Evropa potřebuje mnohonásobně více nabíjecích stanic pro elektromobily
- Elektromobilita dostala od EU zelenou, jenže na jednu podstatnou věc se zapomnělo
- Bez dostatečného počtu veřejných nabíjecích stanic nemusí elektromobilita dávat smysl
- Automobilky tak žádají, aby EU v tomto směru pomohla

Je samozřejmě otázkou, zda na budování nabíjecích stanic zapomněla Evropská unie nebo samotné automobilky. Každopádně jde o něco, co může v příštích letech představovat celkem zásadní problém a zádrhel na cestě k bezemisní dopravě na Starém kontinentu.
Evropa potřebuje více veřejných nabíjecích stanic
Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA), která je hlavní lobbistickou skupina automobilového průmyslu v EU, se teď hlasitě ozývá a prosím EU o pomoc. Pokud mají automobilky prodávat elektromobily a plug-in hybridy, tedy auta do zásuvky, aby se vyhnuly pokutám za vysoké emise, je potřeba mít dostatečnou infrastrukturu.
Ne každý výrobce aut si totiž buduje vlastní síť rychlonabíječek po vzoru Tesly, tedy spíše to tak nedělá žádná z evropských automobilek, takže firmy po společné domluvě očekávají, že najdou pochopení v Bruselu a nějaké ty finance na vybudování sítě se najdou jinde, než v jejich kapsách.
Čtěte také: Volkswagen prodává elektromobily sám sobě a tím plní emisní limity
Kolik by mělo vyrůst nabíječek?
Jak uvádí Reuters, do roku 2024 by podle organizace ACEA bylo prý dobré mít v EU nejméně 1 milion veřejných nabíjecích stanic pro elektrická auta. A do roku 2029 pak dokonce 3 miliony nabíječek. Pro zasazení do kontextu je důležité zmínit, že aktuálně v Evropě najdeme jen něco přes 220 tisíc veřejných nabíjecích stojanů.
„Evropská komise musí rychle přijmout opatření a stanovit závazné cíle pro zrychlení stavby dobíjecí infrastruktury v členských státech. Jinak jsou ohroženy i současné cíle snižování emisí v boji proti změně klimatu. Kromě veřejné nabíjecí infrastruktury se musíme více zaměřit na nabíjení na pracovišti a doma,“ řekl Oliver Zipse, který je prezidentem ACEA a součastně také šéfem automobilky BMW.
Autor článku

Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.