Číslo, které vás možná překvapí. Dojezd elektromobilů se za 10 let ztrojnásobil

Pavel Škopek
Nabíjení elektromobilu | foto: Unsplash
Nabíjení elektromobilu | foto: Unsplash

Omezený dojezd elektromobilů už dnes není problémem. Medián se za poslední dekádu ztrojnásobil na 510 km. Vývoj technologií jde mílovými kroky vpřed.

Jedním z nejčastějších mýtů a obav, které stále řadu lidí odrazuje od přechodu na elektromobilitu, je omezený dojezd. Přesto pro většinu lidí, kteří za den například najezdí jen pár desítek kilometrů při dojíždění do zaměstnání, už dnes nejde o žádný problém. Vývoj jde kupředu doslova mílovými kroky. Podle statistik Amerického ministerstva energetiky (DoE) se medián dojezdu elektromobilů za poslední dekádu více než ztrojnásobil.

Elektromobily mají stále delší dojezdy

Zpráva ministerstva porovnává data středního dojezdu od modelového roku 2011 do roku 2024, která ukazují dramatické zlepšení v této oblasti. Loni dosáhly elektromobily dosud nejdelšího dojezdu, když se střední hodnota zastavila na 283 mílích podle EPA (510 km podle WLTP) na jedno nabití. Proti předchozímu roku se jedná o nárůst o 13 mil podle EPA (24 km podle WLTP). To by se mohlo zdát jako celkem zanedbatelné, ale v dlouhodobém horizontu je vývoj obrovský.

Zvlášť působivý je nárůst za poslední dekádu. Ještě v roce 2014 byl podle amerických statistik střední dojezd elektromobilů pouhých 84 mil podle EPA (151 km podle WLTP), na což mělo značný vliv rozšíření Nissanu Leaf. Loňských 510 km podle WLTP tak představuje více než trojnásobek. Jak rychle se elektromobily zlepšují je však patrné i při pohledu na rok 2016, kdy střední dojezd činil 218 mil podle EPA (393 km podle WLTP).

Za tímto pokrokem stojí kombinace několika faktorů. Výrobci elektromobilů neustále zdokonalují technologie baterií, které nyní nabízejí vyšší energetickou hustotu a delší životnost. Zároveň došlo k optimalizaci pohonných systémů a výraznému snížení odporu vozidel. Také konkurence mezi automobilkami přispívá ke snaze překonat limity dojezdu a nabídnout spotřebitelům stále lepší produkty. Tento vývoj jasně dokládá, že elektromobily již nejsou pouze městskými vozy, ale plnohodnotnými alternativami pro dálkové cesty.

Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4
Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4

Srovnatelný dojezd s auty se spalovacími motory

Pokud jde o maximální dojezd, ten se za posledních deset let rovněž výrazně posunul. Z hodnoty 265 mil podle EPA (477 km podle WLTP) v roce 2014 se dostal na dnešních 516 mil podle EPA (930 km podle WLTP) díky modelu Lucid Air. Nejdelšího certifikovaného dojezdu EPA dosáhla verze Lucid Air Dream Edition sedan v modelovém roce 2022, u které výrobce deklaroval 520 mil (937 km podle WLTP) na jedno nabití.

Přestože střední dojezd v blízké budoucnosti pravděpodobně nebude výrazně růst, 300 mil podle EPA (541 km podle WLTP) se již považuje za dostačující pro většinu zákazníků. Jaký by měl být ideální střední dojezd podle vás?

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články