Jak dlouho vydrží baterie elektrokola a kolik toho zvládne po 10 letech?
- Jak vypadá baterie elektrokola po letech používání?
- Jaká je degradace a kolik energie je v baterii uloženo?
- S přibývajícími roky se mění řada technických vlastností

Ten, kdo dokáže přesně odpovědět na úvodní otázku, bude mít s jistotou postaráno o dobře honorované místo u světoznámých výrobců baterií, elektromobilů nebo strojů, využívajících pro svůj pohon energii z akumulátorů. Přesnou odpověď směrem do budoucna sice zatím neznáme, naproti tomu ale máme k dispozici poměrně přesné údaje o tom, jak vypadá deset let stará historie používání baterií v elektrokole.
Jak dlouho vydrží baterie elektrokola?
Téměř přesně před deseti lety, v květnu 2012, jsem si nechal přestavět trekingové kolo na tehdy nevídanou novinku s bateriovým pohonem. Nejsem a nikdy jsem nebyl cyklista s mimořádnou výkonností, mým cílem proto byla pokud možno celodenní turistika na kole s rozumnou přípomocí. Proto jsem chtěl kolo primárně vybavené pro delší výlety.
Velmi brzy po zakoupení konverzního setu jsem si uvědomil, že tři barevné ledky ukazují zbývající kapacitu baterie velmi nepřesně. Dlouho svítí zelená, signalizující plné nabití, následně se objeví žlutá, aby ji velmi rychle vystřídala červená led dioda, signalizující dostatek energie na maximálně dva kilometry jízdy.

Pro jistotu dojezdu je třeba přesně měřit
Jelikož jsem chtěl využívat kapacitu baterie na maximum (a nechtěl zůstat někde na trase bez šťávy), potřeboval jsem přesné měření. Proto jsem začal používat krabičku Speedict, která vysílá data přes Bluetooth do aplikace mobilního telefonu. Dnes si řeknete samozřejmost, tehdy poslední výkřik techniky. Právě díky tomuto přístroji dnes mohu psát o tom, jak se vyvíjel a (samozřejmě) postupně zkracoval dojezd mého elektrokola.
Zpátky do května 2012. Jelikož mé znalosti byly nulové, nechal jsem si kolo přestavět. Dodnes jsem rád za tempomat, volitelně nastavitelnou míru dopomoci, možnost využít čistě elektrický pohon bez šlapání a za další vychytávky, které dnes na moderních kolech nenajdete.
Pokud jde o baterii, zvolil jsem tu největší, která byla v nabídce, LiFePo4 s kapacitou 15 Ah. Tahle baterie poskytovala při napětí 36 V solidních 540 Wh energie, a to mi při průměrné spotřebě okolo 5 Wh/km jízdy umožňovalo dojezd na hranici 100 kilometrů.

Čtěte také: Co seženete do 20 tisíc? Třeba městské elektrokolo s jednou parádní vychytávkou
Kolik energie zbylo po jednom desetiletí?
Nyní se konečně dostáváme k podstatě věci a sice k vývoji dojezdu v čase. Jak je známo, baterie obecně degradují v souvislosti s jejich nabíjecími cykly a také v souvislosti s časem. Jak to tedy vypadá u baterie z roku 2012? Jelikož letošní sezóna (pro mě) ještě pořádně nezačala, uvádím maximální loňský nájezd, kdy mi baterie „umřela“ po odevzdání 342 Wh a po necelých 37 kilometrech (převážného stoupání). Tedy, po 9 letech má baterie 63 % původní kapacity.
Abyste si nemysleli, že z lásky ke statistice vybíjím baterii do konce a potom dojíždím na vybitém a těžkém elektrokole, uvedu věc na pravou míru. V roce 2018, kdy už jsem cítil, že původní baterie má málo energie pro mé denní trasy, pořídil jsem baterii druhou, nyní Li-on, s kapacitou 20 Ah. Aktuálně vozím dvě baterie, které mi umožňují dojezd až 150 kilometrů. Proto si jednou za čas mohu dovolit (celkovým vybitím) zjistit, o kolik se přes zimu snížil dojezd a s jakými hodnotami mohu počítat v nové sezóně.

Čtěte také: Vybíráme nejlepší elektrokola do 30 000 Kč (1. díl)
Bude Li-on lepší než LiFePo4?
Pokud jde o novou Li-on baterii, její kapacitu jsem testoval naposled v roce 2019, kdy řídící jednotka baterii vypnula po odevzdání 654 Wh energie (bohužel jsem přesně nezměřil počáteční hodnotu nové baterie po nákupu, která je teoreticky podle výpočtu 36 × 20 = 720 Wh).
V roce 2020 jsem baterii nikdy nevybil do nuly, maximální odběr činil 648 Wh na trase dlouhé necelých 80 kilometrů. Uvidíme, kolik energie dokáže baterie poskytnout letos.
Ještě několik slov, týkajících se údržby. Na začátku jsem toho o bateriích mnoho nevěděl, a proto jsem vždy po jízdě baterii nabíjel do 100 %. Dnes se snažím, pokud nejedu hned další den dlouhou trasu, udržovat baterii při hodnotách mezi 60 a 80 %. V zimě mám kolo včetně baterií ve sklepě, v ustálené teplotě okolo 10 °C a baterky 2–3× kontroluji a případně lehce dobíjím.

Čtěte také: Mountfield prodává až podezřele levná elektrokola. Kde je háček?
Kdy přijde čas rozloučit se
Už na začátku, v roce 2012 mne zajímalo, jak dlouho baterie vydrží. V prodejně mi řekli, že baterie elektrokola vydrží maximálně 5 let a že záleží na tom, jak se k ní zákazník chová. Je fakt, že po deseti letech má původní baterie přibližně 60 % předchozí kapacity, přesto dokáže poskytnout energii na 35 km.
Proto jsem si ji na kole ještě nechal. Při pohledu na měřič napětí je vidět, že už při malém zatížení napětí rychle klesá (až o 3 V), takže na konci trasy už není možné baterii zatěžovat vysokým výkonem. To totiž vede k rychlému poklesu napětí pod mezní hodnotu a jejímu následnému odpojení.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".