Pipistrel Velis Electro je první elektrické letadlo, které získalo certifikaci od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Jde pouze o okrajovou záležitost nebo o začátek něčeho většího, řekněme elektrické revoluce v letectví?
TIP: Elektrické letadlo budoucnosti využívá iontový pohon
Elektrické jsou dnes všechny možné dopravní prostředky, a nemusí jít jen o ty suchozemské. Už i například lodě či tankery byly osázeny elektromotorem a baterkou. Ale na letadla jako by se zapomnělo. Důvodem je však technologie baterií, které jsou stále poměrně těžké, což v letectví hodně limituje.
Nové, plně elektrické letadlo Pipistrel Velis Electro je však jen dvoumístné a je určeno pouze pro výcvik pilotů, který není dlouhý. Takže pak výdrž na baterie nejméně 50 minut zcela stačí a ještě při tom snížíte uhlíkovou stopu oproti letadlům s konvenčním pohonem. Důležitá je samozřejmě i bezpečnost a zde je vše taktéž bezproblémové.
Slovinská firma se tak může jako první na světě pochlubit elektrickým letadlem, které získalo certifikát od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Ten potvrzuje splnění bezpečnostních norem a znamená, že letoun může do komerčního provozu. Jde tedy o důležitý milník v historii letectví. Ještě letos má firma dodat prvních 31 letadel zákazníkům v sedmi různých zemích.
„Začali jsme létat na elektřinu v roce 2007. Před Velis Electro jsme postavili více než osm letounů. Zjistili jsme, co je technologicky zapotřebí, i co má mít z pohledu uživatele typově certifikované letadlo. Pro letectví jako celek je to opravdu milník. Umožní to elektrifikaci mnohem větších letadel,“ řekl Tine Tomazic, který je u společnosti Pipistrel šéfem výzkumu a vývoje.
Pipistrel Velis Electro je první elektrické letadlo, které získalo certifikaci od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Jde pouze o okrajovou záležitost nebo o začátek něčeho většího, řekněme elektrické revoluce v letectví?
TIP: Elektrické letadlo budoucnosti využívá iontový pohon
Elektrické jsou dnes všechny možné dopravní prostředky, a nemusí jít jen o ty suchozemské. Už i například lodě či tankery byly osázeny elektromotorem a baterkou. Ale na letadla jako by se zapomnělo. Důvodem je však technologie baterií, které jsou stále poměrně těžké, což v letectví hodně limituje.
Nové, plně elektrické letadlo Pipistrel Velis Electro je však jen dvoumístné a je určeno pouze pro výcvik pilotů, který není dlouhý. Takže pak výdrž na baterie nejméně 50 minut zcela stačí a ještě při tom snížíte uhlíkovou stopu oproti letadlům s konvenčním pohonem. Důležitá je samozřejmě i bezpečnost a zde je vše taktéž bezproblémové.
Slovinská firma se tak může jako první na světě pochlubit elektrickým letadlem, které získalo certifikát od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Ten potvrzuje splnění bezpečnostních norem a znamená, že letoun může do komerčního provozu. Jde tedy o důležitý milník v historii letectví. Ještě letos má firma dodat prvních 31 letadel zákazníkům v sedmi různých zemích.
„Začali jsme létat na elektřinu v roce 2007. Před Velis Electro jsme postavili více než osm letounů. Zjistili jsme, co je technologicky zapotřebí, i co má mít z pohledu uživatele typově certifikované letadlo. Pro letectví jako celek je to opravdu milník. Umožní to elektrifikaci mnohem větších letadel,“ řekl Tine Tomazic, který je u společnosti Pipistrel šéfem výzkumu a vývoje.