Evropští dopravci a výrobci tahačů intenzivně zkoumají alternativní paliva kvůli rostoucímu tlaku na snižování emisí z nákladní dopravy. Nicméně ekologičtější varianty se prosazují pomalu, a na evropských silnicích převládají naftové kamiony. Návrh Evropské komise stanoví ambiciózní cíle pro snižování emisí CO2, zejména ve snaze o razantní snížení škodlivin z přepravy zboží a osob.
Budoucnost nákladní dopravy směřuje k elektřině a vodíku, s cílem omezit emise CO2 o 45 % do roku 2030 pro nákladní vozy nad 3,5 tuny a dálkové autobusy. Vodíkové a elektrické pohony mají hrát klíčovou roli, s odhadem, že české logistické společnosti by do roku 2030 mohly mít kolem šesti tisíc těžkých nákladních vozidel s bateriovým pohonem.
Nedostatečná dobíjecí infrastruktura společně s kratším dojezdem však brání rychlejšímu rozšíření kamionů s elektrickým pohonem. „V dohledné době pro dálkovou nákladní dopravu neexistuje jiná možnost než spalovací motory. V Evropě nejsou vybudované potřebné sítě pro nabíjení, případně tankování vodíku,“ upozorňuje jednatel největšího českého silo cisternového dopravce Conti-RSC Ondřej Stöhr.
Také čísla registrací vozidel v Česku to jen potvrzují. Zatím je registrováno pouze 17 elektrických těžkých nákladních vozidel s hmotností nad 12 tun. Ve vývoji vodíkového pohonu je pak nutné ještě urazit velký kus cesty, jelikož v současnosti mají prototypy kamionů s tímto pohonem nedostatečný dojezd kolem 400 kilometrů.
Čtěte také: Tesla Semi na videu předvedla něco, co podle Billa Gatese není možné
Nákladní dopravci doufají, že cíle dekarbonizace budou sladěny s reálnými možnostmi průmyslu. Výrobci nákladních vozidel zkoumají také další alternativy, jako je hydrogenovaný rostlinný olej HVO, stlačený a zkapalněný zemní plyn (CNG a LNG). Tyto alternativy nabízejí nižší emise CO2 a další výhody, i když stále čelí infrastrukturním výzvám a jsou považovány za přechodné řešení během fáze tranzice k čistším pohonům.
Bioplyn se také prosazuje jako „zelenější“ varianta zkapalněného plynu, vyráběná z organického odpadu, s potenciálem nahradit klasickou naftu. Čeští dopravci jsou otevření alternativám, ale zdůrazňují potřebu dostupnosti, podpory a spolehlivosti těchto technologií.
Evropští dopravci a výrobci tahačů intenzivně zkoumají alternativní paliva kvůli rostoucímu tlaku na snižování emisí z nákladní dopravy. Nicméně ekologičtější varianty se prosazují pomalu, a na evropských silnicích převládají naftové kamiony. Návrh Evropské komise stanoví ambiciózní cíle pro snižování emisí CO2, zejména ve snaze o razantní snížení škodlivin z přepravy zboží a osob.
Budoucnost nákladní dopravy směřuje k elektřině a vodíku, s cílem omezit emise CO2 o 45 % do roku 2030 pro nákladní vozy nad 3,5 tuny a dálkové autobusy. Vodíkové a elektrické pohony mají hrát klíčovou roli, s odhadem, že české logistické společnosti by do roku 2030 mohly mít kolem šesti tisíc těžkých nákladních vozidel s bateriovým pohonem.
Nedostatečná dobíjecí infrastruktura společně s kratším dojezdem však brání rychlejšímu rozšíření kamionů s elektrickým pohonem. „V dohledné době pro dálkovou nákladní dopravu neexistuje jiná možnost než spalovací motory. V Evropě nejsou vybudované potřebné sítě pro nabíjení, případně tankování vodíku,“ upozorňuje jednatel největšího českého silo cisternového dopravce Conti-RSC Ondřej Stöhr.
Také čísla registrací vozidel v Česku to jen potvrzují. Zatím je registrováno pouze 17 elektrických těžkých nákladních vozidel s hmotností nad 12 tun. Ve vývoji vodíkového pohonu je pak nutné ještě urazit velký kus cesty, jelikož v současnosti mají prototypy kamionů s tímto pohonem nedostatečný dojezd kolem 400 kilometrů.
Čtěte také: Tesla Semi na videu předvedla něco, co podle Billa Gatese není možné
Nákladní dopravci doufají, že cíle dekarbonizace budou sladěny s reálnými možnostmi průmyslu. Výrobci nákladních vozidel zkoumají také další alternativy, jako je hydrogenovaný rostlinný olej HVO, stlačený a zkapalněný zemní plyn (CNG a LNG). Tyto alternativy nabízejí nižší emise CO2 a další výhody, i když stále čelí infrastrukturním výzvám a jsou považovány za přechodné řešení během fáze tranzice k čistším pohonům.
Bioplyn se také prosazuje jako „zelenější“ varianta zkapalněného plynu, vyráběná z organického odpadu, s potenciálem nahradit klasickou naftu. Čeští dopravci jsou otevření alternativám, ale zdůrazňují potřebu dostupnosti, podpory a spolehlivosti těchto technologií.