

Krásné elektrokolo z Decathlonu Riverside 540


Čtěte také: Elektrokolo Crussis e-City 1.16 bude skvělým parťákem nejen ve městě. Dojezd a cena překvapí


Torzní snímač

Pokud je terén, lesy a náročnější stezky váš druhý domov, mnohem více vám pomůže torzní snímač. Ten totiž sleduje především sílu, kterou se jezdec opírá do šlapátek. Díky větší citlivosti pak efektivněji vyhodnocuje míru pomoci, kterou přidává k výkonu jezdce. Takové motory se montují přímo do středového složení kola. Bicykl má pak i lepší jízdní vlastnosti díky lepšímu rozložení hmotnosti.

Přeci jen to jde i bez šlapání

Ještě takovým dodatečným typem by se dal nazvat manuální. Pokud si jízdní kolo na elektrické přestavíte, dávkujete si míru pomoci prostřednictvím plynové páčky na rukojeti. Tento typ se nejčastěji používá s motory umístěnými v náboji předního nebo zadního kola.

Městské elektrokolo Kaisda K6

Městské elektrokolo Kaisda K6

Výkon motoru a dojezd kola

Při fungování elektrokola je ze všeho nejdůležitější elektromotor. Ten totiž svým výkonem určuje délku dojezdu, společně se stupněm zvolené pomoci a kapacitou baterie. Většina kol dostává motory o výkonu 250 až 500 W, což běžnému jezdci plně dostačuje. Ve speciálních kolech pak najdete i motory o výkonu tisíce W. Základní hodnoty dojezdu se pohybují od 50 do 150 kilometrů. Abyste ale mohli jezdit tu druhou zmíněnou hranici, budete muset energii i šetřit a aktivně měnit stupně pomoci podle profilu trasy. Pokud koukáte více po elektrickém “mopedu”, počítejte raději s tou nižší dojezdovou hranicí.

Baterie se nejčastěji umisťují do rámu kola na místo, kde běžně najdete držák pro láhev. Městská nebo treková kola mívají baterie umístěné na nosiči nad zadním kolem. Mnoho výrobců se ale dnes snaží bateriové moduly vestavět přímo do rámových trubek a proto spousta konstrukcí nabývá na rozměrech i objemu. Když se po výletě vrátíte s prázdnou baterií, kolo přes dodávaný adaptér zapojíte do běžné zásuvky. U většiny kol trvá dobití do osmi hodin. Tím nejdůležitějším parametrem zůstává celková i zbývající kapacita baterie.

Krásné silniční elektrokolo Canyon Endurance:ON 7

U některých kol byste ani nepoznali, že se jedná o elektrokolo, Canyon Endurance:ON 7

Navštivte svého prodejce

Pro zvolení správného typu pro váš styl jízdy doporučujeme navštívit libovolného prodejce elektrokol a vše i řádně vyzkoušet. Prodejci mají svá kola nastudovaná a dokáží poradit, jaké zvolit pro správné využití vaší i elektrické energie jízdního kola.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak funguje elektrokolo? Vysvětlíme vám rozdíly a proč se na některých musí šlapat a na jiných ne!

  • Chcete se dozvědět, jak funguje elektrokolo?
  • Existují různé typy, které se liší typem pohonu, baterií, apod.
  • Vysvětlíme princip a prozradíme, proč se na některých kolech nemusí šlapat
Elektrokolo FLX Babymaker II

V dnešním článku vám pomůžeme s výběrem elektrokola. Nejprve je dobré se zorientovat, jaké existují typy kol na baterky | foto: FLX

Pokud vybíráte nové kolo a zvažujete, že byste vybrali něco z rostoucí nabídky elektrokol, jistě pro vás je důležité pochopit princip toho, jak elektrokolo vlastně funguje. Přečtěte si tedy náš článek, ve kterém vám vysvětlíme nejdůležitější pravidla a zákonitosti, díky kterým se budete moci lépe rozhodnout.

