Elektromobilita táhne. Ke spalovacím motorům se od ní skoro nikdo nevrací

Pavel Škopek
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Většina zarytých odpůrců elektromobility ve skutečnosti naživo elektromobil nikdy neviděla, natož aby si ho vyzkoušela řídit. Ačkoli mají i své nevýhody a nehodí se pro každé, mají své nezpochybnitelné výhody. Jakmile přesedláte na elektromobil, návrat k benzínovému autu vás pravděpodobně už neláká. Podle nového průzkumu od Global EV Alliance si plánuje přes 90 % řidičů elektromobilů koupit jako další opět elektrické auto. Naopak jen 1 % z nich by se chtělo vrátit k vozům se spalovacím motorem.

Co nejvíce láká na elektromobilitě

Nová studie Global EV Alliance shromáždila data od více než 23 000 řidičů elektromobilů z 18 zemí, včetně USA, Kanady, Francie, Indie, Brazílie a dalších. Z výsledků je patrný jasný trend. Řidiči, kteří se rozhodnou přejít na elektromobilitu, svého rozhodnutí nelitují. Jen v naprostém minimu případů jim elektromobil nevyhovuje natolik, že se vrací k vozům se spalovacími motory.

Podle průzkumu plánuje 92 % dotázaných koupit další elektromobil, zatímco pouze 1 % by zvažovalo návrat k benzínovému vozu. Další 4 % by volila plug-in hybrid (PHEV). Hlavním důvodem pro setrvání u elektromobilů jsou nižší provozní náklady, což uvedlo 45 % respondentů.

Mezi další klíčové faktory patří šetrnost k životnímu prostředí (40 %), pozitivní vliv na lokální prostředí (32 %), dobré jízdní vlastnosti (21 %) a nižší náklady na údržbu (18 %). Mezi další přednosti, které dělají z elektromobilů atraktivní volbu, bychom zařadili i například tichý a plynulý provoz.

Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu
Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu

Širšímu rozšíření stále brání cena

Spokojenost s provozem elektromobilu, pokud už ho vlastníte, je jedna věc. Jednou z největších překážek pro rychlejší nástup elektromobility je však stále ještě vyšší pořizovací cena. Řada zemí se tento fakt snaží kompenzovat nejrůznějšími dotačními programy nebo daňovými pobídkami.

Bohužel pro českého motoristu, všechny dotace, které stát v této oblasti zatím vypsal, vždy cílily na podnikatele a ne na běžné řidiče. Pomoci by však mohl i sekundární trh. I v nabídce českých autobazarů se objevují stále častěji ojeté elektromobily.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články