Elektromobily mají problém! Měl by se řešit, ale nikdo o něm ani pořádně neví
- Elektromobily jsou opět na pranýři
- Vystupuje proti nim šéfka Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB)
- Vadí ji, jaké mohou být následky při střetu lehčího spalovacího a těžšího elektrického auta

Přínos elektromobilů, který spočívá především ve snižování emisí z dopravy, už byl mnohokrát odbornými studiemi potvrzen. Nicméně jsou také i jiné oblasti, ve kterých je potřeba srovnávat konvenční automobily s těmi elektrickými, které pohánějí baterie. A právě baterie jsou něčím, proti čemu nyní zbrojí Jennifer Homendyová.
Velké, těžké elektromobily jsou nebezpečné
Šéfka Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) varuje před vážným bezpečnostním rizikem u elektromobilů, které si málokdo uvědomuje. Homendyová slušně řečeno vyjádřila znepokojení nad stále těžšími vozidly, která jezdí po amerických silnicích, včetně elektromobilů. U nich je totiž hmotnost do velké míry ovlivněna těžšími bateriemi.
V hlavním projevu na výročním zasedání Transportation Research Board (TSB) ve Washingtonu Jennifer Homendyová řekla, že je znepokojena zvýšeným rizikem vážného zranění a smrti pro všechny účastníky silničního provozu v důsledku vyšší pohotovostní hmotnosti a rostoucí velikosti, síly a výkonu vozidel, včetně těch elektrických.

Čtěte také: Konec výstražného trojúhelníku! V Evropě se chystá revoluce na poli povinné výbavy
Co se asi stane, když se srazí spalovací auto s 3× těžším elektromobilem?
Jako příklad, kdy jde vážně o bezpečnost, dala Jennifer Homendyová rozdíl v hmotnosti mezi velkým elektrickým SUV, jakým je třeba pickup GMC Hummer EV, a menší a levnější Hondou Civic se spalovacím motorem.
„GMC Hummer EV váží přes 4 tuny, přičemž celková hmotnost může být kolem 4,8 tun. Samotná baterie váží více než 1,3 tuny – což je přibližně hmotnost Hondy Civic. Ford F-150 Lightning je o 900 kg až 1,3 tuny těžší než neelektrická verze. Mustang Mach-E, Volvo XC40 EV a Toyota RAV4 EV jsou všechny zhruba o 33 % těžší. To má významný dopad na bezpečnost všech účastníků silničního provozu,“ řekla Jennifer Homendyová.

Ekologie ano, ale co bezpečnost?
Podle šéfky americké vládní agentury (NTSB) je samozřejmě potřeba postupně snižovat emise CO2, ovšem musíme být opatrní, aby to nevedlo k nezamýšleným následkům, například více úmrtím na silnicích. Řešení však Homendyová žádné nenavrhla, jen upozornila na problém, o kterém se vpravdě moc nemluví.
Neustálý vývoj baterií by samozřejmě mohl problém časem odstranit nebo alespoň minimalizovat, ať už se bavíme například o lehčích bateriích typu solid-state, apod. Ovšem při autoněhodě se počítá každý kilogram, například ze studie Národního úřadu pro ekonomický výzkum z roku 2011 vyšlo najevo, že při srážce s vozem, u něhož byla přidána hmotnost 450 kilogramů, se zvyšuje pravděpodobnost smrti o 47 %.
Autor článku

Martin fandí technologiím napříč obory – od mobilních zařízení až po chytrá auta. Sleduje inovace, které mají smysl a zlepšují každodenní život. V článcích kombinuje nadhled, technický přehled a lehkou dávku humoru.
Martin fandí technologiím napříč obory – od mobilních zařízení až po chytrá auta. Sleduje inovace, které mají smysl a zlepšují každodenní život. V článcích kombinuje nadhled, technický přehled a lehkou dávku humoru.









