Elektromobily jsou bezpečné i pro lidi se srdečními implantáty
Je prokázáno, že elektronika, kterou najdeme v dnešních elektromobilech, nemá negativní vliv na chod kardiostimulátorů a dalších srdečních implantátů. Potvrdili to nyní odborníci z Fakultní nemocnice Olomouc a Lékařské fakulty Univerzity Palackého.
„V rámci projektu nás zajímalo zejména to, zda může v běžném silničním provozu při použití moderních výkonných elektromobilů vznikat potencionálně elektromagnetická interference, která by mohla vést k nesprávné detekci signálů v srdečních dutinách,“ řekl přednosta I. interní kliniky – kardiologické FN Olomouc Miloš Táborský.
Pokud by totiž došlo k nesprávné detekci signálů v srdečních dutinách, mohlo by to vyvolat neadekvátní reakci srdečního implantátu, což by bylo nebezpečné, ale také nepříjemné až bolestivé. Odborníci tedy našli 52 pacientů se srdečními implantáty a zapojila je do praktického testu – polovina jezdila klasickými spalovacími auty, druhá polovina pak s elektromobilem.
„Kladli jsme důraz především na to, aby byly vyzkoušeny všechny režimy, které tyto moderní vozy mají, například při startování, dobíjení baterie, akceleraci na dálnici nebo v městském provozu. Zkrátka vše, co s provozem takového automobilu souvisí,“ popsal experiment Táborský.
Tip: Kvůli fosilním palivům umírá více lidí než na kouření
A výsledek? U žádného pacienta nedošlo při používání elektromobilů k žádné závažné interferenci či jiným rušivým jevům, tedy pokud bereme výsledky z monitorovacích přístrojů. Pouze ve dvou případech pacienti popisovali vnímání nabíjecího procesu formou tlaku na hrudi, ovšem podle Táborského šlo pravděpodobně jen o subjektivní vjemy.
Takže lze konstatovat, že jízda a používání elektromobilu je i pro lidi se srdečními implantáty stejně tak bezpečné, jako v případě spalovacích aut. A pokud bemere v potaz například konstrukční vlastnosti či pomocné asistenty, jsou podle různých bezpečnostních testů dokonce ještě celkově bezpečnější než spalovací auta.
Nicméně studie má své nedostatky, neboť se ji zúčastnil například menší počet testovaných pacientů, k vyzkoušení byl pouze jediný model elektromobilu, chybělo také otestování indukční technologie pro bezdrátové nabíjení elektromobilu, nebo je potřeba brát také v potaz fakt, že elektromobilita a technologie se vyvíjejí rychlým tempem, a tak nemusí být vždy stejné výsledky.
zdroj: ČTK
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.