Elektrický speciál od Renaultu: Má 533 koní, brutální zrychlení a nabije se za 15 minut

Renault oživuje legendární R5 Turbo v elektrické podobě. Limitovaná edice 5 Turbo 3E nabídne 533 koní, 270 km/h a exkluzivní výrobu 1 980 kusů.
Pocta géniovi osmdesátých let
Renault v osmdesátých letech okupoval přední příčky prodejnosti a oblíbenosti se svojí tehdejší raketou. Celá Evropa znala model s číslem 5 v nadupané verzi Turbo. Na světlo světa se dostala v roce 1980. Automobilka na počest tohoto vozu vyrobí limitovanou edici nynější elektrické reinkarnace.
Renault 5 Turbo 3E založí nový segment sportovních mini vozidel. Dostane 533 koní na 1 450 kg hmotnosti. Na stovku zrychlí za méně než 3,5 sekundy. Zrychlovat bude až do maximálky 270 km/h. Zadokolka dostane dvojicí motorů, každý se bude starat o jedno kolo. Bez nápravy se má výkon a kroutící moment dostávat na kola rychleji a přesněji, s nižšími ztrátami.
Technologii má dodat pionýr ve stavbě in-wheel motorů, Protean Electric. Energii bude dávkovat baterie o kapacitě 70 kWh a to zhruba na dráze 400 kilometrů. Jelikož ale tento vůz bude trávit mnoho času na závodních tratích, uvádí Renault dobu jízdy mezi patnácti až dvaceti minutami ostré okruhové jízdy.
- Renault 5 Turbo 3E (2027) | foto: Renault
- Renault 5 Turbo 3E (2027) | foto: Renault
- Renault 5 Turbo 3E (2027) | foto: Renault
Limitka pro vyvolené
V pauze zvládne přijmout až 350 kW výkonu nabíječky. Z 15 na 80 procent se baterie dobije během 15 minut. Upravený karbonový kompozit umožnil vůz sportovně vyztužit a přitom prakticky zachovat hmotnost standardní produkční verze. Sportovec nabral o pouhý kilogram navíc. Interiér je vybavený skořepinovými sedadly, povrchy zdobí alcantara. Kromě dvojice displejů z „pětky“ bylo vybavení očesáno kvůli přebytečné hmotnosti.
Design se stále odkazuje na produkční verzi Renaultu 5. I přes rozšířenou karoserii, vytažené blatníky a masivní nárazníky je poznat jeho rodokmen. Od civilního sourozence si vypůjčil jen zrcátka, kliky dveří a zadní svítilny. Na platformě a celkovém provedení má velký podíl i sportovní divize Renaultu, Alpine.
Cena a dostupnost
Elektromobil Renault 5 Turbo 3E bude dostupný k zakoupení během první poloviny roku 2027. Zájemci si ale budou muset pospíšit, jelikož bude vyrobeno jen 1 980 kusů, podle původního roku uvedení. S cenovkou by se měl přiblížit svému čistokrevně závodnímu bratranci z dílen Alpine, 110 R Ultimate. Očekává se vysoká suma přesahující pět milionů korun.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.