EU chce ekologičtější dopravu, jenže naftové kamiony jen tak nenahradíme

Luboš Srb
  • Naftové motory ze silnic jen tak nezmizí
  • V Česku bylo registrováno jen 17 elektrických těžkých nákladních vozidel
  • Nákladní dopravci zkoumají i další ekologické alternativy
Scania otestovala hybridní nákladní automobil
Scania otestovala hybridní nákladní automobil

Evropští dopravci a výrobci tahačů intenzivně zkoumají alternativní paliva kvůli rostoucímu tlaku na snižování emisí z nákladní dopravy. Nicméně ekologičtější varianty se prosazují pomalu, a na evropských silnicích převládají naftové kamiony. Návrh Evropské komise stanoví ambiciózní cíle pro snižování emisí CO2, zejména ve snaze o razantní snížení škodlivin z přepravy zboží a osob.

Budoucnost nákladní dopravy směřuje k elektřině a vodíku, s cílem omezit emise CO2 o 45 % do roku 2030 pro nákladní vozy nad 3,5 tuny a dálkové autobusy. Vodíkové a elektrické pohony mají hrát klíčovou roli, s odhadem, že české logistické společnosti by do roku 2030 mohly mít kolem šesti tisíc těžkých nákladních vozidel s bateriovým pohonem.

Zatím chybí dobíjecí infrastruktura

Nedostatečná dobíjecí infrastruktura společně s kratším dojezdem však brání rychlejšímu rozšíření kamionů s elektrickým pohonem. „V dohledné době pro dálkovou nákladní dopravu neexistuje jiná možnost než spalovací motory. V Evropě nejsou vybudované potřebné sítě pro nabíjení, případně tankování vodíku,“ upozorňuje jednatel největšího českého silo cisternového dopravce Conti-RSC Ondřej Stöhr.

Také čísla registrací vozidel v Česku to jen potvrzují. Zatím je registrováno pouze 17 elektrických těžkých nákladních vozidel s hmotností nad 12 tun. Ve vývoji vodíkového pohonu je pak nutné ještě urazit velký kus cesty, jelikož v současnosti mají prototypy kamionů s tímto pohonem nedostatečný dojezd kolem 400 kilometrů.

Elektrický tahač Tesla Semi
Elektrický tahač Tesla Semi

Čtěte také: Tesla Semi na videu předvedla něco, co podle Billa Gatese není možné


Zkoumají se i další ekologické alternativy

Nákladní dopravci doufají, že cíle dekarbonizace budou sladěny s reálnými možnostmi průmyslu. Výrobci nákladních vozidel zkoumají také další alternativy, jako je hydrogenovaný rostlinný olej HVO, stlačený a zkapalněný zemní plyn (CNG a LNG). Tyto alternativy nabízejí nižší emise CO2 a další výhody, i když stále čelí infrastrukturním výzvám a jsou považovány za přechodné řešení během fáze tranzice k čistším pohonům.

Bioplyn se také prosazuje jako „zelenější“ varianta zkapalněného plynu, vyráběná z organického odpadu, s potenciálem nahradit klasickou naftu. Čeští dopravci jsou otevření alternativám, ale zdůrazňují potřebu dostupnosti, podpory a spolehlivosti těchto technologií.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články