Poslední dny rezonuje všemi médii odhlasovaný zákaz prodeje spalovacích aut počínaje rokem 2035. Dohodly se na něm členské státy EU za doby českého předsednictví v Radě Evropské unie. I když se zákon zdá být velmi přísný, podařilo se vyjednat i jistou výjimku. Díky ní bude možné i po roce 2035 registrovat nové spalovací vozidlo.
Tato jednání jsou součástí balíčku změn s názvem Fit for 55. Ten má za cíl snížit emise produkované evropskou společností o 55 % oproti roku 1990. Cílem není nic menšího než uhlíková neutralita kontinentu do roku 2050. Jak je ale možné, že pár dní po odsouhlasení úplného zákazu prodeje nových spalovacích vozidel se hovoří o jisté výjimce?
I tato výjimka, který dává určité naděje skupinám občanů, kteří si z nějakého důvodu nebudou moci vůz s alternativním pohonem pořídit, má své limity. Vozidla se spalovacím agregátem bude nutné provozovat pouze v kombinaci s klimaticky neutrálními palivy. Tohoto limitu se nemusí ani nadále obávat majitelé vozidel provozující registrovaná před rokem 2035. Ani po 1. lednu je nebude nikdo nutit tankovat do vozidel syntetická paliva.
Čtěte také: Rozhodnuto! Konec spalovacích aut v EU nastane v roce 2035 a už není cesty zpět
V roce 2026 navíc dojde díky silné reverzní klauzuli k posouzení, nakolik se daří vytyčené cíle plnit. Jestliže nebude do čtyř let k dispozici dostatek prostředků a vozidel, které umožní hladké splnění emisního cíle, mohou být cílové hodnoty upraveny podle této situace. Tato klauzule je v návrhu zmíněna především k přihlédnutí k zemím, ve kterých se nedaří elektromobilitu rozvíjet v takové míře jako u ekonomicky silnějších států.
Právě i českým občanům by tato klauzule mohla eventuálně pomoci. Ministr Síkela ale současně potvrzuje, že budou i dále pomáhat místním automobilkám k dosažení vytyčených cílů. Je si vědom toho, že obrovskou podporu nyní vyžaduje výstavba inftrastruktury včetně dobíjecích stanic a školení pracovníků automobilového průmyslu. I nadále chtějí podporovat obce v nákupu lokálně bezemisních vozidel hromadné dopravy i servisních obecních vozidel.
Poslední dny rezonuje všemi médii odhlasovaný zákaz prodeje spalovacích aut počínaje rokem 2035. Dohodly se na něm členské státy EU za doby českého předsednictví v Radě Evropské unie. I když se zákon zdá být velmi přísný, podařilo se vyjednat i jistou výjimku. Díky ní bude možné i po roce 2035 registrovat nové spalovací vozidlo.
Tato jednání jsou součástí balíčku změn s názvem Fit for 55. Ten má za cíl snížit emise produkované evropskou společností o 55 % oproti roku 1990. Cílem není nic menšího než uhlíková neutralita kontinentu do roku 2050. Jak je ale možné, že pár dní po odsouhlasení úplného zákazu prodeje nových spalovacích vozidel se hovoří o jisté výjimce?
I tato výjimka, který dává určité naděje skupinám občanů, kteří si z nějakého důvodu nebudou moci vůz s alternativním pohonem pořídit, má své limity. Vozidla se spalovacím agregátem bude nutné provozovat pouze v kombinaci s klimaticky neutrálními palivy. Tohoto limitu se nemusí ani nadále obávat majitelé vozidel provozující registrovaná před rokem 2035. Ani po 1. lednu je nebude nikdo nutit tankovat do vozidel syntetická paliva.
Čtěte také: Rozhodnuto! Konec spalovacích aut v EU nastane v roce 2035 a už není cesty zpět
V roce 2026 navíc dojde díky silné reverzní klauzuli k posouzení, nakolik se daří vytyčené cíle plnit. Jestliže nebude do čtyř let k dispozici dostatek prostředků a vozidel, které umožní hladké splnění emisního cíle, mohou být cílové hodnoty upraveny podle této situace. Tato klauzule je v návrhu zmíněna především k přihlédnutí k zemím, ve kterých se nedaří elektromobilitu rozvíjet v takové míře jako u ekonomicky silnějších států.
Právě i českým občanům by tato klauzule mohla eventuálně pomoci. Ministr Síkela ale současně potvrzuje, že budou i dále pomáhat místním automobilkám k dosažení vytyčených cílů. Je si vědom toho, že obrovskou podporu nyní vyžaduje výstavba inftrastruktury včetně dobíjecích stanic a školení pracovníků automobilového průmyslu. I nadále chtějí podporovat obce v nákupu lokálně bezemisních vozidel hromadné dopravy i servisních obecních vozidel.