Hasiči při nehodách elektromobilů využívají speciální pomůcku. O co jde?

Emergency Plug brání pohybu elektroaut při zásahu hasičů. Simuluje nabíjení, aktivuje bezpečnostní protokoly a zajišťuje vozidlo v neutrálu.
Pomáhá se zajištěním proti rozjetí
Při hledání inovativních technologií jsme narazili na zajímavé zařízení, které sice nebude běžnou výbavou majitelů elektromobilů, ale mohlo by se stát nepostradatelným nástrojem pro dobrovolné i profesionální hasiče. Emergency Plug je speciální bezpečnostní zástrčka, která nachází uplatnění především při dopravních nehodách, kdy je nutné zajistit, aby se vozidlo samovolně nerozjelo. Nekontrolovaný pohyb automobilu by mohl ohrozit zasahující jednotky a zkomplikovat například vyprošťování zraněné posádky.
Tato speciální pomůcka slouží k okamžitému zabránění pohybu elektromobilu nebo hybridního vozu v případě nouzové situace. Simuluje připojení k nabíjecí stanici, čímž aktivuje bezpečnostní protokoly vozidla, které obvykle zahrnují přepnutí převodovky do neutrálu nebo parkovacího režimu. To zajišťuje, že vozidlo se nemůže nečekaně rozjet, a poskytuje tak hasičům i dalším složkám větší bezpečnost při zásahu.
Emergency Plug je univerzální zařízení, které funguje se všemi elektrickými a hybridními vozidly splňujícími bezpečnostní normy UN ECE R100. Disponuje vizuální zpětnou vazbou v podobě barevného LED indikátoru, který informuje záchranáře o stavu propojení s vozidlem. Například modrá barva znamená bezpečné zajištění, zatímco červené blikání varuje před ztrátou spojení. Díky tomu lze snadno a rychle ověřit, zda je vozidlo pod kontrolou a zda mohou záchranáři bezpečně pokračovat v zásahu. Navíc díky integrovanému Bluetooth dokáže otevřít dvířka napájecí zásuvky u vozidel Tesla, což dále usnadňuje manipulaci při zásahu.

Specifické je i hašení elektromobilů
Emergency Plug nachází uplatnění především při dopravních nehodách, kde pomáhá zabránit nečekanému pohybu vozidla. Nicméně speciální postupy a zařízení jsou nezbytné i při požárech elektrických vozidel, které jsou však méně časté, než si veřejnost často myslí. Statistiky ukazují, že na 100 000 elektromobilů připadá pouze 25 požárů ročně, zatímco u tradičních vozidel se spalovacími motory je to až 1 500 požárů. I přes rozšířené obavy jsou tedy elektromobily výrazně méně náchylné k požárům.
Přestože se vznícení elektromobilu vyskytuje vzácněji, jeho hašení je složitější. Klíčovým problémem je tzv. tepelný únik (thermal runaway), kdy se bateriové články nekontrolovatelně zahřívají, což může vést k řetězovému požáru. Tento proces probíhá i bez přístupu kyslíku, což ztěžuje jeho uhašení běžnými metodami.
Hasiči proto používají speciální techniky, jako je řezací vodní paprsek pro přímé chlazení bateriových článků. Po uhašení se vozidlo monitoruje termokamerou a v některých případech je umisťováno do vodní lázně, aby se eliminovalo riziko opětovného vznícení.
Cena a dostupnost
S Emergency Plug se přitom již můžeme setkat i ve výbavě českých hasičů. Ti si ho mohou snadno pořídit ve specializovaných e-shopech s vybavením pro integrovaný záchranný systém, jako je například PROIZS.cz. Nejedná se však o úplně nejlevnější kus vybavení. Konkrétně v tomto obchodu vyjde na nezanedbatelných 27 255 Kč.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.