Když švédská firma Candela, zabývající se stavbou lodí, minulý měsíc uvedla na trh elektrický “létající” člun C-8, společnost to považovala za „okamžik příchodu Tesly Model S v kategorii rekreačních lodí”. Sériově vyráběný člun tak nahradil ruční malovýrobu modelu C-7 a přinesl řadu lepších parametrů.
Investice společnosti Candela se začínají vyplácet, protože údaje o počátečních prodejích ukazují, že C-8 snadno překonává svou konkurenci. C-8 je 8,5metrová rekreační loď, která má v rukávu pěknou řadu trumfů. Nejenže je poháněna elektricky, místo aby se spoléhala na benzínový motor, ale také dokáže létat nad vodou na speciálních křídlech.
Člun využívá nový tichý tryskový motor, známý jako C-Pod, který také pochází z dílny firmy Candela. C-Pod využívá dvojici protiběžných vrtulí, které jsou poháněny samostatnými motory, zcela ponořenými pod vodou. Motor byl vyvinut pro C-8 jako součást nové filozofie designu, která posouvá předchozí ručně vyráběnou sestavu Candela do sériové výroby. Ta umožnila firmě nabídnout C8, která je větší a mnohem lépe vybavená, a to za stejnou cenu jako menší C-7.
Skandinávská společnost Candela představila svůj nový člun C-8 asi před šesti týdny a do této chvíle se prodalo více než 60 kusů tohoto modelu. V této souvislosti je třeba připomenout, že Skandinávie je předním evropským regionem výroby lodí. Nejžádanější výrobci zde každoročně prodávají 100 až 120 kusů člunů této kategorie. Prodejní výsledek je ještě zajímavější, vezmeme-li v úvahu, že většina z podobných, klasicky poháněných lodí stojí polovinu ceny C-8.
Mluvčí firmy Candela k tomu uvádí: “Podle našich údajů je C-8 druhým nebo třetím nejprodávanějším motorovým člunem ve své kategorii. A to nejen v kategorii elektrických člunů, ale bez ohledu na druh pohonu. Očekáváme, že se náš úspěch projeví na sníženém prodeji lodí se spalovacími motory této velikostní kategorie.” Také je nutné uvědomit si, že jde o zcela specializované odvětví. Tyto dlouhé luxusní lodě se naprosto odlišují od typických rybářských nebo říčních lodí.
Candela C-8 je kompletně vybavená a obsahuje řadu speciálních detailů jako například podpalubní kabinu s pohovkou pro čtyři osoby (která se přemění na spaní pro dva dospělé a dvě děti), koupelnu s toaletou a sladkovodní sprchou, pevnou střechu do chladného prostředí nebo na ochranu před sluncem nebo prémiový zvukový systém. Samozřejmostí je 15,4palcová dotyková obrazovka s vysokým rozlišením pro navigaci a řízení.
C-8 se také může pochlubit obrovskými výhodami z hlediska nákladů na údržbu a provoz oproti běžným lodím poháněným běžnými palivy a dokonce i oproti jiným elektrickým člunům. Uzavřený hnací systém C-Pod je téměř bezúdržbový díky 3000 hodinovému servisnímu cyklu (ve srovnání s přibližně 100 hodinami u spalovacích člunů – pozn. redakce). Člun má o 95 % levnější provoz než spalovací lodě a vyšší účinnost než jiné elektrické čluny. Z toho důvodu jsou nižší také náklady na elektřinu.
Křídla zajišťují mnohem plynulejší plavbum díky kterým dokáže “létat” nad vodou. C-7 zůstává většinu plavby asi 70 cm nad hladinou, větší C-8 letí nad hladinou i na moři s vlnami výšky 120 cm. Pokud jsou vlny příliš vysoké, sofistikovaný řídící program posadí loď bezpečně zpět na hladinu.
V nepříznivých podmínkách, bránících letu nad hladinou, je možné C-8 provozovat i jako běžnou loď, i když se sníženou hranicí doplutí. Stiskem tlačítka na dotykové obrazovce se křídla zasunou do trupu, což je užitečné i pro vplutí do mělkého přístavu nebo při skladování lodi na přívěsu. Při jízdě v mělkém režimu jsou motor C-Pod i křídlo zasunuty do trupu lodě a tím plně chráněny před znečištěním nebo nárazem.
S maximální rychlostí 30 uzlů (55 km/h) a dostatečně velkou baterií jsou lodě Candela navrženy pro rekreační i běžnou plavbu. Baterie s kapacitou 45 kWh nabízí maximální dosah 92 km.
