Nejde však o autonomní řízení pomocí počítače, ale vzdáleného řidiče
Ten sedí kilometry daleko v kanceláři a vůz takto zákazníkovi pouze doveze
Cesta k „vysněnému“ plně autonomnímu řízení je trnitá a vlastně ani není přesně daná. Někteří na to jdou přes software, který ovládá počítač s neuronovou sítí a umělou inteligencí, ale vyřešit se to dá i poněkud jiným způsobem. Startup Vay má svého lidského řidiče v kanceláři a ten na dálku ovládá vůz, který jezdí fyzicky „bez řidiče“.
V Německu už můžete potkat auta bez řidiče
Společnost Vay získala historicky první povolení v celé Evropě nasadit do běžného, ostrého provozu automobil bez řidiče. Tedy alespoň na oko, reálně je totiž místo řidiče za volantem člověk za volantem posazený v kanceláři a vůz řídí odtud na dálku, uvádí server Bloomberg.
Povolení získala firma od města Hamburk, a to po více než tříletém testování na upravených elektromobilech Kia Niro EV. Teď smí jezdit v běžném provozu na předem určených trasách. Zákazník, který bude chtít využít těchto služeb, si zavolá a vzdálený řidič (tzv. teledriver) mu vůz doveze na adresu. Pak už vůz řídí zákazník.
Tento způsob, při kterém se využívá jízdy bez řidiče fyzicky posazeného za volantem, má samozřejmě svoje výhody, ale i nevýhody. A je to vlastně takové skloubení taxi služby s carsharingem. Vzdálený řidič vám totiž doveze auto na adresu, kam potřebujete a pak už si vůz řídíte sami. Řízení tedy máte plně pod kontrolou a nemusíte se starat o to, abyste například hledali místo pro zaparkování, protože vůz zase může volně pokračovat dál díky teledriverovi.
Německý startup získal od investorů částku ve výši 100 milionů dolarů, v přepočtu 2,2 miliardy korun. Podle CEO firmy by projekt mohl vyrůst v něco velkého, a to poměrně rychlým způsobem. „Nyní budeme pracovat s úřady na dalších krocích, abychom mohli nabídnout tuto službu externistům,“ uvedl Vay Thomas von der Ohe. „Měli bychom mluvit o měsících, ne o letech,“ dodal. Tak co myslíte, bude tohle zajímavější způsob využití současných technologií, než je plně autonomní jízda?
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.