Honda konečně zabere! Z těchto konceptů vyroste celá elektrická flotila
- Honda je s výrobou elektromobilů stále na začátku
- Nové vozy dostanou vlastní platformu a baterie nové generace
- Američané se dočkají první vlaštovky za dva roky

S počtem nabízených elektromobilů na severoamerickém kontinentu je Honda stále na nule. Američané na elektrický model čekají již delší dobu a veletrh CES 2024 může konečně ukončit čekání. Japonský výrobce ukázal dvojici potenciálních vozidel. Jedno z nich se stane předlohou pro celou modelovou řadu.
Futuristické kombi mění definice segmentů
Plachty Honda sejmula z futuristických modelů, které kromě odvážného designu představují i upravené logo značky. Vozy spadají do nového směru, který výrobce nazývá řadou Honda 0. Do roku 2030 by mělo pod touto skupinou vzniknout až 30 modelů. Hlavním tahounem se má stát model Saloon, který by podle dřívějších kritérií měl nabídnout tříprostorovou kabinu. Koncept ovšem více připomíná sportovně laděný hatchback či kombi, tedy typický dvouprostorový interiér. Na základě tohoto konceptu budou stát první modely, které zamíří na americký trh již za dva roky.
Na prostor má být vůz více než štědrý a bude vyroben výhradně z udržitelných materiálů. Honda má již dost kompromisů ve stavbě elektromobilů, proto budou tyto vozy postavené na dedikované elektrické platformě. Pro tyto vozy se již chystá vlastní řešení. Design by mohl fanouškům sci-fi připomínat éru hranatého DeLoreanu z populární filmové trilogie Zpátky do budoucnosti. Celkem oprávněně se ale domníváme, že produkční verze tolik odvážné nezůstanou.
Čtěte také: Od umělé inteligence po létající auta. Co přinese veletrh CES 2024?
Zůstane Honda u produkčních modelů stejně odvážná?
Některé prvky si ale vůz pravděpodobně zachová. Mezi ně by mohl patřit volant ve stylu leteckého kniplu s digitálním řízením (steer-by-wire). To by mohlo naznačovat i práce na autonomních řídících systémech. Na konkrétnější odhady je ale příliš brzy. Druhý z modelů, Space Hub, je do tajemna zahalen ještě o něco více. V tomto případě jde spíše o vizi, než o koncept konkrétního modelu. Velkoprostorové EV nicméně Hondě chybí a kupce by si našlo nejen na americkém kontinentu. Koncept by tak mohl alespoň napovědět, jakým směrem se bude Honda ubírat.
Oba koncepty spadají do modelové řady Honda 0. Zatímco dosavadní dvojice vozů Honda Prologue a Acura ZDX stojí na elektrickém podvozku General Motors, řada Zero by již měla fungovat na japonském řešení. Vzhledem k raným fázím vývoje nelze ani odhadnout, na jaké dojezdy bude Honda cílit. Výrobce je ale popisuje jako „bohaté“. Vozy budou vzdušné, lehké a o to více efektivní v provozu. Plány zahrnují použití baterií s vysokou energetickou hustotou schopných dobití 65 % kapacity během patnácti minut. Degradace by měla klesnout pod procento ročně.
Umělá inteligence upraví vůz majiteli na míru
Operační systém bude ve velké míře spoléhat na umělou inteligenci. Ta se bude učit řidičův jízdní styl a časem se naučí jeho potřeby i požadavky pro více intuitivní jízdu. Autonomní řízení je u systému sice zmíněné, žádné přísliby brzkého příchodu ale naznačeny nebyly. Od uvedení nové řady na trh nás dělí ještě dva roky. Jsme zvědaví, jak velkou část Honda z konceptů ponechá a ve kterých aspektech bude opatrnější.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.