Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | koronavirus | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

EV od Tesly, Jaguaru či Nissanu teď v mrazech výrazně ztrácí dojezd

  |  Pavel Kreuziger  |  23 komentářů

Majitelé dnešních elektromobilů zejména v USA začínají zjišťovat, že „fyzika nepustí.“ Konkrétně jde o dojezd jejich plechových miláčků, který se v aktuálních „sibiřských“ mrazech začíná výrazně snižovat.

Dojezd zobrazující se na informačním panelu vozidla zpravidla započítává různé faktory jako styl jízdy, aktuální počasí, terén a podobně. Ač se však strojové učení řídící tento výpočet zlepšuje, právě počasí neošálí, zejména to extrémní. V současných ohromných mrazech, které postihly zejména sever USA, to mnoho motoristů zjišťuje na vlastní kůži.

Píše o tom například portál CNBC, který cituje několik majitelů elektrických vozů, například člověka, který se svým Chevroletem Volt běžně najezdí okolo 270 mil (434 km). V hlubokých mrazech, které ovšem v jeho rodném Detroitu v poslední době panovaly, se reálný dojezd snížil o celých 100 mil. Jiný dotázaný, novinář a majitel Tesly Model 3, zase tvrdí, že v chladných dnech běžně přichází o 30 procent dojezdu, v období polárního vortexu to bylo dokonce plných 50 procent.

Největším problémem jsou v těchto případech baterie, které jsou „jako lidé,“ trefně poznamenává citovaný článek CNBC, podle kterého je jejich ideální provozní teplotou zhruba 20 stupňů. Nad tuto úroveň se mají tendenci přehřívat; pokud je naopak chladněji, rychleji se vybíjejí.

Pro maximalizaci dojezdu doporučují experti vytopenou garáž (což pravda poněkud degraduje ekologičnost EV), nebo pokud možno místo v závětří. Po nastartování je auto dobré ještě zahřát – nechat ho nějakou dobu běžet zapojené do zásuvky.

Tesla dokonce radí, abyste ztlumili nebo ideálně úplně vypnuli topení, pokud se dokážete zahřát pouze s využitím vyhřívaných sedadel, která odebírají méně energie. Kromě toho by majitelé Tesel měli svá auta vždy zapojit do zásuvky, když stojí u svého domu.

Zdroj: CNBC

ŠTÍTKY:, , , , , , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
5 Comment threads
18 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
16 Comment authors
ElektraDaliborTopetrZocelenyDrapalik Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Kerosin
Kerosin

Je zajímavé, jak se píše o problémech EV v těchto mrazech (výjimečných), a jak je to mediálně zajímavé, kolik serverů to převzalo atd…
Ale, že většina spalováků ani nenastartuje, to už nikde nikdo nenapsal, to asi tak mediálně zajímavé není.
Takže pán s Chevy Volt sice ztratil 100mil, ale 170 jich ujede.
Soused s Chevy Bolt nepojede nikam.

PBOry
PBOry

Co to povidate za hovadiny? Většina spalováku nastartuje pokud jim majitel dá trochu péče před zimou. Navíc se jim vlivem počasí nemění dojezd.

DEZO
DEZO

lzes sam sobe
vlivem počasí se u spalovaku meni spotřeba a tim dojezd dost podstatne

Robin
Robin

Nejde o to, že většina spalováků nenastartuje, ale o to, že u spalovacích motorů nemá mráz tak velký vliv na dojezdovost – což je bohužel zatím u elektromobilů problém, kde garáž je nutnost, aby se tohle omezilo. Protože nechat stát elektromobil pravidelně venku na mrazu nebo v létě na přímém slunci znamená koledovat si o potíže s kapacitou baterii a tedy i dojezdovostí. A čím větší mráz nebo vedro, tím pro baterii hůře.

Kerosin
Kerosin

To je sice pravda, ale týká se to celkem extrémních teplot v obou směrech. V našich klimatických podmínkách je ten vliv malý až zanedbatelný.
A myslím, že kdyby tady v ČR udeřili tyhle mrazy o kterých se v článku píše, tak dojezd aut bude jeden z těch menších problémů. :-)

Robin
Robin

I v našich klimatických podmínkách není tento vliv u elektromobilů zanedbatelný, kde záleží i na přístupu majitele vozidla. Rozhodně bych to ohledně garáže nepodceňoval(už proto, že jde o trvalý stav)- stačí v noci pět či deset stupňů pod nulou pár dní po sobě a výsledek se časem odstaví, když se to podcení. I baterie u aut na spalovací pohon se může v zimě dostat do potíží, ale ta zde neplní funkci motoru.

ZocelenyDrapalik
ZocelenyDrapalik

Taky mně pobavilo, jak pod články o sníženém dojezdu EV v současných mrazech v USA vykřikovali zástupy trumberů, jak je EV nanic, aniž by jim došlo, že se hovoří o mrazech -20 až -30°. Když byly naposledy v ČR takové mrazy, autobusáci rozdělávali pod motory ohníčky aby vyjela alespoň polovina autobusů. Ale přesto média neprobírají technologii, která vůbec nefunguje, ale tu, která má snížený dojez. Jak se dá s lidmi snadno manipulovat.

