Elektromobil v zimě? Podle zkušeností z Norska lepší než auto na benzín

  • Elektromobil v zimě může být lepší než auto se spalovacím motorem
  • Pouze 13 % zimních poruch kvůli problémům se startováním se týká elektromobilů
  • Přesto se za nižších teplot snižuje reálný dojezd elektromobilů
Tesla Model 3, zima

Elektromobily to mají v zimě jednodušší | foto: Unsplash

Elektromobilu v chladném počasí se často připisují negativní vlastnosti. Hlavně to, že je baterie výrazně slabší a spotřeba energie mnohem vyšší. Nedávné statistiky z Norska však ukazují, že v mnoha oblastech stále fungují lépe než spalovací motory, když se venku ochladí. Zejména v extrémních klimatických podmínkách nabízejí elektromobily překvapivé výhody.

Naprostá většina poruch kvůli spalovacím motorům

Norská silniční asistenční společnost Viking zveřejnila údaje, které ukazují, že 87 % zimních poruch je způsobeno problémy se spalovacími motory. Při nízkých teplotách selhávají hlavně startovací baterie, protože v konvenčních vozidlech spoléhají na nabíjení alternátoru. To u elektromobilů neplatí, jelikož 12V baterie je napájena přímo z hlavní, tzv. trakční baterie.

Méně náchylné na zamrzlé součástky

Další předností elektromobilů je, že jsou méně náchylné na zamrzlé součástky. Spalovací motory mají často potíže se zamrzlým palivovým potrubím nebo jinými mechanickými součástmi. Tyto problémy se u elektromobilů nevyskytují kvůli zjednodušené konstrukci a absenci mnoha kapalných paliv.

Jízda v zimě, ilustrační

Jízda v zimě, ilustrační


Čtěte také: Ve světě je taková zima, že elektromobily Tesla není možné nabíjet


Dojezd se snižuje

Nevýhoda však zůstává fakt, že elektromobily při nízkých teplotách ztrácejí dojezd, v některých případech až o 30 %. Baterie totiž musí spotřebovávat další energii na vyhřívání interiéru a zahřívání samotné baterie. Více paliva na vyhřívání spotřebovávají v chladném počasí také spalovací motory, což snižuje i jejich dojezd.

Nebojte se elektromobilu v zimě

Podle norských statistik mají elektromobily v zimě jasnou výhodu, pokud jde o problémy se startováním a mechanické poruchy. Dojezd se sice za studena snižuje, ale to platí i pro spalovací motory. Elektromobily se proto ukazují jako spolehlivější varianta zejména v regionech s drsnějšími zimními podmínkami.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektromobil v zimě? Podle zkušeností z Norska lepší než auto na benzín

  • Elektromobil v zimě může být lepší než auto se spalovacím motorem
  • Pouze 13 % zimních poruch kvůli problémům se startováním se týká elektromobilů
  • Přesto se za nižších teplot snižuje reálný dojezd elektromobilů
Tesla Model 3, zima

Elektromobily to mají v zimě jednodušší | foto: Unsplash

Elektromobilu v chladném počasí se často připisují negativní vlastnosti. Hlavně to, že je baterie výrazně slabší a spotřeba energie mnohem vyšší. Nedávné statistiky z Norska však ukazují, že v mnoha oblastech stále fungují lépe než spalovací motory, když se venku ochladí. Zejména v extrémních klimatických podmínkách nabízejí elektromobily překvapivé výhody.

Naprostá většina poruch kvůli spalovacím motorům

Norská silniční asistenční společnost Viking zveřejnila údaje, které ukazují, že 87 % zimních poruch je způsobeno problémy se spalovacími motory. Při nízkých teplotách selhávají hlavně startovací baterie, protože v konvenčních vozidlech spoléhají na nabíjení alternátoru. To u elektromobilů neplatí, jelikož 12V baterie je napájena přímo z hlavní, tzv. trakční baterie.

Méně náchylné na zamrzlé součástky

Další předností elektromobilů je, že jsou méně náchylné na zamrzlé součástky. Spalovací motory mají často potíže se zamrzlým palivovým potrubím nebo jinými mechanickými součástmi. Tyto problémy se u elektromobilů nevyskytují kvůli zjednodušené konstrukci a absenci mnoha kapalných paliv.

Jízda v zimě, ilustrační

Jízda v zimě, ilustrační


Čtěte také: Ve světě je taková zima, že elektromobily Tesla není možné nabíjet


Dojezd se snižuje

Nevýhoda však zůstává fakt, že elektromobily při nízkých teplotách ztrácejí dojezd, v některých případech až o 30 %. Baterie totiž musí spotřebovávat další energii na vyhřívání interiéru a zahřívání samotné baterie. Více paliva na vyhřívání spotřebovávají v chladném počasí také spalovací motory, což snižuje i jejich dojezd.

Nebojte se elektromobilu v zimě

Podle norských statistik mají elektromobily v zimě jasnou výhodu, pokud jde o problémy se startováním a mechanické poruchy. Dojezd se sice za studena snižuje, ale to platí i pro spalovací motory. Elektromobily se proto ukazují jako spolehlivější varianta zejména v regionech s drsnějšími zimními podmínkami.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."