Francie obrací. Od roku 2023 celkem znatelně snížila dotace na elektromobily

  • Francouzi mění dřívější plány dotací
  • Podpora nákupu elektromobilů se snižuje
  • Při pohledu na francouzské pobídky stále můžeme jen tiše závidět 
Peugeot e-308 a e-308 SW

Peugeot e-308 a e-308 SW | foto: Peugeot

Francouzská vláda se od 1. ledna 2023 rozhodla zkrátit státní dotace na pořízení elektromobilů. Ještě na podzim se proslýchalo, že dojde k navýšení eko-bonusu, jenže realita je na začátku roku nakonec zcela jiná.

Francie podporuje firemní i soukromou klientelu

Oproti původní podpoře ve výši 6 000 EUR získají majitelé nového elektromobilu dotaci ve výši maximálně 5 000 EUR. Francie se v květnu 2020 rozhodla zvýšit sazby dotací jako součást plánu restrukturalizace automobilového průmyslu.

Hlavním důvodem byl tehdejší propad tržeb, způsobený koronavirovou krizí. Tehdy vzrostla maximální dotace z 6 000 na 7 000 EUR. Poptávku soukromých osob současně navýšilo výhodné šrotovné.

Již tehdy francouzská vláda informovala o postupném snižování dotací v budoucnu. K tomu došlo v polovině roku 2021, kdy byla maximální sazba opět snížena na hodnotu 6 000 EUR. Vláda ale pozastavila další plánované snižování dotací (o 1 000 EUR), ke kterému mělo dojít v roce 2022.

Renault Megane E Tech, ilustrační | foto: Renault


Čtěte také: Budou v Česku dotace na elektromobily pro běžné občany? Vypadá to nadějně


Nárok na bonus má snad každý

Ekologický bonus se nově týká jen automobilů na baterie nebo palivové články s cenou nižší než 47 000 EUR a hmotností nepřevyšující 2,4 tuny. Bonus kryje 27 % celkové ceny plus náklady na pronájem baterie (pokud již není v ceně vozu) do maximální výše 5 000 EUR pro soukromé osoby a 3 000 EUR pro firmy.

U elektrických dodávek není cenový limit stanoven a jejich maximální hmotnost může dosahovat až 3,5 tuny. V tomto případě tvoří dotace až 40 % z ceny (plus náklady na pronajatou baterii) do limitu 6 000 EUR pro soukromé osoby a 4 000 EUR pro podniky.

U nízkopříjmových domácností dochází ke zvýšení dotace o 2 000 EUR na maximálních 7 000 EUR pro osobní vozy a 8 000 EUR pro dodávky. Ve Francii jsou v případě nízkého příjmu domácnosti dotovány i ojeté elektromobily (3 000 EUR). Pokud zájemce nespadá do nízkopříjmové skupiny, může na elektrickou ojetinu získat státní příspěvek 1 000 EUR.

Nově na bonus již nedosáhnou plug-in hybridy, elektromobily nad 2,4 tuny a vozidla do 60 000 EUR. Také pro ekologický bonus u těžkých užitkových vozidel platí nová pravidla. Tyto stroje jsou nyní financovány prostřednictvím speciálního programu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Francie obrací. Od roku 2023 celkem znatelně snížila dotace na elektromobily

  • Francouzi mění dřívější plány dotací
  • Podpora nákupu elektromobilů se snižuje
  • Při pohledu na francouzské pobídky stále můžeme jen tiše závidět 
Peugeot e-308 a e-308 SW

Peugeot e-308 a e-308 SW | foto: Peugeot

Francouzská vláda se od 1. ledna 2023 rozhodla zkrátit státní dotace na pořízení elektromobilů. Ještě na podzim se proslýchalo, že dojde k navýšení eko-bonusu, jenže realita je na začátku roku nakonec zcela jiná.

Francie podporuje firemní i soukromou klientelu

Oproti původní podpoře ve výši 6 000 EUR získají majitelé nového elektromobilu dotaci ve výši maximálně 5 000 EUR. Francie se v květnu 2020 rozhodla zvýšit sazby dotací jako součást plánu restrukturalizace automobilového průmyslu.

Hlavním důvodem byl tehdejší propad tržeb, způsobený koronavirovou krizí. Tehdy vzrostla maximální dotace z 6 000 na 7 000 EUR. Poptávku soukromých osob současně navýšilo výhodné šrotovné.

Již tehdy francouzská vláda informovala o postupném snižování dotací v budoucnu. K tomu došlo v polovině roku 2021, kdy byla maximální sazba opět snížena na hodnotu 6 000 EUR. Vláda ale pozastavila další plánované snižování dotací (o 1 000 EUR), ke kterému mělo dojít v roce 2022.

Renault Megane E Tech, ilustrační | foto: Renault


Čtěte také: Budou v Česku dotace na elektromobily pro běžné občany? Vypadá to nadějně


Nárok na bonus má snad každý

Ekologický bonus se nově týká jen automobilů na baterie nebo palivové články s cenou nižší než 47 000 EUR a hmotností nepřevyšující 2,4 tuny. Bonus kryje 27 % celkové ceny plus náklady na pronájem baterie (pokud již není v ceně vozu) do maximální výše 5 000 EUR pro soukromé osoby a 3 000 EUR pro firmy.

U elektrických dodávek není cenový limit stanoven a jejich maximální hmotnost může dosahovat až 3,5 tuny. V tomto případě tvoří dotace až 40 % z ceny (plus náklady na pronajatou baterii) do limitu 6 000 EUR pro soukromé osoby a 4 000 EUR pro podniky.

U nízkopříjmových domácností dochází ke zvýšení dotace o 2 000 EUR na maximálních 7 000 EUR pro osobní vozy a 8 000 EUR pro dodávky. Ve Francii jsou v případě nízkého příjmu domácnosti dotovány i ojeté elektromobily (3 000 EUR). Pokud zájemce nespadá do nízkopříjmové skupiny, může na elektrickou ojetinu získat státní příspěvek 1 000 EUR.

Nově na bonus již nedosáhnou plug-in hybridy, elektromobily nad 2,4 tuny a vozidla do 60 000 EUR. Také pro ekologický bonus u těžkých užitkových vozidel platí nová pravidla. Tyto stroje jsou nyní financovány prostřednictvím speciálního programu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."