Elektromobily nejsou budoucnost motorsportu, tvrdí bývalý šéf Toyoty

Akio Toyoda, bývalý šéf Toyoty, vnímá sportovní vozy jako stroje vonící benzínem. Elektromobily podle něj nenabízí skutečné řidičské vzrušení ani výkon.
Sportovní vozy pro něj musí vonět benzínem
Akio Toyoda, bývalý generální ředitel a současný předseda představenstva Toyoty, je zároveň zkušený závodník. Právě tato zkušenost formuje jeho skeptický pohled na směřování automobilového průmyslu a plně elektrické vozy.
V rozhovoru pro Automotive News se vymezil zejména vůči sportovním elektromobilům, které do své nabídky zařazuje stále více značek. „Uvnitř Toyoty budou vždy lidé, kteří budou nadšení pro vývoj sportovních elektrických vozů,“ řekl Toyoda a dodal: „Ale pro mě, jako pro hlavního jezdce, je mou definicí sportovního vozu něco s vůní benzínu a hlučným motorem.“
Na otázku, zda by jako „hlavní jezdec“ Toyoty někdy závodil s elektromobilem, odpověděl, že by o to nestál, protože ve vytrvalostních závodech, které preferuje, by nešlo tolik o řidičský um, ale spíše o technická omezení vozů. „Ne! To není vzrušující,“ uvedl. „Protože na okruhu nebudete schopni jezdit déle než hodinu. Závody, kterých se účastním, jsou hlavně vytrvalostní, takže se současnými BEV to nebude o autech, ale o čase nabíjení nebo výměně baterií. Tuto výzvu podle něj musí přijmout až jeho nástupce,“ zdůraznil.

Jak Toyoda ovlivňuje směr Toyoty i celé odvětví
Jeho osobní postoje se odrážejí i ve strategických rozhodnutích automobilky. Toyodův postoj ovlivňuje strategii Toyoty v době, kdy automobilový průmysl čelí tlaku na dekarbonizaci. Japonská automobilka na rozdíl od konkurence dlouhodobě staví bateriové elektromobily na druhou kolej a hledá jiné cesty v podobě hybridních a vodíkových technologií.
Například na akci společnosti Toyota v lednu 2024 Toyoda zdůraznil, že elektromobily jsou závislé na infrastruktuře, což je problém pro řidiče v regionech s omezeným přístupem k elektřině. Tvrdí také, že elektromobily nikdy nepřekročí 30% podíl na trhu, zatímco zbývajících 70 % budou tvořit hybridy (HEV), vodíkové palivové články (FCEV) a vodíkové spalovací motory. Spalovací motory podle něj určitě zůstanou a o jejich budoucnosti rozhodnou zákazníci a trh, nikoli regulace či politika.
Toyota staví svou strategii na boji proti emisím CO₂, přičemž hybridní technologie hrají klíčovou roli. Společnost tvrdí, že výroba 27 milionů hybridů měla stejný dopad jako 9 milionů bateriových elektromobilů (BEV) na silnicích, přičemž v Japonsku by výroba takového množství BEV paradoxně vedla ke zvýšení emisí kvůli závislosti na tepelných elektrárnách. Proto Akio Toyoda trvá na potřebě diverzifikovaných řešení a zdůrazňuje, že hlavním protivníkem není konkrétní pohon, ale uhlíková stopa jako celek.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.