Když švédská firma Candela, zabývající se stavbou lodí, minulý měsíc uvedla na trh elektrický “létající” člun C-8, společnost to považovala za „okamžik příchodu Tesly Model S v kategorii rekreačních lodí”. Sériově vyráběný člun tak nahradil ruční malovýrobu modelu C-7 a přinesl řadu lepších parametrů.
Investice společnosti Candela se začínají vyplácet, protože údaje o počátečních prodejích ukazují, že C-8 snadno překonává svou konkurenci. C-8 je 8,5metrová rekreační loď, která má v rukávu pěknou řadu trumfů. Nejenže je poháněna elektricky, místo aby se spoléhala na benzínový motor, ale také dokáže létat nad vodou na speciálních křídlech.
Člun využívá nový tichý tryskový motor, známý jako C-Pod, který také pochází z dílny firmy Candela. C-Pod využívá dvojici protiběžných vrtulí, které jsou poháněny samostatnými motory, zcela ponořenými pod vodou. Motor byl vyvinut pro C-8 jako součást nové filozofie designu, která posouvá předchozí ručně vyráběnou sestavu Candela do sériové výroby. Ta umožnila firmě nabídnout C8, která je větší a mnohem lépe vybavená, a to za stejnou cenu jako menší C-7.
Skandinávská společnost Candela představila svůj nový člun C-8 asi před šesti týdny a do této chvíle se prodalo více než 60 kusů tohoto modelu. V této souvislosti je třeba připomenout, že Skandinávie je předním evropským regionem výroby lodí. Nejžádanější výrobci zde každoročně prodávají 100 až 120 kusů člunů této kategorie. Prodejní výsledek je ještě zajímavější, vezmeme-li v úvahu, že většina z podobných, klasicky poháněných lodí stojí polovinu ceny C-8.
Mluvčí firmy Candela k tomu uvádí: “Podle našich údajů je C-8 druhým nebo třetím nejprodávanějším motorovým člunem ve své kategorii. A to nejen v kategorii elektrických člunů, ale bez ohledu na druh pohonu. Očekáváme, že se náš úspěch projeví na sníženém prodeji lodí se spalovacími motory této velikostní kategorie.” Také je nutné uvědomit si, že jde o zcela specializované odvětví. Tyto dlouhé luxusní lodě se naprosto odlišují od typických rybářských nebo říčních lodí.
Candela C-8 je kompletně vybavená a obsahuje řadu speciálních detailů jako například podpalubní kabinu s pohovkou pro čtyři osoby (která se přemění na spaní pro dva dospělé a dvě děti), koupelnu s toaletou a sladkovodní sprchou, pevnou střechu do chladného prostředí nebo na ochranu před sluncem nebo prémiový zvukový systém. Samozřejmostí je 15,4palcová dotyková obrazovka s vysokým rozlišením pro navigaci a řízení.
C-8 se také může pochlubit obrovskými výhodami z hlediska nákladů na údržbu a provoz oproti běžným lodím poháněným běžnými palivy a dokonce i oproti jiným elektrickým člunům. Uzavřený hnací systém C-Pod je téměř bezúdržbový díky 3000 hodinovému servisnímu cyklu (ve srovnání s přibližně 100 hodinami u spalovacích člunů – pozn. redakce). Člun má o 95 % levnější provoz než spalovací lodě a vyšší účinnost než jiné elektrické čluny. Z toho důvodu jsou nižší také náklady na elektřinu.
Křídla zajišťují mnohem plynulejší plavbum díky kterým dokáže “létat” nad vodou. C-7 zůstává většinu plavby asi 70 cm nad hladinou, větší C-8 letí nad hladinou i na moři s vlnami výšky 120 cm. Pokud jsou vlny příliš vysoké, sofistikovaný řídící program posadí loď bezpečně zpět na hladinu.
V nepříznivých podmínkách, bránících letu nad hladinou, je možné C-8 provozovat i jako běžnou loď, i když se sníženou hranicí doplutí. Stiskem tlačítka na dotykové obrazovce se křídla zasunou do trupu, což je užitečné i pro vplutí do mělkého přístavu nebo při skladování lodi na přívěsu. Při jízdě v mělkém režimu jsou motor C-Pod i křídlo zasunuty do trupu lodě a tím plně chráněny před znečištěním nebo nárazem.
S maximální rychlostí 30 uzlů (55 km/h) a dostatečně velkou baterií jsou lodě Candela navrženy pro rekreační i běžnou plavbu. Baterie s kapacitou 45 kWh nabízí maximální dosah 92 km.