To
To

Nepleť jablka a hrušky. Nafta má sklony srážet parafíny. Kdyby byla nafta kvalitní, bez “bio” sr@ček, nebude to tak zlé. Benzín chytí bez problémů do -30ti. S Favoritem šlo startovat i přímo na LPG do cca -10°C. Vše je o péči a přípravě na zimu. Pak není problém. Žigul stál přes zimu 2 měsíce venku bez hnutí a nastartoval na podruhé… Jak by asi dopadla schránka na baterky za dva milióny???

Jiří
Jiří

Auto na dvě věci na ho… a na nic

diaselgate
diaselgate

Přesně tak, spalováci jsou na ho… a na nic

Jindřich Mitter
Jindřich Mitter

Elektromobil je také spalovací. Výfuk má v uhelné elektrárně. Jinak já si nechám svoje BMW se spalovákem.

Robin
Robin

Kdybych si měl vybrat mezi autem na spalovací pohon a elektromobilem, tak třeba kvůli výše uvedeným mrazům bych raději dal přednost spalovacímu pohonu. A nemusí jít o tak extrémní mrazy o kterých se v článku píše.

Kerosin
Kerosin

A kolik dní v roce, ve střední Evropě mrzne víc než řekněme -10? Týden? dva? kvůli tomu se přece nevyplatí mít fosila.

Robin
Robin

To je určitě více než týden nebo dva – v noci není takový problém dostat se na -10 nebo i více. Na horách se i přes den můžete dostat na tyto hodnoty docela často.

petr
petr

mas naprostou pravdu

ElectroDad
ElectroDad

Ano, je to tak, v zimě se snižuje účinnost baterie současných elektromobilů, čím větší zima, tím je to výraznější – to samo o sobě může snižovat dojezd o 20-30% podle toho jak moc mrzne. Viz moje poslední video. Hodně pomáhá, pokud má baterie předehřev, jako u Tesel či Huyndai a pokud je kabina elektromobilu předehřáta v garáži / na parkovišti proudem ze sítě – to vyhřívání kabiny přináší další spotřebu elektřiny z baterií a ve velkých mrazech proto dojezd může snížit o celových 50%. Ale který diesel i benzích spolehlivě startuje / funguje když teploty klesnou řekněme k -25 C?

cunas
cunas

lada niva

PBOry
PBOry

Pokud majitel není blbec a nešetří kde nemá tak není problém ani při -30 C.
V každém případě mu mráz nesnižuje dojezd.

DEZO
DEZO

v zime jezdim s o 1-2 litry vyssi spotřebou podle toho jestli jezdim kolem komina nebo dal, tedy v pripade toho komina je spotreba vyssi tak o 25% a nezahreju se taky, navíc to motoru prospiva ještě mnohem min nez za tepla.

Láďa_MiEV
Láďa_MiEV

U některých fosilů v extrémních mrazech jsou problémy se startováním. Jsou ale možnosti, jak se nechají i fosily předehřát.
Mám už druhé elektro, ale v zimě jezdím raději fosilem, který si přes počítač předvytopím a mám v něm krásné teplo po celou dobu jízdy. Šetřím tak i baterii v elektromobilu, která bohužel v extrémních teplotách rychle degraduje a naopak její nepoužívání několik měsíců při SoC pod 50% vrací baterii ztracenou kapacitu (viz. Studie ohledně migrace Lithia – http://jes.ecsdl.org/content/164/13/A3081.full).
Bohužel předehřev u Hyundai nefunguje jako u Tesly.

petrolhead
petrolhead

To tedy ano. Osobní zkušenost, -31st a diesel velice neochotně startoval. Benzín zcela bez problému. Baterie musí v takové teplotě řvát úplně nadšením… O kolik se tak může zkrátit životnost baterie v provozu při takové zimě? Myslím životnost, nikoliv dojezd.

Dalibor
Dalibor

Jednoduše se udělá vytápění baterií pomocí spalování ethanolu či benzínu, který se používá pro vytápění interiéru. Pak se dojezd vrátí na původní hodnotu

Elektra
Elektra

Trochu zkreslený článek.Pravda je ta,že baterie LiON ztrácí část kapacity již kolem bodu mrazu.Čím je baterie staší tím horší.První by bylo vhodné aby si zájemce o elektrické auto pořídil elektrické kolo a pak může mudrovat.Já to tak udělal a po zkušenostech z el. kola nemám o pohon elektřinou žádný zájem.Postřeh na závěr.Elektrické kolo s baterií,která již dosloužila nebo již dosluhuje je téměř neprodejné.Kolo,které stálo nové 24000 kč je s bateríí,která dosloužila těžko prodejné za 4000 kč.Nová baterie stojí 9000 kč.Mě vydržela původní baterie 5 roků.Známej z rodiny kupoval kolo před 2 lety za 36000 kč(lepší kolo než moje a s… Číst vice »

Mobilní zobrazení