Ekologové chtějí vymazat spalováky z povrchu zemského! Šikana automobilek se stupňuje
- Hnutí Greenpeace žádá tvrdé zakročení a splnění pařížských klimatických cílů
- Automobilky jsou prý téměř nedotčeny, tudíž nemají řádnou motivaci
- Načasování celé žaloby je promyšleno na výbornou

Greenpeace Germany 3. září ohlásila, že žaluje Volkswagen, druhého největšího výrobce automobilů na světě, za to, že nedokázal snížit uhlíkovou stopu společnosti v souladu s klimatickými cíli, domluvenými v Paříži.
Na základě nejnovějších zpráv mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC) a mezinárodní energetické agentury (IEA) nezávislá ekologická organizace požadovala, aby společnost ukončila výrobu spalovacích vozidel, které poškozují klima a snížila svou uhlíkovou stopu o 65 % nejpozději do roku 2030.
Greenpeace žaluje německé automobilky
Greenpeace Germany tím, že činí společnost Volkswagen odpovědnou za důsledky jejího obchodního modelu poškozujícího klima, prosazuje průlomové rozhodnutí Ústavního soudu v Karlsruhe z dubna 2021. Soudci tehdy rozhodli, že budoucí generace mají právo na ochranu klimatu. Velké společnosti jsou tímto požadavkem vázány.
Martin Kaiser, výkonný ředitel Greenpeace Německo řekl, že „přestože lidé trpí záplavami a suchy, způsobenými klimatickou krizí, automobilový průmysl, navzdory svému obrovskému příspěvku ke globálnímu oteplování, se zdá být nedotčen. Nález Ústavního soudu představuje mandát k rychlému a účinnému prosazení právní ochrany našeho společného života. Potřebujeme všechny síly, abychom ochránili naši společnou budoucnost“.

Čtěte také: Volkswagen ID.3 v plamenech! Matka s dcerou utekly hrobníkovi z lopaty
Obrovské emise nezůstanou bez odpovědi
Greenpeace Germany ve svém dopise, adresovaném společnosti Volkswagen, tvrdí, že současná a plánovaná opatření společnosti jsou v rozporu s pařížskými cíli v oblasti klimatu. Navíc podporují klimatickou krizi a porušuji tak platné zákony. Bez ohledu na potřeby rychlého vyřazení spalovacího motoru pokračuje Volkswagen v prodeji milionů naftových a benzinových aut.
Tato uhlíková stopa je téměř ekvivalentní celkovým ročním emisím Austrálie, což podle výzkumu Greenpeace Germany přispívá ke zvýšení extrémních povětrnostních jevů.
Žalobci, včetně aktivistky Fridays for Future Clary Mayerové, uplatňují nároky z občanskoprávní odpovědnosti za ochranu svých osobních svobod, zdraví a majetkových práv na základě případu nizozemského soudu z května 2021 proti společnosti Shell. Soud tehdy rozhodl, že velké korporace mají vlastní odpovědnost za klima a nařídil firmě Shell a všem jejím dceřiným společnostem udělat pro ochranu klimatu více.

Čtěte také: Šéf Volkswagenu si dovolil kritizovat síť Ionity. Nabíjení označil za „smutnou záležitost“
Výborné načasování
Celá akce byla spuštěna jen několik dní před začátkem akce Autosalon Mnichov 2021. Greenpeace Germany jako součást velké aliance nevládních organizací pořádá protestní pochod a jízdu na kole proti průmyslu, zaměřenému na automobily a spalovací motory.
Greenpeace Germany zastupuje Dr. Roda Verheyen. Hamburský zmocněnec byl již právním zástupcem devíti žalobců v klimatické žalobě proti německé vládě, která skončila úspěšným nálezem federálního ústavního soudu v dubnu 2021 a rovněž vede pohledávku vůči RWE, podanou peruánským farmářem od roku 2015.
Greenpeace Germany se 3. září 2021 objevila společně s Deutsche Umwelthilfe (DUH) na federální tiskové konferenci v Berlíně. Kromě toho společnost DUH zahájila řízení proti dalším dvěma významným německým výrobcům automobilů, Mercedes-Benz a BMW. DUH také oznámila právní kroky proti ropné a plynárenské společnosti Wintershall Dea.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".