Čínský elektromobil umí sám na autopilota zaparkovat lépe než většina lidí

Pavel Škopek
  • Automobilka Zeekr testovala svůj pokročilý autonomní parkovací systém
  • Soustředila se především na stísněné prostory
  • Řada řidičů sice byla rychlejší, ale automat stoprocentně úspěšný
Zeekr 007
Zeekr 007

Parkování, zvlášť ve zvlášť stísněných prostorách, může být a také často je noční můrou i pro jinak vyježděné řidiče. Právě ti pak nejvíc ocení autonomní parkovací systémy, které zaparkují bez dotyku lidské ruky. Jeden takový má čínská automobilka Zeekr ve svém elektrickém sedanu Zeekr 007. Věří mu natolik, že ho postavila do přímého souboje proti řidičům z masa a kostí, a zvítězila.

Možná pomalejší, ale mnohem přesnější

Kolbištěm, kde se zajímavá soutěž odehrála, byl vertikální stohovací parkovací systém, které jsou oblíbené zejména v Asii. Parkovací místo bylo široké pouhých 2060 mm, což bylo pro Zeekr 007 o šířce 1900 mm s rezervou dostatečné. Největší výzvou pro automatizovaný systém byly skloněné plochy a vodící kanály, které vyžadovaly přesné umístění kol.

Přestože se lidskému řidiči podařilo dosáhnout nejrychlejšího času, Zeekr 007 předvedl působivou konzistenci. Parkovací technologie s umělou inteligencí dosáhla 100% úspěšnosti, zatímco u lidských řidičů se to podařilo pouze 66,7 % z nich. Někteří jednotlivý řidiči občas zaparkovali rychleji, ale parkovací asistent Zeekru si udržoval stabilnější průměrnou dobu. Přesto nebyl nejpomalejší. I nejhorší zaznamenaný čas totiž patřil člověkovi.

Kde však převaha umělé inteligence Zeekru 007 skutečně vynikla, bylo vycentrování vozu ve stísněném prostoru. Lidským řidičům se to podařilo pouze ve 38 % případech. Zejména v kompaktních garážích, kde se počítá každý centimetr, je přitom takto přesné parkování klíčové.

ZEEKR 007
ZEEKR 007

Čtěte také: Číňané chtějí dobýt Evropu. Přímý konkurent Tesly Model Y je trefou do černého


Nechme to strojům

Co si z takového testu odnést? Zkušení řidiči mohou mít za ideálních podmínek stále výhodu v čisté rychlosti. Automatizované parkovací systémy se však zlepšují. Působivý výkon Zeekru 007 ukazuje, jak blízko je technologie samočinného parkování od překonání lidských schopností v mnoha rutinních situacích parkování.

Zeekr tvrdí, že kromě řešení mechanických parkovacích míst jeho systém automatického parkování zvládne různé parkovací scénáře se špičkovou rychlostí a všestranností. Dosahuje přitom průměrných časů pouhých 36 sekund. Možná je čas nechat parkování chytrým asistentům, kteří to zvládnou vždy přesně a bez stresování se.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články