Německá dálniční známka zůstává i v roce 2024 bezplatná pro auta do 3,5 tuny
Od poloviny roku se chystá zásadní změna ohledně výběru mýta u nákladních vozidel
V Německu si dávejte pozor na vjezdy do měst a nízkoemisní zóny
Německo dodnes tvoří výjimku ze států Evropské unie. Jízda po místní dálniční síti je pro běžné osobní vozy stále zdarma. Spolková vláda se již několikrát snažila tuto realitu změnit, zatím ale vždy neúspěšně. Především proto, že pro své občany plánovala daňové úlevy v plné výši poplatků. Evropský parlament takový počin nazval neférovým vůči turistům a cizincům.
Užití dálniční sítě v Německu je pro osobní vozy do hmotnosti 3,5 tuny bezplatné, přičemž není tedy potřeba si pořizovat dálniční známku. Výjimku tvoří pouze dvojice tunelů na severu země, kde se platí poplatky.
Ceny dálničních poplatků
Herren Tunnel – 2,10 eur (52 korun)
Warnow Tunnel – 3,80 eur (95 korun) listopad až duben
Warnow Tunnel – 4,7 eur (117 korun) květen až říjen
Běžní řidiči to tedy při cestě přes Německou spolkovou republiku mají jednoduché. Mnohem více na pozoru se ale musí mít řidiči nákladních vozidel přesahující hmotnost 3,5 tuny. Od poloviny letošního roku se na ně totiž začne vztahovat povinnost platby mýtného. Vozy přesahující 7,5 tuny do tohoto programu již spadají, od prosince 2023 nicméně došlo ke změně výpočtu výše poplatku.
Poplatek kromě ceny za ujetý kilometr zahrnuje i složku podle sazby emisní třídy. Čím novější a ekologičtější nákladní vůz bude, tím jeho provozovatel ušetří na užití dálniční sítě. Výjimku tvoří především vozy hromadné dopravy, nekomerční vozidla a vozidla používající alternativní způsob paliva a pohonu. Úhrada probíhá podobně jako v Česku nebo v Rakousku, vozy jsou hlídané pomocí digitálních krabiček registrovaných u správce systému. V Německu se o mýtný systém stará společnost Toll Collect.
Ač je Německo známé pro svojí neomezenou rychlost, v žádném případě neplatí tato výhoda na všech kilometrech silnic nejvyšší kategorie. Dnes jde zhruba o polovinu z 12 600 kilometrů dálnic. U druhé poloviny je rychlost nastavena nejčastěji na typických 130 km/h, na městských okruzích ovšem bývá omezena i na 100 km/h.
Pokuty za překročení povolené rychlosti jsou v Německu vcelku rozumné. O 20 eur přijdete při překročení limitu o 10 km/h. Při jízdě přesahující rychlost o 21 km/h a více jde ale rovnou o 100 eur, nejvyšší limit číhá o dalších 10 kilometrů výše a pokuta se zdvojnásobí na 200 eur. Snažte se být nenápadní. Německý bodovací systém totiž nemá slitování ani s cizinci. O řidičské oprávnění navíc můžete přijít už po osmi nasbíraných bodech.
Na co si dát pozor
Vjezd do měst je často omezen jen pro ekologičtější vozy. Často tak narazíte na velké cedule opravňující k vjezdu pouze vozy s příslušnou plaketou dané emisní normy. Tu budete potřebovat při jízdě do Berlína, Mnichova, Frankfurtu, Kolína a Hannoveru. Za poplatek zhruba 300 korun ji získáte na stanicích technické kontroly. Nezapomeňte si sebou vzít velký technický průkaz. Nenechávejte vyřízení na poslední chvíli, ač jde o jednoduchý úkon, nemusí vás technik přijmout ihned.
V Německu smíte při jízdě použít kameru pro záznam jízdy. Pokud byste se chtěli svojí jízdou pochlubit veřejně, musíte povinně rozmazat citlivé prvky, tedy registrační značky a případné obličeje okolních osob. Při jízdě nesmíte používat antiradary a to ani pasivní. V navigacích je potřeba vypnout upozornění o hlášení policejních hlídek.
Zvýhodnění
Jelikož je užívání dálnic bezplatné, jsou zvýhodnění prakticky bezpředmětná. Více se o toto téma budou zajímat majitelé vozidel přesahující hmotnost 3,5 tuny. Již nyní existuje na oficiálním webu správce dlouhý seznam výjimek, kterých se platba mýtného nebude týkat. V klidu tak například mohou být i majitelé větších obytných vozů.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.