Elektrokoloběžky jsou stále oblíbenějším způsobem rychlé přepravy po velkých městech. Není se čemu divit. Jsou skladné, obratné, levné na pořízení i provoz. Ve městech ale způsobují také mnoho starostí. Jejich maximální rychlost je v EU omezena 25 km/h, což z nich dělá překážky v silničním provozu a nebezpečné účastníky na chodnících. Podle legislativy totiž takové koloběžky stejně jako jízdní kola na chodníky vůbec nepatří. Ve velkém přibývá měst, ve kterých je jízda na elektrokoloběžkách regulována, omezována a výrazně se zpřísňují podmínky pro jejich použití.
V České republice je jízda na koloběžce po chodníku zakázána pro osoby starší 10 let. Koloběžka je podle zákona považována za jízdní kolo, a proto pro ni platí stejná pravidla jako pro cyklisty. To znamená, že jezdec na koloběžce smí využívat pouze silnice, vyhrazené cyklopruhy nebo cyklostezky. Na chodníku je povoleno koloběžku pouze vést. Aktuální pokuta v Česku je až 2 000 korun, v zahraničí ovšem za tento prohřešek trestají mnohem více.
V Barceloně teď za nesprávné použití lidem hrozí pokuta až 500 eur, v přepočtu zhruba 12 500 korun. Základním předpokladem pro legální užití je použití bezpečnostních ochranných prvků. Pokud vás tedy zastaví policie bez helmy, hrozí vám pokuta také. Četnost kontrol, přísnost i výše pokus je většinou závislá od místní administrativy, neexistují jednotné výše ani seznam hlídaných přestupků v rámci celé Evropy. Některá města dokonce tolerovala vyšší maximální rychlost. Za oceánem je povolená rychlosti až 40 km/h.
Výkonné koloběžky šly v minulém roce na odbyt více než mechanická nebo elektrická jízdní kola. Většinou právě kvůli své rychlosti, i celkové efektivitě cestování bez nutnosti vynaložení vlastních sil k pohonu. V rukách nezodpovědných uživatelů se takové stroje ale stávají velmi nebezpečné. Ti ročně zaviní stovky dopravních nehod od kterých z pravidla ujíždí. Nejzranitelnější jsou opět chodci, kteří na rozdíl od koloběžek smí chodníku užít legálně. Koloběžky se stávají i prostředky k zločinné činnosti jako krádežím kabelek a osobních věcí kolemjdoucích.
Jelikož takových případů bohužel přibývá, čím dál více měst přistupuje ke snižování povolených rychlostí a vyšším kontrolám nošení bezpečnostního vybavení. Madrid dokonce zakázal provoz půjčovnám. U nás tím to způsobem fungují například firmy Uber, Lime, Bolt. Elektrické koloběžky jsou populárnější ve městech s rozsáhlými sítěmi cyklostezek, kde je jejich provoz o něco bezpečnější. S vyšší rychlostí ale převyšují i běžnou cestovní rychlost jízdních kol a tak mohou být nebezpečné při nesprávném použití i pro cyklisty.
Zvláště v jižních oblastech Evropy lidé více využívají takových způsobů přepravy, jelikož jsou zde příznivější i povětrnostní podmínky. Zimy nejsou tak silné jako u nás, snižuje se i počet deštivých dní a koloběžky jsou tak využitelné ve většině roku. Jelikož tato města bývají velmi početná i do populace, mnoho z místních občanů i turistů místo půjčení osobního vozidla nebo motocyklů vč. skútrů preferují přepravu koloběžkami i kvůli lepší dostupnosti míst, kam by se jinak s vozy či hromadnou dopravou složitě dostávali.
Pokud se i vy chystáte do velkých metropolí, ujistěte se dopředu jaké se na vás vztahují povinnosti užití takových dopravních prostředků, kde smíte užít chodníku a kde máte povinnost jet po silnici nebo vyhrazené cyklostezce. Hlídejte si své zdraví, používejte ochranné pomůcky a vyhněte se zbytečným pokutám. Zajisté nechcete váš cestovní rozpočet zatížit pokutou za neoprávněnou jízdu. V extrémních případech se mohou ceny vyšplhat i přes 12 tisíc korun.
