Velmi špatné hodnocení získala Česká republika v nejnovějším zahraničním průzkumu EV Readiness Index 2020, který sleduje připravenost zemí na nástup elektromobility. Slovensko skončilo dokonce až poslední. Nicméně je to zapříčiněné i tím, že průzkum počítá s tím, jak elektromobilita vypadala zhruba před půl rokem. Během té doby už se stav opět změnil.
V analýze, která je stará z třetího čtvrtletí loňského roku (tedy ještě před tím, než byly spuštěné nové dotace v Česku a na Slovensku, nebo i například zvýhodnění v podobě bezplatné dálniční známky pro elektroauta), ovšem výsledky dorazily až nyní, jsou sledované celkem čtyři klíčové faktory, a sice podíl elektroaut do zásuvky (elektromobilů + plug-in hybridů) na trhu, dále vyspělost infrastruktury nabíjecích stanic, úroveň podpory elektromobility ze strany státu a zastoupení elektromobilů ve flotilách klientů společnosti.
Nejlépe si z celkem 22 sledovaných zemí vedou samozřejmě země jako je Norsko, Nizozemsko, Velká Británie. Česká republika se krčí až na 18. místě, je tedy pátá nejhorší. Ačkoliv meziročně si stejně jako všechny ostatní země v žebříčku polepšila a získala vyšší hodnocení, čímž přeskočila alespoň dvě země. Slovensko dopadlo dokonce nejhůře ze všech sledovaných zemí, ačkoliv například díky jedněm z nejvyšších dotací v Evropě by aktuální žebříček vypadal zcela jistě úplně jinak a pro naše sousedy mnohem příznivěji.
V čem nejvíce zaostáváme? Především v počtu nabíjecích stanic (v době vytváření průzkumu jich bylo jen 621 veřejných, méně už jich bylo jen v Rumunsku, Slovensku a Řecku) a ve velmi nízké či téměř nulové podpoře od státu. Pro srovnání, třeba v Nizozemsku mají již přes 43 tisíc veřejných nabíječek, v Norsku přes 12 tisíc, ale třeba i v sousedním Rakousku, které je rozlohou velké asi tak jako Česko, jich provozují již přes 4 tisícovky, tedy téměř 7x tolik co u nás.
Výsledkem jsou pak velmi nízké prodeje elektrických vozů (cca 0,44 % ze všech nově prodaných aut), které se dají připojit do zásuvky (nepočítáme zde mild ani full hybridy, protože ty neumí jezdit jen čistě na elektřinu a dobíjet se externě).
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.