Elektromobil Kia EV9 má unikátní vlastnost, se kterou předběhl dobu

Matouš Vrchota
  • Kia EV9 nabídne rozšířenou funkcionalitu V2H i V2G
  • Začne proto nabízet i speciální Wallbox
  • V2H se hodí především v oblastech s častými výpadky sítě
Kia EV9 V2H
Kia EV9 V2H

Elektromobil Kia EV9 bude nejen velmi důležitým modelem pro automobilku, ale nejspíše i pro celý severoamerický trh. Svojí velikostí zapadá perfektně přesně doprostřed nabídky žádaných SUV. Dojezdem až 541 kilometrů dokáže potěšit, ale nejen tím, velmi zajímavou funkcí pro americký trh je i technologie obousměrného dobíjení standardem V2H. O co se jedná?

Kia EV9 je pojízdná powerbanka

Funkce V2X jsou velmi žádanou funkcí u mnoha elektromobilů. Kia jí představila s prvním modelem používající platformu E-GMP, tedy s modelem EV6. V2X umí napájet spotřebiče (V2L – Vehicle-to-load), V2G (vehicle-to-grid) dokáže pokrýt výkyvy distribuční energetické sítě a nově spuštěná funkce V2H umí napájet celý domov. Vehicle-to-home ocení zejména majitelé odhlehlých osidlí nebo majitelé domů v oblastech s častými výpadky elektřiny. Kia u této příležitosti představila speciální wallbox, který V2H bude podporovat.

Zjednodušeně jde tedy o obousměrné dobíjení. Ve standardním scénáři vůz doma připojíte a dobíjíte baterii pro své další cestování. V případě nedostatku elektrické energie ve vaší domácnosti se směr přenosu energie otočí a poteče do domácích rozvodů. Kia EV9 má být v tomto směru průkopníkem, v současnosti totiž neexistuje žádné oficiální a schválené řešení V2H i V2G funkčnosti od kterékoliv jiné automobilky.

Kia EV9 a Wallbox Quasar 2
Kia EV9 a Wallbox Quasar 2

Čtěte také: Dokáže Kia EV6 nabít jiný elektromobil? Vyzkoušeli jsme funkci V2L v praxi


Automobilka Kia je průkopníkem

Jediný, kdo se tomu přibližuje, je zálohovací systém Fordu a jeho modelu F-150 Lightning. Díky automatickému systému umí hlídat výpadky v domácí síti a vykrýt je kapacitou baterie vozu. Kia začne Wallbox Quasar 2 nabízet v první polovině příštího roku a bude podporovat obě verze V2H i V2G. Baterie velkého SUV má díky své kapacitě a velikosti nabídnout energii domácnosti zhruba na 4 dny. Smozřejmě v závislost na velikosti domu a rodinné spotřebě. Kapacita baterie se bude pohybovat mezi 76 a 100 kWh, což je až pětkrát tolik, kolik nabízí záložní baterie Powerwall od Tesly.

Představitelé značky dodávají, že vytížení baterie při odběru energie do domu je mnohonásobně menší než při dynamické jízdě nebo při rychlém dobíjení stejnosměrným proudem. Pro ty, co mají obavy z nízké efektivity, nabízí Wallbox velmi kvalitní řešení. Energii z vozu odebírá stejnosměrným proudem s efektivitou 97 % a teprve na straně Wallboxu ji mění na střídavý proud vhodný pro použití v domácnosti. Žádná z funkcí V2X nemá mít výrazný dopad na degradici baterie. Kia na ní navíc nabízí desetiletou záruku.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články