Princip fungování elektrokola

Tak jak název elektrokolo napovídá, jedná se o jízdní kolo s přídavným elektrickým pohonem. Ten nemá primárně nahradit šlapání a běžný způsob pohybu vpřed, může ale celý proces značně usnadnit. Rozdělujeme dva základní typy pohonu podle druhu snímače. Oba typy ale potřebují, aby jezdec aktivně šlapal a teprve poté dodávají zvolenou míru pomoci.

Frekvenční snímač

Frekvenční snímač funguje na jednodušším a méně citlivým principu. Snímá otáčky klik ve středu kola. Takový motor bývá umístěný v náboji kola a je určený více pro klidnou jízdu ve městech na běžných cyklostezkách. Pro své vlastnosti se příliš nehodí na náročnou jízdu v terénu.

Krásné elektrokolo z Decathlonu Riverside 540

Krásné elektrokolo z Decathlonu Riverside 540


Čtěte také: Elektrokolo Crussis e-City 1.16 bude skvělým parťákem nejen ve městě. Dojezd a cena překvapí


Torzní snímač

Pokud je terén, lesy a náročnější stezky váš druhý domov, mnohem více vám pomůže torzní snímač. Ten totiž sleduje především sílu, kterou se jezdec opírá do šlapátek. Díky větší citlivosti pak efektivněji vyhodnocuje míru pomoci, kterou přidává k výkonu jezdce. Takové motory se montují přímo do středového složení kola. Bicykl má pak i lepší jízdní vlastnosti díky lepšímu rozložení hmotnosti.

Přeci jen to jde i bez šlapání

Ještě takovým dodatečným typem by se dal nazvat manuální. Pokud si jízdní kolo na elektrické přestavíte, dávkujete si míru pomoci prostřednictvím plynové páčky na rukojeti. Tento typ se nejčastěji používá s motory umístěnými v náboji předního nebo zadního kola.

Městské elektrokolo Kaisda K6

Městské elektrokolo Kaisda K6

Výkon motoru a dojezd kola

Při fungování elektrokola je ze všeho nejdůležitější elektromotor. Ten totiž svým výkonem určuje délku dojezdu, společně se stupněm zvolené pomoci a kapacitou baterie. Většina kol dostává motory o výkonu 250 až 500 W, což běžnému jezdci plně dostačuje. Ve speciálních kolech pak najdete i motory o výkonu tisíce W. Základní hodnoty dojezdu se pohybují od 50 do 150 kilometrů. Abyste ale mohli jezdit tu druhou zmíněnou hranici, budete muset energii i šetřit a aktivně měnit stupně pomoci podle profilu trasy. Pokud koukáte více po elektrickém “mopedu”, počítejte raději s tou nižší dojezdovou hranicí.

Baterie se nejčastěji umisťují do rámu kola na místo, kde běžně najdete držák pro láhev. Městská nebo treková kola mívají baterie umístěné na nosiči nad zadním kolem. Mnoho výrobců se ale dnes snaží bateriové moduly vestavět přímo do rámových trubek a proto spousta konstrukcí nabývá na rozměrech i objemu. Když se po výletě vrátíte s prázdnou baterií, kolo přes dodávaný adaptér zapojíte do běžné zásuvky. U většiny kol trvá dobití do osmi hodin. Tím nejdůležitějším parametrem zůstává celková i zbývající kapacita baterie.

Krásné silniční elektrokolo Canyon Endurance:ON 7

U některých kol byste ani nepoznali, že se jedná o elektrokolo, Canyon Endurance:ON 7

Navštivte svého prodejce

Pro zvolení správného typu pro váš styl jízdy doporučujeme navštívit libovolného prodejce elektrokol a vše i řádně vyzkoušet. Prodejci mají svá kola nastudovaná a dokáží poradit, jaké zvolit pro správné využití vaší i elektrické energie jízdního kola.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."