Historický moment. Po evropských silnicích jezdí první auto bez řidiče

Luboš Srb
  • V Evropě začíná jezdit první auto bez řidiče
  • Nejde však o autonomní řízení pomocí počítače, ale vzdáleného řidiče
  • Ten sedí kilometry daleko v kanceláři a vůz takto zákazníkovi pouze doveze
Kia Niro EV bez řidiče od firmy Vay
Kia Niro EV bez řidiče od firmy Vay

Cesta k „vysněnému“ plně autonomnímu řízení je trnitá a vlastně ani není přesně daná. Někteří na to jdou přes software, který ovládá počítač s neuronovou sítí a umělou inteligencí, ale vyřešit se to dá i poněkud jiným způsobem. Startup Vay má svého lidského řidiče v kanceláři a ten na dálku ovládá vůz, který jezdí fyzicky „bez řidiče“.

V Německu už můžete potkat auta bez řidiče

Společnost Vay získala historicky první povolení v celé Evropě nasadit do běžného, ostrého provozu automobil bez řidiče. Tedy alespoň na oko, reálně je totiž místo řidiče za volantem člověk za volantem posazený v kanceláři a vůz řídí odtud na dálku, uvádí server Bloomberg.

Povolení získala firma od města Hamburk, a to po více než tříletém testování na upravených elektromobilech Kia Niro EV. Teď smí jezdit v běžném provozu na předem určených trasách. Zákazník, který bude chtít využít těchto služeb, si zavolá a vzdálený řidič (tzv. teledriver) mu vůz doveze na adresu. Pak už vůz řídí zákazník.

Dálkové ovládání vozu u startupu Vay
Dálkové ovládání vozu u startupu Vay

Čtěte také: Těchto 10 věcí vozte v autě, ačkoliv nejsou součástí povinné výbavy


Je to jako taxi na dálkové ovládání

Tento způsob, při kterém se využívá jízdy bez řidiče fyzicky posazeného za volantem, má samozřejmě svoje výhody, ale i nevýhody. A je to vlastně takové skloubení taxi služby s carsharingem. Vzdálený řidič vám totiž doveze auto na adresu, kam potřebujete a pak už si vůz řídíte sami. Řízení tedy máte plně pod kontrolou a nemusíte se starat o to, abyste například hledali místo pro zaparkování, protože vůz zase může volně pokračovat dál díky teledriverovi.

Německý startup získal od investorů částku ve výši 100 milionů dolarů, v přepočtu 2,2 miliardy korun. Podle CEO firmy by projekt mohl vyrůst v něco velkého, a to poměrně rychlým způsobem. „Nyní budeme pracovat s úřady na dalších krocích, abychom mohli nabídnout tuto službu externistům,“ uvedl Vay Thomas von der Ohe. „Měli bychom mluvit o měsících, ne o letech,“ dodal. Tak co myslíte, bude tohle zajímavější způsob využití současných technologií, než je plně autonomní jízda?

Video

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články