CATL posouvá hranice. Lithium-kovová baterie má rekordní hustotu a výdrž

Pavel Škopek
Logo společnosti CATL | foto: CATL
Logo společnosti CATL | foto: CATL

CATL představilo baterii s dvojnásobnou hustotou i životností. Klíčem je upravený elektrolyt, který brání vzniku mrtvého lithia a snižuje degradaci.

Klíčem je úprava elektrolytu

Baterie, která změní pravidla hry? CATL tvrdí, že už ji má, alespoň ve formě prototypu. U nové lithium-kovové baterie (LMB) se mu úspěšně podařilo zdvojnásobit energetickou hustotu a současně dvakrát prodloužit jejich životnost. Optimalizovaný prototyp zvládl 483 nabíjecích cyklů a dosahuje energetické hustoty přes 500 Wh/kg. To představuje významný krok směrem k využití v elektromobilech a elektrickém letectví.

Lithium-kovové baterie (LMB) jsou považovány za klíčovou technologii budoucnosti díky své mimořádné energetické hustotě. Dlouhodobě je však limitoval zásadní kompromis mezi vysokou hustotou energie a životností. Tým CATL proto vyvinul nové analytické metody, které mu umožnily podrobně sledovat vývoj všech klíčových složek baterie v čase.

Díky tomu výzkumníci zjistili, že hlavní příčinou selhávání článků je postupná spotřeba elektrolytové lithiové soli, což vede ke vzniku tzv. mrtvého lithia a poklesu výkonu. Ke konci životnosti jí může být spotřebováno až 71 % Upravili proto složení elektrolytu a nasadila stabilnější lithiovou sůl LiFSI s vyšší vodivostí a stabilitou. Výsledkem je výrazné prodloužení životnosti baterie při zachování špičkové energetické hustoty, čímž se podařilo překonat dosavadní technické limity této technologie.

Baterie v elektromobilech
Baterie v elektromobilech

Masivní investice do vývoje

Lithium-kovové baterie jsou díky své mimořádně vysoké energetické hustotě považovány za klíčovou technologii nové generace, zejména pro náročné aplikace, jako jsou elektromobily s dlouhým dojezdem či elektrické letectví. Zjištění společnosti CATL i další nedávné studie přitom naznačují, že vývoj by se měl více zaměřit právě na odolnost elektrolytu. Jiný výzkum z ledna 2025 ukázal, že použití elektrolytu s vysokou koncentrací umožnilo udržet 80 % kapacity i po 3 000 nabíjecích cyklech, což představuje zásadní posun směrem k dlouhověkým lithium-kovovým bateriím.

Aktuální průlom ukazuje, že obrovské investice do výzkumu baterií přinášejí hmatatelné výsledky. Významné pokroky v oblasti lithium-kovových baterií tak potvrzují smysluplnost dlouhodobého výzkumu a vývoje. Jen samotná společnost CATL vložila v roce 2024 do vývoje bateriových technologií přibližně 2,6 miliardy dolarů (57,21 miliard korun).

Vývoj lithium-kovových baterií je přitom úzce propojen s vývojem pevných (solid-state) baterií, protože sdílejí podobné cíle i technické výzvy. Obě technologie těží z inovací, jako je nedávný objev v oblasti elektrolytů, a směřují k vyšší energetické hustotě, bezpečnosti článků a delší životnosti. Tyto pokroky otevírají cestu k efektivnějším bateriím, které by mohly radikálně prodloužit dojezd elektromobilů.

Zdroje: CATL, InsideEVs


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články