Elektrokoloběžky jsou stále oblíbenějším způsobem rychlé přepravy po velkých městech. Není se čemu divit. Jsou skladné, obratné, levné na pořízení i provoz. Ve městech ale způsobují také mnoho starostí. Jejich maximální rychlost je v EU omezena 25 km/h, což z nich dělá překážky v silničním provozu a nebezpečné účastníky na chodnících. Podle legislativy totiž takové koloběžky stejně jako jízdní kola na chodníky vůbec nepatří. Ve velkém přibývá měst, ve kterých je jízda na elektrokoloběžkách regulována, omezována a výrazně se zpřísňují podmínky pro jejich použití.
V České republice je jízda na koloběžce po chodníku zakázána pro osoby starší 10 let. Koloběžka je podle zákona považována za jízdní kolo, a proto pro ni platí stejná pravidla jako pro cyklisty. To znamená, že jezdec na koloběžce smí využívat pouze silnice, vyhrazené cyklopruhy nebo cyklostezky. Na chodníku je povoleno koloběžku pouze vést. Aktuální pokuta v Česku je až 2 000 korun, v zahraničí ovšem za tento prohřešek trestají mnohem více.
V Barceloně teď za nesprávné použití lidem hrozí pokuta až 500 eur, v přepočtu zhruba 12 500 korun. Základním předpokladem pro legální užití je použití bezpečnostních ochranných prvků. Pokud vás tedy zastaví policie bez helmy, hrozí vám pokuta také. Četnost kontrol, přísnost i výše pokus je většinou závislá od místní administrativy, neexistují jednotné výše ani seznam hlídaných přestupků v rámci celé Evropy. Některá města dokonce tolerovala vyšší maximální rychlost. Za oceánem je povolená rychlosti až 40 km/h.
Výkonné koloběžky šly v minulém roce na odbyt více než mechanická nebo elektrická jízdní kola. Většinou právě kvůli své rychlosti, i celkové efektivitě cestování bez nutnosti vynaložení vlastních sil k pohonu. V rukách nezodpovědných uživatelů se takové stroje ale stávají velmi nebezpečné. Ti ročně zaviní stovky dopravních nehod od kterých z pravidla ujíždí. Nejzranitelnější jsou opět chodci, kteří na rozdíl od koloběžek smí chodníku užít legálně. Koloběžky se stávají i prostředky k zločinné činnosti jako krádežím kabelek a osobních věcí kolemjdoucích.
Jelikož takových případů bohužel přibývá, čím dál více měst přistupuje ke snižování povolených rychlostí a vyšším kontrolám nošení bezpečnostního vybavení. Madrid dokonce zakázal provoz půjčovnám. U nás tím to způsobem fungují například firmy Uber, Lime, Bolt. Elektrické koloběžky jsou populárnější ve městech s rozsáhlými sítěmi cyklostezek, kde je jejich provoz o něco bezpečnější. S vyšší rychlostí ale převyšují i běžnou cestovní rychlost jízdních kol a tak mohou být nebezpečné při nesprávném použití i pro cyklisty.
Zvláště v jižních oblastech Evropy lidé více využívají takových způsobů přepravy, jelikož jsou zde příznivější i povětrnostní podmínky. Zimy nejsou tak silné jako u nás, snižuje se i počet deštivých dní a koloběžky jsou tak využitelné ve většině roku. Jelikož tato města bývají velmi početná i do populace, mnoho z místních občanů i turistů místo půjčení osobního vozidla nebo motocyklů vč. skútrů preferují přepravu koloběžkami i kvůli lepší dostupnosti míst, kam by se jinak s vozy či hromadnou dopravou složitě dostávali.
Pokud se i vy chystáte do velkých metropolí, ujistěte se dopředu jaké se na vás vztahují povinnosti užití takových dopravních prostředků, kde smíte užít chodníku a kde máte povinnost jet po silnici nebo vyhrazené cyklostezce. Hlídejte si své zdraví, používejte ochranné pomůcky a vyhněte se zbytečným pokutám. Zajisté nechcete váš cestovní rozpočet zatížit pokutou za neoprávněnou jízdu. V extrémních případech se mohou ceny vyšplhat i přes 12 tisíc korun.